۰۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴
کد خبر: ۴۸۸۵۰۸

آفت های دوران بلوغ

برداشته شدن حریم میان دختر و پسر نامحرم، مطالعه و شنیدن و دیدن مطالب و عکس های آلوده و گفت و گو درباره این مسائل از عوامل انحراف است.
تعلیم و تربیت جوان - جوانان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نوجوانی که دچار ناامنی روانی و بی پناهی روحی است و عقده های حقارت و خودکم بینی او را آزار می دهد؛ به دنبال پناهگاه های امن و آرامش بخش می گردد و در این رهگذر چه بسا به پناهگاه های کاذب پناهنده شود.

اضطراب و ناهنجاری های روحی

او می خواهد به وسیله استمنا و مواد مخدر برای خود آرامشگاهی – هرچند موقت- فراهم کند و رنج ها و آلام روحی اش را التیام بخشد و مرهمی بر  زخم ها و دردهای روانی و احساسی اش بگذارد؛ اما دیگر نمی اندیشد که این مرهم های دروغین، زخم ها و درد های او را عمیق تر می کنند و مشکلات او را افزایش می دهند.

اگر هم به این حقیقت بیندیشد و زیان های این مُسَکن های دروغین را دریابد، خودش را به بی خیالی زده آن زیان ها را نادیده می گیرد.

ضعف ایمان مذهبی

اگر نوجوان، متدین بار آمده، نور ایمان و معنویات در قلبش بدرخشد و خداوند را شاهد و ناظر بر اعمال خود بداند و از انجام گناه بترسد و به پاداش کار نیک خود ایمان داشته باشد کمتر دچار انحراف و کارهای خلاف عفت و اخلاق نیک می شود.

ایمان مذهبی و اعتقاد و اعتماد به خداوند از اضطراب و فشارهای روانی نوجوان می کاهد و به او آرامش روحی می دهد. در نتیجه کم تر نیاز می بیند که برای کسب آرامش روحی به اسنمنا و اعتیاد پناهنده شود. راستی که تربیت دینی فرزندان و بارور کردن نهال ایمان در قلبشان خدمت بزرگی به آنان است.

دیدن مناظر شهوت انگیز

تماشای صحنه های تحریک کننده و شهوت آلود موجب هیجان نیروی جنسی بیننده شده، زمینه انحراف او را فراهم می سازد.

برداشته شدن حریم میان دختر و پسر نامحرم، مطالعه و شنیدن و دیدن مطالب و عکس های شهوت آلود و گفت و گو درباره این مسائل از عوامل انحراف است؛ والدین باید توجه داشته باشند که تماشای فیلم های خلاف عفت – که متأسفانه از آفت های زمان ما شده و به وسیله ویدئو و ماهواره و امثال آن به درون خانه ها وخانواده ها رخنه کرده است – آتشی است بر خرمن شرف و اخلاق و جسم همه افراد بخصوص نوجوانان و جوانان!

تأخیر در ازدواج

هنگامی که بلوغ جنسی و بلوغ عقلی به رشد مناسب و متوسط رسید، زمان ازدواج فرا رسیده است و تأخیر در آن به جسم و جان انسان آسیب می رساند./841/ت303/س

منبع: کتاب «هشدارهای تربیتی»، حجت الاسلام علی اکبر مظاهری

ارسال نظرات