۰۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۳
کد خبر: ۴۸۸۴۳۶
آیت الله نعیم آبادی:

رفع موانع تولید به خودکفایی کشور کمک می کند

آیت الله نعیم آبادی توجه به تولید را مهمترین راهکار تقویت اشتغال زایی دانست و گفت: خودکفایی در تمامی زمینه ها نیازمند جدی گرفتن توصیه‌ های رهبری برای رفع موانع تولید است.
آیت الله نعیم آبادی

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به نامگذاری سال 96 به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سوی مقام معظم رهبری گفت: سال 96 را باید سال تحقق کلام رهبری قرار دهیم و همت کنیم که سال جدید سالی سرشار از موفقیت‌ های مستمر برای ملت ایران باشد.

وی با تاکید بر اینکه توجه به تولید مهم‌ترین راهکار تقویت اشتغالزایی در کشور است افزود: شرایط ایران به گونه‌ ای است که می‌ تواند بعد از خودکفایی در تولید گندم، در تأمین سایر نیازها، خودکفا شود و راهکار آن، جدی گرفتن توصیه‌ های رهبری برای رفع موانع تولید است.

نماینده ولی فقیه در هرمزگان با بیان اینکه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی امسال، رهنمودهای سال گذشته درباره اقتصاد مقاومتی را تکمیل و بر تولید به‌عنوان مهمترین بخش آن تأکید کردند، ابراز داشت: ریشه فقر را تنها با تیشه تولید می‌ توان خشکاند و هیچ کشوری بدون تولید پیشرفت نکرده است.

آیت الله نعیم آبادی بیان کرد: ما ملتی هستیم که به‌ واسطه نقش مهم و تأثیرگذارمان، در جهان در معرض تهدید و تحریم مستمر قرار داریم و باید برای حفظ استقلال و ایستادگی خودمان حتما موضوع اقتصاد مقاومتی را جدی بگیریم.

وی، تنها راه شکل گرفتن اقتصاد مقاومتی را اطاعت از مقام معظم رهبری و سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: تا هنگامی که ما نفت خام را می‌فروشیم، دلار می‌گیریم و با آن کالاهای مصرفی و غالبا کم ارزش خارجی وارد می‌کنیم، شعار اقتصاد مقاومتی جلوه عملی پیدا نمی‌کند.

تحقق سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی مستلزم اراده ملی است

امام جمعه بندرعباس، استقلال اقتصادی واقعی و تحقق سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی را مستلزم اراده ملی دانست و گفت: باید همه دست به دست هم دهیم، دولت از تولیدات داخلی به‌ ویژه تولیدات روستایی و کشاورزی، صنایع دستی، تولیدات صنایع کوچک حمایت کرده و کالاهای تولیدی آنان را خریداری کند و با جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی دارای مشابه داخلی رونق اشتغال و تولید را ایجاد کند.

آیت الله نعیم آبادی ضمن پرداختن به نقد نگاه جامعه نسبت به بعضی مشاغل افزود: تنها معلمی شغل انبیا نیست بلکه کشاورزی و سایر کارهای دیگر نیز از سوی پیامبران انجام می شده است و همه پیامبران کشاورز و دامدار بوده اند؛ اما متاسفانه امروز فرزندان کشاورزان به جای کار بر روی زمین به دنبال شغل پشت میز نشینی و غیر تولیدی هستند.

وی ادامه داد: امروز جوان ما از کار و تلاش و تولید فراری شده و آمریکا به‌عنوان شیطان بزرگ، بزرگترین تولید کننده گندم دنیاست، تحصیل‌کرده چینی و ژاپنی در زمین ‌کشاورزی و سخت‌ ترین مشاغل صنعتی فعالیت می‌ کند و در ایران ما، پدر پیر با ساعت ‌ها رانندگی رزق خرج خانواده‌ ای با چندجوان بیکار تحصیل کرده را می ‌دهد که کار را تنها نشستن پشت میز ادارات می دانند، حال آنکه اسلام هرگز کسب روزی و تلاش را این گونه معنا نکرده است.

نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان همچنین افزود: امروز شاهدیم از سراسر جهان برای کار به کشور ما می آیند و بیش از سه میلیون برادر افغانی در ایران کار می کنند اما خودمان هنوز سرگردانیم و دم از نبود کار می زنیم.

فرهنگ کار در جامعه بر اساس سبک اسلامی ترویج شود

آیت الله نعیم آبادی با تأکید بر تغییر فرهنگ تحصیل و اشتغال در جامعه تصریح کرد: تا وقتی هدف از تحصیل و معنای اشتغال برای جوانان ما پشت‌ میز نشینی است، روستایی ما به جای تولید مایحتاج خوراکی خود را هم از شهر می ‌خرد، جوانان ما با تلاش بیگانه اند و دولتمردان حمایت کافی از تولیدات داخلی نمی‌ کنند، اقتصاد مقاومتی تحقق نمی ‌یابد.

وی ضمن تاکید بر گسترش فرهنگ کار در جامعه گفت: فرهنگ کار باید بر اساس سبک اسلامی ترویج شود، اگر فرهنگ کار را بر اساس مبانی اسلامی بالا ببریم برای همه افراد جامعه شغل وجود دارد و اگر ۶۰ میلیون دست وارد کار تولید شود دیگر هیچ کشوری نمی تواند ن را متوقف کند.

امام جمعه بندرعباس، خودکفایی را از ضروریات فرهنگ اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: فعلا در اکثر موارد خودکفا نیستیم و حتی بسیاری از مواد غذایی را از خارج وارد می کنیم و هر وقت توانستیم به جای چاه های نفت از بازوهایمان استفاده کنیم آن موقع فرهنگ اقتصاد مقاومتی در کشور نهادینه شده است.

زنان در بحث تولید، حضوری کمرنگ دارند

وی بر ورود بیشتر زنان به حوزه کار و اشتغال تاکید کرد و افزود: متاسفانه بخش قابل توجهی از نیروی کار کشور در حوزه های غیرتولیدی متمرکز هستند در صورتی که فرهنگ کار می باید دوباره بر اساس فرهنگ اسلامی و از خانواده ها آغاز شود و نقش زنان در این بخش بسیار ویژه و حیاتی است.

آیت الله نعیم آبادی با بیان اینکه زنان در بحث تولید، علیرغم گذشته حضوری کمرنگ دارند گفت: تاریخ گذشته نشان می دهد که هنر کارکردن و تولید در دست زنان ایرانی بوده و این فرهنگ باید احیا شود.

امام جمعه بندرعباس در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ظرفیت های استان هرمزگان در حوزه اشتغال اذعان داشت: هرمزگان کانون کار و تلاش است اما در کنار آن ابتکار و نوآوری نیست و لازم است با بررسی دقیق آمار صحیح بیکاری را استخراج و با پیوند علم و کار زمینه را برای تولید و اشتغال بیشتر فراهم سازیم./301/851/ب1

ارسال نظرات