۲۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۴۹۱۷۵۶
رییس اجرایی زکات خراسان شمالی خبر داد؛

افزايش ۳۳ درصدی پرداخت زكات در خراسان شمالی

رييس اجرايي زكات خراسان شمالي با اشاره به اینکه پارسال درمجموع ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان زکات در استان جمع‌آوری شد، گفت: بر این اساس میزان جمع‌آوری زکات در خراسان شمالی به نسبت سال پیش از آن ۳۳ درصد افزایش یافته است.
حجت الاسلام هاشمی - رییس اجرایی زکات خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام سيد اسماعيل هاشمي، رييس اجرايي زكات خراسان شمالي، امروز در جمع مبلغان زکات استان، با اشاره به افزايش 33 درصدي پرداخت زكات در خراسان شمالي در سال 95، اظهار داشت: انگيزه مردم براي پرداخت زكات و اداي دين نسبت به گذشته افزايش يافته است.

وی افزود: استان خراسان شمالی از نظر شاخص درآمد در آخرین رده کشور قرار دارد؛ اما پارسال كشاورزان و دامداران استان 9 ميليارد و 600 ميليون تومان زكات پرداخت كردند.

حجت‌الاسلام هاشمی با بيان اينكه پرداخت زكات تأثير زيادي در كاهش فقر و محرومیت‌زدایی جامعه دارد، افزود: زكات جمع‌آوری‌شده در استان برای نيازمندان و محرومان و تأمین جهیزیه نوعروسان، کمک‌هزینه‌های درمانی و تحصیلی، آزادسازی زندانیان و ساخت مسکن و مرمت منازل مسکونی هزینه شد.

وی با بیان اینکه هدايت منابع زكات به سمت رفع نيازهاي محرومان و فقرا از برنامه‌های راهبردي شوراي زكات استان است، اضافه کرد: در همين راستا بخش قابل‌توجهی از زکات جمع‌آوری‌شده از کشاورزان و دامداران استان صرف معیشت، مسکن، درمان و ازدواج محرومان و بخشی صرف زدودن فقر در منطقه شده است.

رییس اجرایی زکات خراسان شمالی در ادامه با اشاره به اهميت زكات در آموزه‌های ديني ادامه داد: سنگ بناي اسلام بر سه اصل نماز، زكات و ولايت استوار است و خداوند متعال در قرآن كريم 32 بار نام زكات را در كنار نماز آورده كه اين نشان‌دهنده اهميت پرداخت زكات در جامعه است.

حجت‌الاسلام هاشمي با بیان اینکه زكات جزء واجبات ديني است كه بايد پرداخت آن مورد توجه همگان قرار گيرد، خاطرنشان كرد: بر اساس دستور اسلام اگر اموال كسي بالاتر از حد نصاب شد بايد زكات اموال خود را بپردازد.

وي زکات را موجب نزول رحمت الهی دانست و تصريح كرد: در احاديث و روايات معصومين(ع) هم به پرداخت زكات و تأثیر آن در ايجاد ارتباط معنوي بين مردم و كاهش فاصله فقير و غني تأكيد بسيار شده و ائمه اطهار(ع) يكي از وظايف مهم مسلمان واقعي را پرداخت زكات می‌دانند.

حجت‌الاسلام هاشمي با تبيين آثار و بركات زكات، اظهار داشت: ترويج و نهادینه‌سازی فرهنگ زكات در بين مردم با كمك به فقرزدایی و رفع محروميت سبب شکوفایی و پيشرفت در همه عرصه‌ها به‌ویژه بخش اقتصادی می‌شود؛ به همین دلیل لازم است براي ترويج و احياي اين سنت حسنه در ميان مردم برنامه‌ریزی دقيقي صورت گرفته و فعالیت‌های ترویجی در این زمینه افزایش یابد./202/9314/ب1

ارسال نظرات