۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۴۹۰۸۵۴
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

شمار معتکفان در خراسان شمالی ۲۷ درصد افزایش یافت

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی با اشاره به معتکف شدن بیش از 18 هزار نفر در این استان، از افزایش 27 درصدی شمار معتکفان در خراسان شمالی به نسبت سال گذشته خبر داد.
حجت الاسلام خادمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در بازدید از مساجد میزبان معتکفان، اظهار کرد: حضور معتكفان در اعتكاف سه‌روزه رجبيه در خراسان شمالی بسيار چشم‌گیر است؛ به‌طوری كه امسال تعداد معتكفان رجبيه نسبت به سال قبل 27 درصد افزايش داشته است.

با توجه به حضور چشم‌گیر معتكفان بايد فرصت اعتكاف را غنيمت شمرده و از ظرفيت روحانيان براي اشاعه فرهنگ ديني، معنوي و تبيين فرهنگ اعتكاف استفاده شود.

وي با اشاره به افزايش 27 درصدي شمار معتكفان استان، افزود: امسال 188 مسجد شهري و روستايي استان ميزبان 18 هزار و 910 معتکف هستند که از این تعداد 15 هزار و 117 معتکف خواهر و سه هزار و 793 معتکف برادر هستند و اين شمار معتكف مايه مباهات استان است.

حجت‌الاسلام خادمی اضافه كرد: اعتكاف راهكار مؤثري براي پيشگيري و كاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعي و فرهنگي است كه اگر به‌خوبی از اين فرصت عبادي استفاده شود تحولات دروني شگرفي در معتكفان به‌ویژه نسل جوان و آینده‌نگر ايجاد می‌شود.

وي ادامه داد: افزايش شمار معتكفان نشان‌دهنده اين است كه كساني كه يك بار در اين آيين معنوي شركت می‌کنند علاوه بر اينكه دوباره و هرساله در اعتكاف شركت می‌کنند اطرافيان خود را هم به شركت در مراسم پرفيض اعتكاف ترغيب می‌کنند؛ چراکه اثرات فرصت سه‌روزه اعتكاف در تمام عمر معتكفان مشهود و نمايان است.

حجت‌الاسلام خادمی تصريح كرد: اعتكاف يك عبادت و زندگي اجتماعي است كه معنويت به شكل انبوه در آن موج زده و سبب تقويت اراده و باور معتكفان به‌ویژه جوانان به خداوند متعال شده، آنها را به‌سوی كمال حقيقي و انساني سوق می‌دهد.

وي با تأكيد بر استفاده از ظرفيت روحانيان در آيين عبادي اعتكاف خاطرنشان كرد: استفاده از ظرفيت روحانيان در مراسم معنوي اعتكاف فرصت بی‌نظیری براي بصيرت افزايي و ترويج آموزه‌های ديني و اسلامي براي معتكفان به‌ویژه نسل جوان فراهم می‌کند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی اظهار داشت: بايد در مراسم معنوي اعتكاف حضور روحانيان تقويت شود تا آنها با تشريح فرهنگ صحيح اعتكاف در محافل انس با قرآن و سخنرانی‌ها و گفتمان‌های ديني سبب آگاهي بخشي و بصيرت افزايي جوانان معتكف شوند.

وی افزود: اگر فرهنگ اعتكاف در جامعه و مراسم سه‌روزه رجبيه به‌درستی تبيين و نهادينه شود جوانان بسياري به شركت مجدد در اين آيين پرفيض ترغيب می‌شوند و مشكلات و معضلات جامعه به‌طور چشمگيري كاهش می‌یابد.

گفتنی است، طبق سنت هرساله مراسم اعتکاف رجبیه در روزهای ایام البیض؛ سیزدهم تا پانزدهم رجب، با حضور معتکفانی از اقشار مختلف مردم در مساجد شهری و روستایی سراسر کشور برگزار می‌شود./9314/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات