۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۴۸۸۵۰۴

تهدید وجودی اسرائیل در سایه تحولات اخیر در سوریه

رژیم صهیونیستی از نفوذ ایران و گروه‎های هم پیمان مقاومت در منطقه جولان نیز نگران است.
نتانیاهو

به گزارش خبرگزاری رسا، هرچه از بحران سوریه و تحولات سیاسی و میدانی در این کشور می گذرد، با ابعاد تازه ای از پیچیدگی و مداخله بازیگران درگیر مواجه می شویم. بحران سوریه شرایط منطقه را در حالتی قرار داده است که هر محور یا بازیگر درصدد کسب منافع حداکثری پیرامون هزینه های اندک است. شاید بتوان مهم ترین بازیگری را که در تحولات اخیر تا حدودی نقشی کم رنگ داشته، آمریکا دانست. این امر نیز بنابر تغییر دولت در این کشور و چرخش سیاست دولت آمریکا از توجه به مسایل خارجی به داخلی دانست.

طنین می‌نویسد: در سایه شرایط به وجود آمده، نقش برخی هم پیمانان آمریکا همچون رژیم صهیونیستی نیز در سایه تضعیف نقش آمریکا قابل توجه است. رژیم صهیونیستی یکی از مهم ترین حامیان ادامه بحران در سوریه و حمایت از گروه های تروریستی است. تضعیف تروریست ها و تغییر موازنه قوا به سود دولت سوریه، به منزله تهدید وجودی این رژیم است. تجاوز به حریم هوایی سوریه و سقوط پهباد این رژیم در استان قنیطره، ناشی از تلاش هایی است که این رژیم در راستای تلاش برای عدم تغییر توازن قوا انجام داده است. در کنار شرایط فوق و تحرکاتی که رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته در مناطق جنوبی سوریه انجام داده،ذکر چند نکته دیگر حائز اهمیت است:

نخست؛ تلاش هایی که رژیم صهیونیستی در جبهه جنوبی سوریه صورت می دهد، در جهت شعله ور شدن جنگ در جبهه جنوبی و چراغ سبز به تروریست ها در جهت هرگونه اقدامی با پشتیبانی این رژیم است. خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی می نویسد:«فراخوان های مکرر نتانیاهو برای تقابل با تهدیدات ایران، نشان می دهد که حضور فعال ایران در حل و فصل بحران های منطقه ای، آرامش را از رقبای این کشور به ویژه اسراییل سلب کرده است.» با توجه به آتش بس اخیر در سوریه و مخصوصاَ در جبهه شمالی، رژیم صهیونیستی از این امر هراسان است که توجه دولت سوریه به مناطق جنوبی جلب شود و منطقه حائلی را که این رژیم توسط تروریست ها در جولان اشغالی به وجود آورده است، با حملات ارتش سوریه از بین برود.

دوم؛ رژیم صهیونیستی از نفوذ ایران و گروه های هم پیمان مقاومت در منطقه جولان نیز نگران است. تجاوزهایی که جنگنده های رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته صورت دادند، بیشتر در مناطق جنوبی سوریه بوده است. اعلام گروه جدیدی به نام آزادسازی منطقه اشغالی جولان از سوی النجبا نیز در این راستا بوده است. العرب در گزارشی می نویسد:« ایران به نفوذ در جنوب لبنان از طریق حزب الله بسنده نکرده و اینک النجباء را برای آزادسازی جولان(جنوب غرب سوریه) اعلام کرده است. العرب در ادامه می نویسد:« نفوذ ایران در سوریه و لبنان در شرایط فعلی منطقه تاکیدی بر این مساله است که تهران آنچه که برای پاسخ به ترامپ لازم است را در اختیار دارد و به آسانی تسلیم خواسته های آمریکا نخواهد شد.»

سوم؛ رژیم صهیونیستی همچنان در تلاش است که مهم ترین مساله موجود در سوریه را مباحث امنیتی جلوه دهد و با توجه به درگیری های نظامی در این کشور از شرایط به وجود آمده در جهت ضربه زدن به سوریه استفاده کند. در شرایط فعلی سوریه از نگاه رژیم صهیونیستی مهم ترین تهدید علیه موجودیت این رژیم در آینده خواهد بود. وجود گروه های حامی مقاومت در مناطق مرزی سوریه و همچنین حزب الله لبنان در مناطق شمالی اسراییل عملا تهدیدات را برای اسراییل دوچندان کرده است.

در مجموع می توان گفت تحرکات اخیررژیم صهیونیستی ناشی از تهدیداتی است که این رژیم در آینده برای خود متصور است. تحرکات اخیر در مناطق مرزی سوریه و همچنین سفر نتانیاهو به روسیه، نشان از پی بردن این رژیم به تهدیدهای آینده است. این رژیم که به دنبال نتایج بهتری از بحران سوریه بود، اکنون بحران سوریه و  وجود گروه های مقاومت در مرزهای این رژیم به تهدیدی بالقوه تبدیل شده است./981/ب102/ف

ارسال نظرات