۰۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۴۸۸۶۵۱
نخست وزیرعراق:

بسیج مردمی منحل نمی شود

نخست وزیر عراق در پاسخ به فشار آمریکا برای انحلال بسیج مردمی خاطرنشان کرد که اراده‎ای برای انحلال این نهاد نظامی وجود ندارد.
بسیج مردمی عراق

به گزارش خبرگزاری رسا، بعد از اتهامات مکررعلیه دولت عراق مبنی بر تن دادن به فشارهای آمریکا برای انحلال تشکیلات بسیج مردمی، مهمترین نیروی ضد تروریستی عراق، حیدر العبادی نخست وزیر این کشور تاکید کرد که اراده ای برای انحلال بسیج مردمی وجود ندارد.

همزمان به این اظهار نظر صریح حیدر العبادی، سخنگوی تشکیلات بسیج مردمی نیز آب پاکی را بر دستان امیدواران در داخل و خارج عراق به انحلال این تشکیلات ریخت و تاکید کرد که نخست وزیرعراق شخصا صلاحیت قانونی را برای انحلال بسیج مردمی ندارد.

به اعتقاد کارشناسان، این دو اظهار نظر صریح، بسیاری از نگرانی ها را درعراق از احتمال انحلال این تشکیلات ضد تروریستی برطرف کرده، هرچند هنوز برخی ها معتقدند که نگرانی ها به طور کامل برطرف نشده است.

هاشم الکندی از کارشناسان سیاسی عراق دراین راستا گفته است که انحلال بسیج مردمی به طور کامل انجام نخواهد شد بلکه طرحی برای انحلال تدریجی آن وجود دارد.

به گفته وی، براساس این طرح، بخشی از رزمندگان مسن بسیج مردمی تحت عنوان بازنشستگی مورد تقدیر قرار گرفته و از بسیج مردمی کنار گذاشته می شوند و عده ای نیز که جوان تر هستند در نیروهای وزارت دفاع یا کشور و دیگر یگان های مسلح عراق توزیع خواهند شد.

وی ادامه داده است که بسیج مردمی گرچه به طور رسمی منحل نمی شود اما فقط نامی از آن باقی خواهد ماند که ممکن است بیشتر برای امور غیرنظامی از آن بهره برده شود.

با وجود این احمد الاسدی سخنگوی این تشکیلات در بیانیه ای گفته است که نخست وزیرعراق در دیدار اخیرش با فرماندهان بسیج مردمی بیشتر تاکید داشت که فرماندهان بسیج مردمی باید بین این نهاد امنیتی و فعالیت سیاسی، تفکیک قائل شوند.

به گفته وی، حیدر العبادی برعدم نامزدی هیچ یک از فرماندهان میدانی یا رزمندگان بسیج مردمی در انتخابات آینده تاکید کرده و گفته است که فقط در صورت استعفا از این تشکیلات می توانند در انتخابات آینده نامزد شوند.

الاسدی خاطر نشان ساخت که برخی فرماندهان در بسیج مردمی مانند 'هادی العامری' رییس سازمان بدر یا شخص ایشان (احمد الاسدی) جزو عناصر داوطلب هستند و کارمند رسمی منتسب به این تشکیلات نیستند و می توانند در انتخابات آینده خود را نامزد کنند.

وی در پایان یادآور شده است که پارلمان عراق براساس قانون مصوب، شرایط قانونی بسیج مردمی را تعریف کرده است و هرگونه تصمیم برای انحلال و توزیع نیروهای آن به نهادهای دیگر باید مبتنی بر تصویب قانون جدیدی در هیات دولت و پارلمان باشد و شخص نخست وزیر صلاحیت انحلال این تشکیلات را ندارد.

نخست وزیر عراق نیز متعاقب این سخنان شب گذشته (دوشنبه) در دیدار با تعدادی از کارشناسان سیاسی و روزنامه نگاران عراقی گفت که گزارش ها درخصوص انحلال بسیج مردمی صحت ندارد.

به گزارش ایرنا، دفتر نخست وزیرعراق در بیانیه ای که نسخه ای از آن امروز سه شنبه در اختیار ایرنا قرار گرفت به نقل از 'حیدر العبادی' در این دیدار آورده است که رزمندگان در بسیج مردمی در پاسخ به فراخوان مرجعیت دینی و در راس آنها آیت الله سیستانی، جان خود را برای دفاع ازعراق داده اند و هرگز اراده ای برای احساس بی نیازی و انحلال بسیج مردمی وجود ندارد.

وی همچنین در این دیدار گزارشی از نتایج سفر خود به واشنگتن و بحث ها و توافق هایی که با مسوولان آمریکایی انجام داده است، ارائه کرد./994/ب101/ف

ارسال نظرات