۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹
کد خبر: ۴۹۰۸۳۷
حجت الاسلام حسینی قمی:

راه استمرار نورانیت پس از اعتکاف مراقبه و محاسبه نفس است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که مهمترین گناه کبیره ناامیدی انسان از رحمت الهی است، گفت: راه استمرار توبه پس از اعتکاف و پایدار ماندن نورانیت حاصل از آن محاسبه و مراقبه نفس است.
حجت الاسلام حسینی قمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید حسین حسینی قمی، استاد حوزه علمیه قم، شب گذشته در جمع معتکفان مسجد گوهرشاد با بیان این که ماه رجب را شهرالله الاصم  در معنای ماه ریزش الهی نیز نامیده اند، گفت: شنیده نشده در ماه رجب حتی اگر جمعیتی مستحق عذاب الهی باشند خداوند متعال آنان را عذاب دهد بلکه عذاب را به تأخیر می اندازد تا توبه کنند و یا در غیر اینصورت، عذاب خود را پس از این ماه پر فیض و رحمت بر آنان نازل می کند.

وی در ادامه با بیان این که این ماه را رجب المرجب نیز می نامند، تصریح کرد: اگر من و کسانی همچون من حرمت ماه رجب را حفظ نکنیم از پست ترین ها هستیم؛ بدون هیچ شک و تردیدی فضل و عنایت خداوند متعال در این ماه بوده و بهانه را در این ماه و شب های جمعه قرار داده است همانطور که بسیاری آرزو داشتند در این فضای نورانی معتکف شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امروز در اعتکاف وسوسه های شیطانی و هوای نفسانی را از خودتان دور کنید، بیان کرد: دو سال پیش مقام معظم رهبری کتاب «آیت حق» را معرفی و سفارش کردند که معتکفان آن را بخوانند؛ محتوای کتاب نامه های آیت الله قاضی به دوستان بوده و این مرد بزرگ استاد شخصیت هایی همچون آیت الله طباطبایی و بهجت بودند.

حجت الاسلام حسینی قمی یکی از این دستورات را در زمان اعتکاف توبه دانست و با بیان این که بیش از هر چیز آنچه بر ما وجوب دارد، توبه با شرائط است، تصریح کرد: اصل توبه بیان صادقانه با خداوند در عین رعایت شرائط لازم آن است؛ همچنین یکی از مهمترین نمازهای زمان اعتکاف نماز توبه است که سفارش زیادی شده است.

وی با بیان این که بر مبنای بیان امام صادق(ع) کسی که نماز توبه بخواند، صورتش را بر نمی گرداند مگر اینه خداوند متعال تمامی گناهان او را بیامرزد، خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از نگرانی های امروزی همین موج ناامیدی و یأس پوچی است که عده ای خیال می کنند علی رغم توبه و پشیمانی قلبی خداوند متعال از گناهان آنان نمی گذرد.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که خداوند متعال گناه بندگان را پوشانده و هرگز پرده دری نمی کند، اظهار کرد: خداوند متعال با رحمت خود همه گناهان به جز حق الناس را می آمرزد، حق الناس را بپردازید و نگذارید تا بدهی مالی ایجاد شود، همچنین اگر غیبت کسی را کردید نیازی نیست به او بگویید و توبه میان خودتان و خداوند کنید.

حجت الاسلام حسینی قمی با اشاره به کتاب چهل حدیث امام رضوان، بیان کرد: حضرت امام راحل(ره) تمام مباحث اخلاقی را در چهل حدیث وارد کرده و از این کتاب هر ماه یک حدیث را مطالعه و در زندگیتان پیاده کنید؛ یکی از دستورات حضرت امام راحل(ره) در این کتاب آن است که مواظب باشید شیطان توبه را برای انسان بزرگ جلوه می کند.

وی با بیان این که مهمترین گناه کبیره ناامیدی انسان از رحمت واسعه الهی است، گفت: هرگز به خود شک راه ندهید و همواره صادقانه سخن بگویید، اگر تصمیم دارید توبه پس از اعتکاف پایدار بوده و نورانیت حاصل از آن باقی بماند، زمینه و ابزار گناه را از زندگیتان جمع کنید و همواره در هر شرایطی محاسبه و مراقبه نفس خود را داشته باشید.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به فعالان فضای مجازی از آنان خواست تا در این فضا آبروی مؤمن را با پخش کلیپ و اهانت به یکدیگر نبرند و حق الناس را رعایت کنند که اگر اینگونه رفتار نکنند سرانجام خداوند متعال آنان را رسوا می کند.

حجت الاسلام حسینی قمی با بیان این که در این مراسم معنوی اعتکاف عهد بسته و در سراسر سال به آنها پایبند باشید، گفت: سوغات اعتکافتان نماز اول وقت و انجام واجبات باشد و همراه با آن نوافل را بخوانید و در زندگیتان اعمال عبادی را فراموش نکنید، جوانان بدانند نشاط و قدرتشان متعلق به امروز است، پس آن را قدر بدانند و تلاوت مستمر قرآن داشته باشند./864/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات