۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۳
کد خبر: ۴۹۰۹۱۷
حجت الاسلام ابوترابی فرد:

آیت الله باریک بین مهاجر فی سبیل الله بود

نایب رییس مجلس نهم هجرت و نحوه سلوک و حرکت انسان را بیان کننده مراتب ایمان او دانست و گفت: شخصیت بزرگواری چون مرحوم آیت الله باریک بین یک مهاجر فی سبیل الله بود.
حجت الاسلام ابوترابی فرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام سیدحسن ابوترابی فرد، نایب رییس مجلس نهم ظهر امروز در مراسم بزرگداشت آیت الله باریک بین که با حضور اساتید و طلاب حوزه‌های علمیه قزوین درمسجد شیخ الاسلام این شهر برگزار شد، با اشاره به سعادت و رستگاری، گفت: خداوند متعال برای آراستگی جامعه اسلامی به سه خصیصه ارزشمند تأکید فرموده است که مهم‌ترین خصیصه ایمان است.

وی در ادامه با اشاره به مؤثرترین راه برای رسیدن انسان به کمالات، افزود: انسانی که از تمام توان خویش برای رسیدن به مدارج بالای ایمانی بهره می‌گیرد، سعادتمند است، حقیقت ایمان ثمره آراستگی به عمل صالح است، انسان اگر تحت فرمان عقل قدم بردارد و با معارف وحیانی آشنا شود و در سایه آموزه‌های دین حرکت کند گام به گام به مدارج معرفت و ایمان او افزوده خواهد شد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه اتصال انسان به مراتب ایمانی راه رسیدن انسان را به سوی خداوند متعال هموار می کند، اظهار کرد: دعوت دین و قرآن همواره به سوی معرفت و شناخت خداوند متعال است، قرآن کریم کتاب توحید است و تار و پودآن دعوت به سوی معرفت است معرفت پیامبر اعظم و  اولیای دین مسیر به دستیابی انسان به مراتب بالای معرفت الله را هموار می‌کند.

انسان مؤمن مهاجر الی الله است

نایب رییس مجلس نهم در ادامه با اشاره به موضوع هجرت در فرهنگ قرآنی، ابراز کرد: انسان در حیات فردی و اجتماعی خود در هر نقطه‌ای که قرار داشته باشد اگر نیاز به هجرت بود باید در جهت انجام وظایف خود مهاجرت کند انسان مومن مهاجر الی الله است مسیر هجرت او را ایمان او تعیین می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اگر اقتضای هجرت انسان از خانه و کاشانه بود بر اساس وظیفه و تکلیف مهاجر است، اگر هجرت بر اساس دفاع از مرزهای جغرافیایی کشور بود مهاجر فی سبیل است و اگر هجرت انسان برای تحصیل و تهذیب و معرفت باشد تمامی این امور از مصادیق مهاجر فی سبیل الله محسوب می‌شود.

حجت الاسلام ابوترابی فرد در ادامه هجرت و نحوه سلوک و حرکت انسان را بیان کننده مراتب ایمان او دانست و تأکید کرد: شخصیت بزرگواری چون مرحوم آیت الله باریک بین یک مهاجر فی سبیل الله بود، در شروع نوجوانی و جوانی برای تحصیل علم و فهم آموزه های دین هجرت کرد در مبارزه با طاغوت به تبعید فرستاده شد که تبعید هم خود یک نماد و نمونه ای از هجرت است.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت داشتن عرصه هجرت و مهاجرت در جهت انجام وظایف و تکالیف الهی، خاطرنشان کرد: باید جامعه دینی و علمی همواره در عرصه هجرت پیشگام و پیشرو باشند آنجا که وظیفه هجرت است، مردم روحانیت را پیشگام می‌بینند پذیرش خطر و هجرت در راه خداوند همواره برای سلامت و سعادت جامعه است.

نایب رییس مجلس نهم در ادامه امام راحل را مهاجر فی سبیل الله دانست و تصریح کرد: هجرت از قم به ترکیه و پس از آن به نجف اشرف و پاریس و سپس از پاریس به ایران که از سوی امام راحل انجام گرفت در طول تاریخ هیچ سیاستمداری این هجرت را نمی‌کرد زیرا این هجرت برای پیروزی نبود بلکه برای انجام تکلیف و وظیفه بود.

وی در پایان گفت: هجرت به هر معنایی که باشد در درجه نخست زیبنده جامعه علمی و روحانی است مرحوم باریک بین به این خصیصه آراسته بودند، انسان مؤمن مجاهد فی سبیل الله است، علما و روحانیان باید در هر عرصه‌ای که در حال تلاش هستند، نهایت سعی و هجرت را داشته باشد و مجاهد فی سبیل الله باشند، در حقیقت تداوم دهنده راه اهل بیت و ائمه معصومین(ع) علمای تراز اول عالم تشیع هستند./873/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات