۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۴۹۱۴۳۰
دبیر مجمع علمای خراسان شمالی:

روحانیان مطالعه علمی و دینی مستمر داشته باشند

دبیر مجمع علمای خراسان شمالی گفت: پاسخگویی به شبهات دینی و سؤالات نسل جدید مستلزم داشتن مطالعه علمی و دینی مستمر از سوی روحانیان است.
حجت الاسلام قدیمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام اصغر قدیمی، دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی، امروز در دیدار شماری از روحانیان استان با تأکید بر ضرورت انس مداوم روحانیان با مطالعه علمی و مذهبی، اظهار کرد: روحانیان باید در زمینه مطالعه مفید برای پاسخگویی به مسائل مردم تلاش بیشتری کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه نوجوانان و جوانان امروزی با استفاده از فضاهای مجازی و دیگر وسایل ارتباط جمعی از آگاهی بسیاری برخوردار شده‌اند؛ از این‌ رو لازم است همه روحانیان و مبلغان با ابزارهای روز دنیا آشنایی کامل پیدا کنند تا بتوانند شبهات و مسائل خرافی را بهتر تبیین کنند.

به گفته حجت‌الاسلام قدیمی، در واقع پاسخ‌گویی به شبهات دینی و سؤالات نسل جدید مستلزم داشتن مطالعه علمی و دینی مستمر از سوی روحانیان است.

وی تصریح کرد: آگاهی مردم بسیار بالا رفته؛ به‌ گونه‌ای که در حال حاضر یک روحانی بدون پشتوانه مطالعات علمی و دینی نمی‌تواند برای نسل امروزی مفید باشد و مبلغی موفق است که بتواند در همه زمینه‌ها کسب علم کند.

حجت‌الاسلام قدیمی از روحانیان خواست بدون تکلف و با تواضع کامل به مردم خدمت‌رسانی کرده و نسبت به آگاه‌سازی اقشار مختلف مردم در زمینه‌های اعتقادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی اقدام کنند.

این استاد حوزه علمیه و دانشگاه استان خراسان شمالی در ادامه با تأکید بر تقویت فعالیت‌های پژوهشی دینی در مدارس علمیه، اظهار کرد: داشتن روحيه پژوهشي در حوزه علميه از اهميت فراواني برخوردار بوده و بايد به اين حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشيم.

وی با بیان اینکه پژوهش يكي از وجهه‌های مهم حوزه علميه بوده كه به آن كمتر پرداخته‌ شده است، اضافه کرد: با اینکه علماي ما در طول تاريخ توليد كتاب داشته‌، داراي روحيه پژوهشي بوده‌اند و پژوهش يكي از وجهه‌های مهم حوزه علميه است؛ اما امروز حوزه‌های علمیه ما به میزان کافی به آن نمی‌پردازند.

حجت‌الاسلام قدیمی اظهار داشت: قبل از انقلاب بسياري از مطالب فقهي چون كارايي نداشت تدريس نمی‌شد؛ ولي بعد از انقلاب به بركت نظام اسلامي نقش حوزه‌های علميه در عرصه‌های گوناگون به‌ طور چشمگیری افزايش يافت كه بايد این نعمت را قدر نهاده و در اين عرصه توليدات را فاخر و به‌روز كنيم.

وی افزود: بايد با توجه به زمان حركت كرده، عالم به زمان باشيم و در درس‌ها و نحوه تدریس به‌روز باشیم و به اين طريق نقش‌آفرینی روحانیت و طلاب را ارتقاء دهیم.

دبیر مجمع علمای استان خراسان شمالی تصریح کرد: لازم است با درك شرايط زماني و مكاني، مخاطب شناس و انسان‌شناس باشيم؛ چرا که با تفكر قديمي نمی‌توان در جامعه، به‌ ویژه جامعه امروزی به‌ صورت مطلوب نقش‌آفرینی کرد./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات