۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۴۹۱۴۷۳
رییس جمهور لبنان:

خطر گروه‎های تکفیری برای مسیحیان و مسلمانان به یک اندازه است

رییس جمهوری لبنان ضمن ابراز نگرانی از مهاجرت تدریجی مسیحیان از منطقه خاورمیانه تاکید کرد که خطر گروه‎های تکفیری تنها منحصر به مسیحیان در منطقه نیست و مسلمانان هم به همان اندازه در معرض تهدید این گروه‎ها هستند.
میشل عون

به گزارش خبرگزاری رسا، میشل عون رییس جمهوری لبنان، به مناسبت فرارسیدن عید پاک مسیحیان در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «سات 7» به وضعیت مسیحیان در لبنان و منطقه پرداخت و تاکید کرد که برخی به دنبال آن هستند که کشورهای منطقه را از مسیحیان خالی کنند و آنها را به کشورهای کوچکتر تقسیم کنند.

رییس جمهوری لبنان افزود: از مدت ها پیش مهاجرت مسیحیان از شرق به ویژه از فلسطین آغاز شده و در حال حاضر از مجموع 22 درصد سکان مسیحی بیت المقدس تنها یک درصد در این شهر سکونت دارند. در نمونه های دیگر از جمله در عراق و سوریه و نیز در مصر و کنیا و لیبی یک گروه اقدام به کشتن مسیحیان و تخریب کلیساها و مساجد کرده اند.

میشل عون در پاسخ به این سؤال که «آیا نسبت به اتفاقات منطقه احساس نگرانی می کنید؟» گفت: نه؛ من قبلا هم مشکلات بعد از جنگ عراق را پیش بینی کرده بودم و از نزدیک در جریان آن قرار داشتم. وضعیت مسیحیان به سمت بدتر شدن پیش رفته است اما خوب است نگاه منصفانه ای به قضایا داشته باشیم؛ چرا که این وضعیت فقط اختصاص به مسیحیان ندارد. گروه های تکفیری، مسلمانان و مسیحیان را به یک میزان مورد حمله قرار می دهند.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تکثر حضور پیروان ادیان و مذاهب مختلف در لبنان از آمادگی کشورش برای تبدیل شدن به «مرکز بین المللی گفت و گوی ادیان و تمدن ها» گفت.

عون افزود: ممکن است ما در لبنان با یکدیگر در زمینه های سیاسی اختلاف داشته باشیم اما آنطور که بعضی ها فکر می کنند اختلاف مسیحیت و اسلام در لبنان نداریم. هیچ کدام از مسلمانان برای مسلمان شدن مسیحیان جنگ نکرده و هیچ یک از مسیحیان هم برای مسیحی کردن دیگران جنگ نکرده است. برای همین نیز باید به دنیا بفهمانیم که ما از حیث آزادی عقیده و حق اختلاف نظر بسیار متمدن هستیم تا جایی که شاید بعضی وقت ها بیش از هر کشور دیگری در دنیا شاهد به هم ریختگی و بی نظمی شویم.

حدود سی درصد از جمعیت لبنان را مسیحیان تشکیل می دهند. لبنان تنها کشور عربی است که رییس جمهوری آن یک مسیحی است./۸۴۷/ب103/ف

منبع: ایرنا

ارسال نظرات