۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۹۱۹۷۹

حکم شرعی تندخوانی نماز

استاد حوزه علمیه قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) حکم شرعی تند خوانی نماز را تشریح و تصریح کرد: تند خواندن نماز اگر در شفافیت نماز و ارکان آن خللی وارد نکند اشکال ندارد.
نماز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابراهیم ربانی، استاد حوزه علمیه قم بعد از ظهر امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که کلمات و واژگانی که در نماز ادا می شود باید شفاف باشد، گفت: بر همین اساس انسان در هنگام سرفه کردن و عطسه کردن نباید کلمات نماز را ادا کند.

وی افزود: نماز را نباید خیلی آهسته خواند و منظور از آهسته خواندن حمد و سوره که مد نظر فقهاست این است که اگر فرد در مکان خلوتی است به نحوی نماز بخواند که خودش صدای خود را بشوند و اگر فرد از این آهسته تر نماز بخواند، نمازش باطل است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که نباید نماز را با سرعت زیاد اقامه کرد به گونه ای که کلمات نماز شفاف و واضح نباشد، گفت: مخارج حروف باید به درستی ادا شود و باید نکات تجویدی و مخارج حروف را در نماز مراعات کرد.

حجت الاسلام ربانی با بیان این که تند خواندن نماز اگر در شفافیت نماز و ارکان آن خللی وارد نکند اشکال ندارد، افزود: با این حال از آن جایی که تند خواندن نماز در پیشگاه خداوند خلاف ادب است به همین دلیل بهتر است که نماز خود را با خاطر آسوده و با حالت طبیعی قرائت کنیم.

وی با تأکید بر این که آموزش نماز از سوی والدین به فرزندان واجب است، تصریح کرد: والدین نباید این وظیفه را به دیگران محول کرده بلکه باید در خانه با اقامه نماز، نماز را به فرزندان خود آموزش دهند.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در کنار آموزش نماز، والدین باید فرزندان خود را با نماز جماعت و ثواب اقامه نماز به جماعت آشنا کرده و قبل از سن تکیلف نماز را به فرزندان خود آموزش دهند به گونه ای که کودک قبل از رسیدن به سن تکلیف نماز را مراعات کند زیرا اگر آموزش نماز به سن تکلیف کودک واگذار شود به یک باره نمی توان از فردی که تا قبل از این نماز را نخوانده، انتظار داشت که این تکلیف واجب را به موقع و به هنگام انجام دهد.

حجت الاسلام ربانی یادآور شد: همچنین والدین باید قبل از سن تکلیف نوجوان را با احکام او آشنا کنند و احکام مربوط به نوجوان را چه دختر و چه پسر باشد به او آموزش دهند که متأسفانه این دو ظیفه مهم در حال حاضر در جامعه ما به درستی از سوی والدین انجام نمی شود و همین موضوع موجب شده که نسل امروز به نحوی دین زده و یا دین گریز باشند./968/پ۲۰۲/ج 

 

ارسال نظرات