۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۷
کد خبر: ۴۹۱۱۷۵

ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای داخلی

فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کالاهای داخلی امری مهم و ضروری است، استفاده از کالاهای داخلی اقتصاد کشور را بیمه می کند و با فرهنگ سازی به موقع و صحیح باید فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی برای مردم تبیین شود.
اقتصاد مقاومتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، از بنیادی ترین عوامل رشد و پیشرفت انسانها مسأله اقتصاد است و اهمیت مسأله اقتصادی بر کسی پوشیده نیست.

در اسلام مسائل اقتصادی بسیار اهمیت دارد و تحقق اهداف متعالی اسلام بدون توجه به مسائل اقتصادی امکان پذیر نیست، در اسلام برقراری تنظیم صحیح حیات اقتصادی عامل مهم برای برقراری عدالت اجتماعی و حل مشکلات اقتصادی عنوان شده است.

اقتصاد در هر کشوری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است، چراکه پیشرفت و قدرت هر جامعه و کشوری به قدرت اقتصادی آن کشور بستگی دارد و رشد اقتصادی هر کشور نشانه ترقی و توسعه یافتگی است.

اقتصاد موضوع اصلی کشور است

دشمنان نظام جمهوری اسلامی امروزه برای ضربه زدن به کشور و ضربه اقتصادی راه تحریمها را در پیش گرفته اند، تنها راه مقابله با توطئه های دشمن توجه به مطالبات رهبر معظم انقلاب است، رهبری چندین سال است که مسأله اقتصاد را مورد تأکید فراوان قرار داده است مردم و مسؤولان برای تحقق شعار سال باید با یکدیگر اتحاد و همدلی داشته باشند.

با توجه به نام گذاریهای سال و توجه به مسأله اقتصاد از سوی رهبر معظم انقلاب موضوع اصلی امروز کشور اقتصاد است، در سال گذشته شعار سال بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی تأکید شده بود، همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند، فاصله زیادی بین کارهای انجام شده با انتظارات مردم و رهبری وجود دارد در این راستا مسؤولان نیاز است اهتمام بیشتری داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اقتصاد مقاومتی را تنها راه حل برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور ندانستند، به فرموده ایشان تقیسم کردن اقتصاد مقاومتی به نقاط کلیدی همچون تولید داخلی و اشتغال راه حل تحقق این مهم و رفع مشکلات اقتصادی  است.

وجود بیکاری نشان از بیماری اقتصادی است که مشکلات اقتصادی فراوانی نیز برای جامعه و خانواده ها در پی دارد، با افزایش تولید و تکیه بر توان داخلی کشور می توان در رفع بیکاری که از معضلات اقتصادی است گام برداشت.

نباید از این مهم غافل شد که نیروی انسانی مهم ترین مسأله اقتصاد کشور است، با تکیه بر نیروهای جوان که ظرفیتی عظیم در کشور هستند می توان در افزایش و رونق بخشیدن به تولیدات داخلی اقدام کرد و در رشد اقتصادی کشور نقش آفرین بود.

با توجه به نام گذاری سال از سوی رهبری با عنوان «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»، امروز مطالبه رهبر معظم انقلاب و مردم از مسؤولین اقدامات عملی در این زمینه و تحقق شعار سال برای رونق بخشیدن به اقتصاد کشور است.

با توجه به اینکه اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی راه حل برطرف شدن مشکلات اقتصادی کشور است، باید در رونق بخشیدن به تولیدات داخلی و استفاده از توان داخلی کشور تلاش بیشتری صورت گیرد، برای تحقق این مهم نباید تولیدی های کشور در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل باشند و برخی کارگاه های تعطیل باید دوباره احیا شوند تا تولیدات داخلی رونق گیرد.

از راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی را می توان زنده کردن توليد داخلي، شناسايي فعاليتها و زنجيره‌هاي اقتصادي مزيت ‌دار در کشور، خرید کالاهای داخلی، توجه به اقتصاد دانش بنیان و مبارزه با فساد اقتصادی عنوان کرد.

تبیین فرهنگ خریداری کالاهای داخلی/ اقتصاد دانش بنیان لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی 

فرهنگ سازی در زمینه استفاده از کالاهای داخلی امری مهم و ضروری است، استفاده از کالاهای داخلی اقتصاد کشور را بیمه می کند و با فرهنگ سازی به موقع و صحیح باید فرهنگ استفاده از کالاهای داخلی برای مردم تبیین شود.

با دانش‌ بنيان شدنِ بخشهاي مهم اقتصاد داخلي که از ضروریات تحقق اقتصاد مقاومتی است و زنده کردن تولیدات داخلی می توان اقدامات جدی در تحقق شعار سار و به ثمر نشاندن فعالیتهای اقتصادی انجام داد.

فساد اقتصادی که از آفتهای مهم اقتصادی باید با این مفاسد مبارزه شود و برای تحقق اقتصاد مقاومتی و رونق بخشیدن به اقتصاد کشور باید جلوی رانت خواری و اختلاسها گرفته شود و برخورد جدی با آنها صورت گیرد.

با توجه به نام گذاری سال از سوی رهبری و تأکید در راستای توجه به امر تولید و اشتغال، بسیج سازندگی استان لرستان همت خود را به کار بسته است و در راستای اشتغال زایی قدم به عرصه تولید گذاشته است.

بسیج سازندگی و حرکت در جهت تولید و اشتغال زایی

یکی از جوانان پر تلاش لرستانی به نام بهمن مسعودی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، با رونق بخشیدن به کارخانه خویش در روستای پل بابا حسین در نزدیکی شهر خرم آباد، از ایجاد اشتغال برای جوانان این روستا سخن می گوید.

وی با ساخت کارگاهی به مساحت 700 متر مربع در تولید و تکثیر بذرهای اصلاح شده و بسته بندی حبوبات اصلاح شده فعالیت دارد و 17 نفر از جوانان روستای پل بابا حسین در این کارگاه مشغول فعالیت هستند.

این جوان لرستانی با بیان اینکه شرکت خود را از سال 1387 به ثبت رسانیده است، بیان کرد: با همکاری و پشتوانه بسیج سازندگی در زمینه تولید بذر حبوبات اصلاح شده فعالیت خود را آغاز کرده است.

مدیر شرکت تعاونی کشاورزی فنی مهندسی کیمیا گستر لرستان خاطرنشان کرد: در مزارع تحت نظارت حبوبات اصلاح شده از جمله نخود، لوبیا، عدس و ماش تولید می شود.

رونق بخشیدن به تولیدات داخلی که از مؤلفه های اصلی اقتصاد مقاومتی است، نقش بسزایی در تقویت اقتصاد درون زا داشته و عامل مهم برای کاهش وابستگی به خارج از کشور است.

محسن عادل پور، دیگر جوان خرم آبادی است که برای رفع نیازهای اقتصادی خانواده خویش از بیکاری در گریز بود و با گذراندن دوره آموزشی در زمینه جواهر سازی، کارگاهی کوچک برای خود دایر و پا به عرصه تولید و اشتغال زایی نهاد.

این جوان لرستانی از پشتوانه بسیج سازندگی در راستای راه اندازی این کارگاه می گوید، که به مدت یک ماه توانسته است تسهیلات لازم را از بسیج سازندگی دریافت و کارگاه خانگی خویش را راه اندازی کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون با همکاری بسیج سازندگی در زمینه ریخته گری فلزات قیمتی در کارگاه خانگی خویش مشغول فعالیت است، افزود: در این کارگاه فلزات قیمیتی همچون نقره برای ساخت جواهرات استفاده می شود.

عادل پور خاطرنشان کرد: با پشتوانه بسیج سازندگی امروز نمونه کارهای این کارگاه خانگی در سطح کشور و حتی کشورهای همسایه همچون عراق، افغانستان و ارمنستان ارسال می شود./۵۰۴/۹۴۵۹/ب۱

فاطمه ملکی
ارسال نظرات