۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۰
کد خبر: ۴۹۰۸۹۸

سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی برای جامعه

رشد معنویت سکولار لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد می‌کند.
معنویت سکولار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چکیده مقاله «سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی» نوشته بهزاد حمیدیه، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران بدین شرح است.

معنویت در حوزه ادیان سنتی، به دلیل پیوستگی و تعامل بسیار با دین‌داری، به یک مفهوم مستقل و دارای ویژگی‌ها، پیامدها، آسیب‌شناسی و خاستگاه مخصوص به خود تبدیل نشده است، اما امروزه بر اثر فرایند سکولاریزاسیون و کاسته‌شدن جایگاه دین، به معنویت سکولار توجه بسیاری می‌شود.

 بخشی از این توجه، مرهون تأثیرگذاری فوق ‌العاده معنویت بر فرد و جامعه و حوزه‌های کار، تعلیم و ‌تربیت و سلامت است.

در چنین شرایطی، بر ماست که مفهوم معنویت را در حوزه دین اسلام مورد بازاندیشی و بازتعریف قرار دهیم و تمایزهای معنویت اصیل اسلامی ‌را با معنویت سکولار آشکار سازیم، زیرا رشد معنویت سکولار لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر هویت ملی و انقلابی ما وارد می‌سازد.

آن‌چنان که در این مقاله نشان داده‌ایم «معنویت اسلامی» را می‌توان تلاش برای زیستن معنادار (یعنی داشتن هدفی فراتر از اهداف جزئی در زندگی و دسترسی به منبع ارزش) در پرتو هدف حقیقی و منبع ارزش حقیقی (و نه هدف و منبع جعلی)، یعنی تقرب الی‌الله دانست.

وجوه تشابه میان معنویت اسلامی ‌و معنویت سکولار را می‌توان از جمله چنین برشمرد: باطن‌گرایی، نفی مادی‌گرایی، تأثیرات عمیق بر افراد و جوامع...  

علاقه‌مندان برای دریافت متن کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.

کلیدواژه‌ها: معنویت اسلامی؛ معنویت سکولار؛ دین‌داری قشری؛ دین بالغ؛ سکولاریزاسیون/998/ت۳۰۲/س

منبع:  فصلنامه نقد و نظر، شماره 83؛ سکولاریزاسیون معنویت؛ تهدیدی فرهنگی، بهزاد حمیدیه، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

ارسال نظرات