۲۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۹۱۴۲۰
آیت الله مکارم شیرازی:

روند نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری در شأن نظام نیست/ شورای نگهبان با شجاعت قانون اساسی را تفسیر کند

حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با انتقاد از وضع نابسامان نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری، این روند را نگران کننده دانست و خواستار تفسیر شورای نگهبان بر اساس دلالت التزامی از قانون اساسی شد.
درس خارج آ‌یت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با تقدیر از برگزاری باشکوه مراسم اعتکاف گفت: خوشبختانه این مراسم با آبرومندی کامل در سراسر کشور برگزار شد.

وی افزود: اسلام برنامه های تربیتی مؤثری دارد و  بعد از هزار و 400 سال وقتی این برنامه را انجام می دهیم نتایج مهمی می گیریم، یقینا اعتکاف دل ها را صاف و روح انسان را پاک می کنند و عزم و اراده ای ویژه برای انجام وظایف به افراد می دهد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که دشمنان از برگزاری مراسمات مذهبی ناراحت می شوند، اظهار داشت: ما از این مراسمات خوشحال هستیم اما دشمنان ناراحت هستند که به وسیله مراسمات مذهبی جوانان به سوی اسلام و نظام اسلامی جذب می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از وضع نابسامان نام نویسی انتخابات ریاست جمهوری، این روند را نگران کننده دانست و ادامه داد: گاهی یک جوان 16 و 18 ساله و حتی پیرزن 90 ساله نام نویسی می کند، می گویند بچه 6 ساله هم ثبت نام کرده است؛ برخی هم جنبه روانی دارند و ادعای نبوت کرده و می گویند اگر به من رأی ندهید عذاب الهی نازل می شود.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که برخی از افرادی که ارتباطی به ریاست جمهوری ندارند برای ثبت اقدام کرده اند، ابراز داشت: برخی مسؤولان می گویند این شور انتخاباتی است. نباید خود را فریب دهیم، این چه شور انتخاباتی است؟ این روند آبرو ریزی است و در دنیا به سخره گرفته می شود.

وی عنوان کرد: مشکلی وجود دارد که می گویند در قانون اساسی قید و شرط نشده است، شورای نگهبان باید شجاعت داشته باشد و راهی که در فقه می رویم را در تفسیر قانون اساسی طی کند، وقتی رجل سیاسی مطرح می شود، دلالت التزامی بر این دارد که باید سن و سال و سطح معلومات بالایی داشته باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: وقتی می گوییم مدیر و مدبر دلالت التزامی این است که فرد باید سابقه کلان داشته باشد، از این رو سن ثبت نام کننده باید معلوم بوده و معلومات بالایی داشته باشد، سوابق اجرایی افراد هم باید در نظر گرفته شود و هرکس این موارد را ندارد نباید اسم نویسی کند، چرا به دلالت التزامی بین الفاظی که در قانون اساسی آمده تفسیر نکنیم؟

وی اضافه کرد: در فقه و مسائل حلال و حرام همیشه به این دلالت ها عمل می کنیم، قانون اساسی که از آیات و روایات فراتر نیست؛ باید ضوابط کار تعیین شود که از داوطلبان دارای آن ضوابط نام نویسی شود؛ این ها شور انتخاباتی نبوده و در شأن نظام جمهوری اسلامی نیست.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که راه حل این است که قانون اساسی تفسیر شود، گفت: ولو این که سن و تحصیلات در قانون اساسی نیامده بر اساس دلالت التزامی می توان عمل کرد، خوشبختانه شورای نگهبان متشکل از علما و بزرگانی است و ان شاءالله در آینده ناظر چنین صحنه هایی نخواهیم بود./1323/ ۲۰۲/ص

ارسال نظرات