۱۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۴۸۸۸۱۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

نماز و زکات نماد اعمال خاص مؤمنان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نماز و زکات را دو نماد خاص اعمال انسان خواند و گفت: تمام پول‌هایی که انسان در راه خدا خرج می‌کند حکم قرض حسنه را داشته و خداوند طبق آیه ۲۴۵ بقره گفته است هرکس به خدا قرض حسنه دهد خداوند مال او را چندین برابر کرده و رزق و روزیش را بسط می‌دهد.
امام جمعه ارومیه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد، به آیه ۱۲ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: «خدا از بنی اسرائیل پیمان گرفت و از میان آنان ۱۲ سر پرست برانگیختیم تا هر یک عهده‌دار امور قبیله‌ای از قبایل بنی‌اسرائیل باشد و خدا به آنان فرموده یقینا من با شمایم، اگر نماز را به پا دارید، زکات بپردازید، به پیامبرانم ایمان آورید و آنان را تقویت کنید، برای جلب خشنودی خدا به نیازمندان وامی نیکو دهید مسلما گناهانتان را محو می‌کنیم شما را در بهشت‌هایی که از زیر درختان آن نهرها جاری است در می‌آورم پس هر که از شما بعد از این کافر شود، یقینا را راست را گم کرده است.»

وی در تفسیر آیه اظهار داشت: در این آیه به پیمان گرفته شده از بنی‌اسرائیل در زمان حضرت موسی(ع) اشاره شده که آنان در آخر نقض پیمان کرده و خداوند نیز حکومتش را از آنان برداشت.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: در واقع خداوند با یادآوری این جریان می‌خواهد به مسلمانان نیز بگوید هرگاه مومنان به پیمانی که با خدا بستند، وفادار باشند خداوند نیز به آنان کمک کرده و در همه حال یاریشان خواهد کرد ولی در صورت پیمان‌شکنی از درگاه الهی محروم می‌شوند.

وی نقیب را به معنی سرپرست دانست و خاطرنشان کرد: براساس روایاتی که هم از اهل سنت و هم شیعه بیان شده، پیامیر می‌فرماید: «در امت من نیز وصیان من به تعداد نقیبان بنی‌اسرائیل یعنی ۱۲ نفر خواهد بود.»

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: دین مجموعه ای از احکام است که سلسله وار مانند زنجیر به هم متصل هستند و اگر به صورت ناقص به احکام عمل شود یا کوتاهی صورت بگیرد انسان در عمل به تمام احکام دچار مشکل می‌شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی نماز و زکات را دو نماد خاص اعمال انسان خواند و تصریح کرد: نماز نماد ارتباط انسان با خدا و زکات نماد ارتباط انسان با مردم است.

وی با اشاره به اینکه در این آیه به کمک و یاری پیامبران اشاره شده‌است یادآور شد: انسان نه تنها باید به پیامبران کمک کند بلکه باید برای این کار منت آنان را نیز پذیرفته و با جان و دل آماده یاری به پیامبران خدا باشد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی عنوان کرد: تمام پول‌هایی که انسان در راه خدا خرج می‌کند حکم قرض حسنه را داشته و خداوند طبق آیه ۲۴۵ بقره گفته است هرکس به خدا قرض حسنه دهد خداوند مال او را چندین برابر کرده و  رزق و روزیش را بسط می‌دهد.

امام جمعه ارومیه با اشاره به سخنان حضرت‌علی(ع) در نهج‌البلاغه در مورد قرض‌الحسنه تاکید کرد: خداوند که تمام مخازن و ذخایر عالم در دست اوست هیچ احتیاجی به قرض نداشته بلکه با درخواست قرض، درواقع می‌خواهد انسان را امتحان کرده که ببیند به سوی اعمال خیر مانند پرداخت زکات و خمس و... می‌رود یا از دستو خدا سرپیچی می‌کند.

وی پاداش مومنان و عمل‌کنندگان به امر الهی را، بهشت دانست و افزود: بهشت هم‌اکنون نیز وجود دارد و این نیست که بعدا تشکیل شود و در قیامت تنها جایگاه افرادی که وارد بهشت می‌شوند، مشخص  خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: خداوند با شمردن تمام این نعمت‌ها و اعمال در حال مقدمه چینی برای بیان ولایت حضرت‌ علی(ع) است.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./202/936/ب1

ارسال نظرات