۱۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۸
کد خبر: ۴۸۹۹۹۳
حجت الاسلام حسناتی:

حوزه علمیه اقدامات ضربتی برای اصلاح نظام بانکی انجام دهد

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر رفع مشکلات اقتصادی کشور، گفت: باید اقدامات ضربتی و بنیانی در زمینه اصلاح نظام بانکی در حوزه علمیه صورت بگیرد.
حجت الاسلام حسناتی

حجت الاسلام مصطفی حسناتی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه نجف آباد در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، با اشاره به نام گذاری سال 96 از سوی مقام معظم رهبری، گفت: چند سالی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان مدیر و مدبر و دیده‌بان حکیم نظام مقدس اسلامی مباحث اقتصادی را به عنوان شعار سال برای کشور در نظر می‌گیرند.

اهمیت اقتصاد، نظیر دفاع از کشور در دوران دفاع مقدس است

وی ادامه داد: مباحث اقتصادی در شرایط کنونی کشور نظیر دفاع در 8 سال دفاع مقدس برای کشور دارای اهمیت است، به خاطر وابستگی‌ها و کم تدبیری‌ها و نبود زیرساخت‌های مناسب و ناقص بودن زیرساخت‌ها، کشور در حوزه اقتصادی دچار مشکلات متعددی شده است و دشمنان که در همه صحنه‌ها با شکست مواجه شده‌اند متمرکز شده‌اند بر موضوع اقتصاد و تلاش می‌کنند در حوزه اقتصادی کشور را درگیر مشکلات کنند.

امام جمعه نجف آباد خاطرنشان کرد: طبیعتا باید در همان میدانی که دشمن سرمایه‌گذاری کرده است باید ما هم ورود پیدا کنیم، دفاع مقدس 8 سال طول کشید ولی در آن زمان پیوسته شعار امام راحل، مسؤولان و مردم این بود که هدف ما دفاع و جنگ تا پیروزی است و هرگز دست از نبرد برای دفاع از تمامیت کشور و دفاع از انقلاب اسلامی برنداشتیم، امروز نیز شرایط به همان صورت است، مباحث اقتصادی بسیار دامنه‌دار و گسترده است که در مباحث رهبر انقلاب به خوبی به این مسائل پرداخته شده است.

حجت الاسلام حسناتی با اشاره به اهمیت مسأله اقتصاد، تصریح کرد: از صریح بیانات رهبر معظم انقلاب معلوم می‌شود که شریاط اقتصادی و اقدامات اقتصادی صورت گرفته توسط دولت رضایتمندانه و مؤثر نبوده است و ظرفیت‌های موجود در کشور به درستی استفاده نشده است و اینکه رهبر معظم انقلاب به دارایی‌های نظام و انقلاب کردند در همین راستا بوده است.

وجود مشکلات در کشور نباید سبب یأس و ناامیدی مردم شود

وی بر لزوم پرهیز از ایجاد فضای یأس و ناامیدی در کشور تأکید کرد و گفت: یکی از دلایلی که رهبر معظم انقلاب به دستاوردها و داشته‌های کشور پس از انقلاب اسلامی اشاره فرمودند برای این است که رفته رفته مشکلات موجب بدبینی ملت و خوشحالی دشمنان نگردد و سیاه نمایی نسبت به انقلاب صورت نگیرد، به همین دلیل ایشان لیستی از فعالیت‌های ارزشمند کشور و نظام مقدس اسلامی پس از انقلاب اسلامی به مردم ارائه دادند تا ملت به خوبی بدانند اقدامات صورت گرفته پیش از انقلاب اسلامی با دوران پس از انقلاب اسلامی علیرغم همه دشمنی‌ها و تحریم‌ها قابل مقایسه نیست.

نماینده ولی فقیه در نجف آباد با اشاره به کمبودها و کوتاهی‌های صورت گرفته در حوزه اقتصادی در دولت، اظهار کرد: باید تلاش‌های بیشتری در کشور با استفاده از دارایی‌ها و توان داخلی به ویژه ظرفیت‌های موجود در میان نسل جوان صورت بگیرد، متأسفانه بسیاری از جوانان تحصیلکرده امروزه درگیر مشکلات متعددی از جمله بیکاری هستند، به همین دلیل رهبر معظم انقلاب موضوع اشتغال را با ملزومات آن مطرح کردند.

حجت الاسلام حسناتی در ادامه افزود: رهبر معظم انقلاب رشد تولید کشور را گره‌گشای موضوع اشتغال عنوان کردند، این تصریح ایشان به موضوع تولید و تأکید بر مسأله اهمیت اشتغال نشان می‌دهد که ایشان در حال ریل گذاری دقیق در راه رشد اقتصاد کشور هستند و احساس کرده‌اند که باید ریزتر و دقیق‌تر مسائل را تبیین کنند تا سال به سال این مسیر مشخص‌تر و عملیاتی‌تر طی شود.

تمرکز دشمنان آسیب زدن به اقتصاد کشور است

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تکلیف دستگاه‌های اجرایی و قوای سه گانه را به درستی مشخص کرده‌اند، تصریح کرد: دشمنان به صورت متمرکز بر مسأله اقتصاد و تضعیف اقتصاد کشور کار می‌کنند و کم کاری‌ها سبب شده است تا رهبر معظم انقلاب از اقدامات صورت گرفته در حوزه اقتصاد ابراز نارضایتی کنند و این موضوع باید مد نظر مسؤولان باشد.

امام جمعه نجف آباد پیرامون لزوم پرداختن حوزه علمیه به مباحث اقتصادی و اهمیت تدریس دروس مربوط به اقتصاد اسلامی در حوزه علمیه، اظهار کرد: قطعا چنین نیازی در حوزه علمیه وجود دارد، در دروس فقه در حوزه علمیه نگاه جدی و ویژه‌ای به مباحث اقتصادی وجود دارد، نظیر کتاب مکاسب که به مدت 3 سال طلاب موظف به تحصیل آن هستند علاوه بر دیگر مباحث موجود در کتب فقهی حوزه علمیه، که همه اینها بیانگر اهمیت اقتصاد در فقه اسلامی است.

حجت الاسلام حسناتی خاطرنشان کرد: بزرگان و علمای ما در حوزه علمیه همواره به مسائل معیشتی و اقتصادی جامعه توجه داشته‌اند، بزرگان ما به تلاش جامعه در راستای تأمین معیشت خانواده اهمیت ویژه می‌دادند ولی متأسفانه امروزه غفلت‌های زیادی نسبت به این مسائل صورت گرفته است و قطعا لازمه یک حوزه علمیه متحول و رو به رشد و به روز پرداختن به مباحث اقتصادی است.

حوزه علمیه و مراجع باید به دنبال رفع نگرانی‌های اقتصادی رهبری باشند

وی با اشاره به مخاطب قرار دادن اقشار مختلف جامعه از سوی رهبر معظم انقلاب در مطرح کردن مباحث اقتصادی، عنوان کرد: حوزه‌های علمیه و مراجع نیز مانند همه اقشار جامعه همه مخاطب بیان و کلام رهبری هستند و باید در راستای رفع نگرانی‌های ایشان در حوزه اقتصاد و تلاش برای بهبود شرایط اقتصادی کشور گام بردارند.

حجت الاسلام حسناتی ربا را ریشه نابودی اقتصاد یک جامعه دانست و تصریح کرد: متأسفانه سیستم بانکی کشور ربوی است و مراجع عظام تقلید هم همواره منتقد این نظام ربوی موجود در بانک‌ها هستند، این قانون و سنت خداوند است که نظام ربوی نابود شده و سقوط خواهد کرد ولی ما متأسفانه شاهد هستیم که با وجود موج انتقادات و اعترافات نسبت به نظام بانکی اقدام جدی در این زمینه صورت نمی‌گیرد.

امام جمعه نجف آباد بر اهمیت ورود جدی حوزه‌های علمیه و مراجع عظام تقلید به اصلاح نظام بانکی و اقتصادی کشور تأکید کرد و گفت: دروس تخصصی در حوزه علمیه باید به مسأله بانک‌داری و اقتصاد اختصاص داده شود و باید اقدامات ضربتی و بنیانی در زمینه اصلاح نظام بانکی در حوزه علمیه در راستای یاری رساندن به قوای سه گانه صورت بگیرد و همه برای حل این معضل بزرگ که مانع پویایی اقتصاد کشور شده است به میدان بیایند./1304/301/ب2

ارسال نظرات