۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۸
کد خبر: ۴۹۰۴۲۴
مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی:

اراده و اعتقاد لازمه دست‌یابی به احسن‌الحال است

مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی با تأکید بر تلاش و همت طلاب و روحانیان برای ارتقا در ابعاد معنوی و علمی، گفت: اراده، اعتقاد و توکل به خداوند لازمه دست‌یابی به احسن الحال است.
حجت الاسلام سالاری مکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام حجت سالاری مکی، مدیر حوزه علمیه خراسان شمالی، امروز در جمع طلاب و اساتید مرکز استان، با اشاره به فضائل اخلاقی، بر تلاش و همت همه مردم به‌ویژه طلاب و روحانیان برای دست‌یابی به این فضائل تأکید کرد.

وی با بیان اینکه چهار قسم فضائل اخلاقی داریم که حکمت نخستین فضیلت اخلاقی است، افزود: آدم حکیم کسی است که عمل زشت را انجام نمی‌دهد و مثلاً زمانی که می‌گویند نگاه حرام تیری از تیرهای شیطان است، باید متوجه شود که نگاه حرام چه مشکلاتی را برای وی به وجود می‌آورد که این تعبیر را برای آن آورده‌اند.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه دوام حکمت هم به اندیشه وابسته است، اظهار کرد: در صورتی ‌که انسان هنگام انجام اعمال به عواقب آن بیندیشد و از انجام کارهای زشت و ناپسند خود را بر حذر بدارد، این فرد حکیم می‌شود.

دبیر شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی با بیان اینکه امام علی(ع) فرمود: آدم باعفت و باغیرت رتبه‌اش از رتبه ملک بالاتر است، گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند: مجاهدی که در راه خداوند جان خود را فدا کرده است شهید محسوب می‌شود؛ اما کسی که بتواند گناه کند ولی گناه نکند و عفت پیشه کند، اجرش از شهید بالاتر است.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت عفت در مقام، ثروت، شهوت، اظهار داشت: پیامبر(ص) فرمود: سه چشم است که فردای قیامت گریان نمی‌شود؛ اما بقیه چشم‌ها گریان می‌شوند؛ چشم کسی که از عظمت خداوند به گریه افتد، چشمی که از حرام خدا چشم فروبسته و چشمی که در راه خدا شب نخوابیده و شب‌زنده‌داری کرده است.

حجت‌الاسلام سالاری مکی با بیان اینکه سومین موردی که امام جواد(ع) هم می‌فرماید باید رعایت شود فروخوردن خشم و غضب است، گفت: بايد ريشه خشم و غضب ايماني باشد و تعصب انسان مؤمن نسبت به خداوند است؛ بنابراین اگر كسي به ساحت خدا و يا ساحت مؤمنان به خدا بی‌حرمتی كند آنگاه جاي خشم و غضب است، در غير اين صورت خشم انسان خداپسندانه نيست.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی خاطرنشان کرد: داشتن اراده قوی و اینکه شخص بتواند خود را در تمام موارد کنترل کند و عدالت داشته باشد، ازجمله فضائل اخلاقی است که سبب دست‌یابی به احسن الحال می‌شود.

وی با تأکید بر تلاش و همت طلاب و روحانیان برای ارتقا در ابعاد معنوی و علمی، افزود: اراده، اعتقاد و توکل به خداوند لازمه رسیدن به احسن الحال است./202/9314/ب1

ارسال نظرات