۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۳
کد خبر: ۴۹۱۰۷۹
آیت الله علم الهدی:

بسیاری از ریزش ها به واسطه قدرت یابی در عرصه سیاست اتفاق می افتد

امام جمعه مشهد گفت: بسیاری از ریزش ها به واسطه قدرت یابی در عرصه سیاست اتفاق می افتد و خدا کاری می کند که بر غفلت و فراموشی این عناصر ریزشی افزوده شود.
 آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی شامگاه چهارشنبه در ادامه سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که با محوریت موضوعی «مهدویت» در محل مهدیه مشهد برگزار شد، به بیان نکات تفسیری آیه شریفه «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْ‏ءٍ حَتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» پرداخت.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: مفاد این آیه بر حسب تفسیر معصوم(ع) این است که قیام وجود مقدس امام زمان(عج) ناگهانی است و در اثر این قیام اشخاصی غافلگیر می شوند که جریان های استکباری و ظالمین و وابستگان آن ها هستند چرا که مؤمنان هر لحظه در انتظار فرج به سر می برند.

آیت الله علم الهدی افزود: خصوصیت آیات مهدویت این است که باید در مقام تفسیر آن ها به اصل موضوع مورد نظر آیه نیز توجه داشته باشیم. این آیه درباره افرادی است که ابتدا مؤمن بودند و سپس دچار ریزش شدند.

وی خاطرنشان کرد: انسان ها به گونه ای هستند که اگر بخواهند در جریان طبیعی زندگی به امکانات مادی برسند باید از فرصت هایی در حوزه فعالیت اجتماعی سیاسی استفاده کنند. انسان در عرصه زندگی وقتی به مقامی می رسد، امکاناتی پیدا می کند که می تواند وضع او را دگرگون کند و در دهان او مزه می کند. وای به آن روزی که همسر و فرزندان او هم چنین احساسی پیدا کنند و به بیان این آیه شریفه «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکِّرُوا بِه» یعنی آن روزهایی را که در راه خدا مجاهده می کردند، فراموش می کنند.

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: بسیاری از ریزش ها به واسطه قدرت یابی در عرصه سیاست اتفاق می افتد و خدا کاری می کند که بر غفلت و فراموشی این عناصر ریزشی افزوده شود. می فرماید «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ کُلِّ شَيْ‏ء» یعنی درب های همه چیز را به روی آن ها می گشاییم به گونه ای که دست به خاک بزنند، طلا شود و روز به روز بر عیش و نوش آن ها افزوده می شود و همین گونه پیش می روند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: این بدترین عذاب الهی است که خدا انسان را در یک زندگی مرفه سراپا لذت قرار دهد که گذشته اش را فراموش کرده و ریزشی شود و هیچ چیز بدتر از این نیست که این حالت فراموشی نسبت به گذشته در آن ها ادامه پیدا کند.

وی با بیان این که آنچه در این آیه شریفه به عنوان سنت الهی اعلام شده، در آموزه های دینی تحت عنوان «استدراج» ذکر شده، گفت: استدراج به معنای طلب شیء است و به حالتی گفته می شود که انسان در خطی قرار گیرد که عذاب تدریجی و هلاکت تدریجی را برای خود فراهم کنند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند «وقتی دیدید هرچه گناه می کنید، خدا بیشتر به شما عطا می کند، بدانید خداوند شما را دچار استدراج کرده است.» و در روایت دیگری از امیرمؤمنان(ع) نقل شده که اگر نعمات خداوند به انسان همراه با شکر نعمت و عبادت و توجه به خدا باشد، این استدراج نیست.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی به عبارت «حتَّي إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً» اشاره و اظهار کرد: خداوند در ادامه آیه می فرماید برای این انسان ها ناگهان حادثه ای به وجود می آید که طاقت فرساست و می فرماید وقتی ما نعمت را اخذ کردیم، آن ها بیچاره خواهند شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به عبارت قرآنی «أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُون»، تأکید کرد: این جمله بر حسب روایتی که از معصوم نقل شده، دلالت می کند بر این که در زمان ظهور امام زمان(عج) مستکبران به همین شیوه اخذ می شوند. پس انسان نباید به نیرو و قدرتی جز خداوند دل ببندد چرا که اگر این گونه باشد دچار استدراج می شود./202/820/ب1

ارسال نظرات