۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۷
کد خبر: ۴۹۰۴۶۳
عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی مطرح کرد؛

گرایش به اعتکاف؛ خودارزیابی افراد در برابر فرهنگ بیگانگان

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب گفت: متأسفانه یکی از تأثیرات ناگواری که فرهنگ غرب بر جامعه ما داشته است درگیر بودن با فضای مجازی، رسانه‌ها و ماهواره ها است.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی نسب

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدرضا موسوی نسب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شعر«صمت و جوع و سهر عزلت و ذكر به دوام/ ناتمامان جهان را كند اين پنج تمام» گفت: اعتکاف یک برنامه عبادی کامل و مرکب از چن عبادت است و در حقیقت در اعتکاف این پنج عمل وجود دارد که به یقین عوامل تعالی روحی هستند.

کنترل زبان؛ پیام اصلی اعتکاف

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) ادامه داد: در اعتکاف سفارش شده به اینکه انسان از سخنان ناصواب و نادرست پرهیز کند و خود را گرفتار بحث و جدال و گفت‌وگوهای نادرست نکند و زبان خود را کنترل کند؛ یکی از مصیبت‌های اجتماعی و خانوادگی در جامعه امروزی این است که گاهی افراد به وسیله زبان، قلم وغیره بلاها و مفاسدی را به وجود می‌آوریم که جامعه را به سوی مقاصد نادرستی می کشاند که باید گفت اعتکاف تمرینی برای کنترل بخش زبانی و بیانی افراد جامعه است.

اعتکاف فرصت خوبی برای سامان دادن به وضعیت تغذیه

وی افزود: در اعتکاف یکی از برنامه‌های بسیار مهم روزه‌ گرفتن است که باید گفت این امر برای این است که انسان اراده قوی را فرابگیرد و شکم و دهان خود را از اینکه هرجا و مکانی هر چیزی را نخورد و همواره از رزق حلال تناول کند و از حرام به شدت بپرهیزد.

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب با بیان اینکه گرسنگی موضوعی است که در روایات از آن به عنوان عاملی برای کمال نفس یاد شده است، اظهار داشت: بنابراین اگر انسان بیاموزد بر خوراک خود مراقبت داشته باشد، اینمهم هم در سلامت جسمی‌اش و هم در سلامت روحی، روانی و اجتماعی‌اش تأثیر بسزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: امروزه متأسفانه یکی از معضلات جامعه اسلامی، عدم رعایت در بخش تغذیه است که اعتکاف می‌تواند دستورالعمل بسیار خوب و ویژه‌ای باشد.

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: در اعتکاف «شب زنده داری» وجود دارد که معمولاً افرادی که در این مراسم معنوی شرکت می‌کنند تلاش می‌کنند بخشی از شب را بیدار مانده و به مناجات‌های خالصانه با خداوند بپردازند.

غرب زدگی سبب فراموشی معنویت در جامعه است

حجت‌الاسلام والمسلمین موسوی نسب با اشاره به تهاجم فرهنگی غرب علیه ایران ابراز داشت: متأسفانه یکی از تأثیرات ناگواری که فرهنگ غرب بر جامعه ما داشته است درگیر بودن با فضای مجازی، رسانه‌ها، ماهواره ها و غیره است که به شدت سبب شده است تا مردم به جای پرداختن به امور معنوی همواره به فکر مادیات باشند؛ فکر نوع لباس، ماشین، آپارتمان و از این قبیل مشغله‌ها به اندازه‌ای برای افراد جامعه مهم شده است که ارتباط با حقیقت هستی و خداوند را از آنها ربوده است.

وی اضافه کرد: اعتکاف به جامعه آموزش می‌دهد که به فراتر از این دنیا فکر کنند و خود را برای رفتن به سرای آخرت آماده سازند.

ارمغان اعتکاف برای افراد

عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) به تبیین یکی دیگر از ارمغان‌های اعتکاف برای افراد جامعه پرداخت و عنوان کرد: این مراسم معنوی فرصتی برای خلوت افراد جامعه پیش می‌آورد؛ متأسفانه امروزه با وجود مشغله‌های بسیار، افراد فرصت خلوت با خود را ندارند که سبب فراموشی آخرت در برخی از انسان‌ها شده است.

وی در پایان با اشاره به اینکه اعتکاف به نوعی در جامعه فرهنگ‌سازی انجام می‌دهد، عنوان کرد: اعتکاف در حقیقت یک الگو است برای این که انسان زندگی دنیایی خود را طبق آن برنامه‌ریزی کند./841/ت302/س

ارسال نظرات