۰۷ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۴۸۸۴۳۳
استاد حوزه و دانشگاه:

حضور اجتماعي‌ زن تراز اسلامی به افراط و تفریط آلوده نمی شود

استاد حوزه علمیه گفت: زن تراز اسلامی از هرگونه افراط و تفريط درباره خود، خانواده و حضور اجتماعي‌اش پرهيز مي‌ كند و حركتش بر خط تعادل و محور توازن است.
زن

مریم ریاضی طهرانی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، با اشاره به نقش کلیدی زن تراز اسلامي در خانواده و با تاکید بر اینکه مفهوم متعالي زن ايراني را نمي‌ توان از خانواده جدا كرد گفت: زن به عنوان مركز ثقل خانه و خانواده موجب تعادل و توازن جايگاه خانواده مي‌ شود.

وی با اشاره به شاخصه های «زن تراز اسلامي»، وی را الگويي متعالي از زن ايراني دانست و افزود: زن تراز اسلامی در كنار توجه به تعالي شخصيت وجودي خود، ضمن ايفاي نقش مادري و همسري در اجتماع نيز حضوري فعال و بر محور ارزش‌هاي انساني و اسلامي دارد و مي‌ تواند به خوبي در سرنوشت كشورش دخيل باشد.

رییس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان ادامه داد: زن تراز اسلامی از هرگونه افراط و تفريط درباره خود، خانواده و حضور اجتماعي‌ اش پرهيز مي‌ كند و حركتش بر خط تعادل و محور توازن است.

نقش همسری یکی از مهم ترین ویژگی‌ های بانوی تراز اسلامی است

ریاضی طهرانی نقش همسری را یکی از مهم ترین ویژگی‌های بانوی تراز اسلام بیان کرد و گفت: گر زن نقش خواهری، مادری، دختری و همسری را به درستی انجام دهد می‎ تواند در عرصه اجتماع نیز با دفاع از اسلام، ارزش‌ ها و ولایت نقش آفرین باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروز دشمن به این نتیجه رسیده که نمی‌ تواند با جنگ نظامی خدشه‌ ای به اسلام و انقلاب وارد کند، افزود: در تهاجم و شبیخون فرهنگی زن می‌ تواند به عنوان یک ابزار برای دشمن نقش آفرین باشد چرا که پایه و اساس حمله فرهنگی بر بی‌ عفتی، بی‌ غیرتی و بی‌ هویتی استوار است.

رییس جمعیت بانوان فرهیخته استان هرمزگان ابراز داشت: بانوان با الگوگیری از حضرت زهرا(س) و بانوان نمونه اسلام می‌ توانند در جایگاه خودشان به خوبی ایفای نقش کرده و در اصلاح جامعه و جهان نقش آفرین باشند.

زنان در عرصه فردي باید به تكامل برسند

ریاضی طهرانی همچنین با تاکید بر اینکه زنان باید در عرصه فردي به تكامل برسند اذعان داشت: زن به عنوان يك انسان، نيازمند دستيابي به اين تكامل است و اين رشد در تمامي ابعاد وجودي يك زن اعم از ابعاد روحي و فرهنگي و فارغ از ارتباط وي با خانواده و جامعه خواهد بود.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه گفت: در بعد خانوادگي نيز لازم است زنان يك نقش تعادلي را ايفا كنند، علاوه بر بعد فردي و دروني و تعادل خانوادگي و مديريت داخل خانه و خانواده، زنان ما مي‌ توانند در اجتماع نيز نقشي تعيين كننده داشته باشند.

رشد و تكامل فردی، حضرت زهرا(س) را به الگويي تمام عيار براي زنان تبديل کرده است

وی بیان داشت: با بررسي الگوهاي اسلامي در مي‌ يابيم زنان برجسته زيادي هستند كه تمامي اين ابعاد را در كنار هم حفظ كرده‌ اند، الگوهايي مانند حضرت خديجه (س) و حضرت زهرا(س) دقيقا همه اين ابعاد را در كنار يكديگر حفظ كرده‌ اند، با بررسی روش زندگي و سيره اين بزرگواران می بینیم که آنها در تمامي عرصه‌ هاي فردي، خانوادگي و اجتماعي به گونه‌ اي عمل كرده‌ اند كه اگر زن ايراني با عنايت به مقتضيات زمان و مكان و توجه به شرايط كنوني به دنبال الگويي باشد، بي‌ شك اين افراد بهترين الگو هستند.

ریاضی طهرانی ادامه داد: از منظر خانوادگي هم بر اساس روايات در مي‌ يابيم خانواده‌ هايي اسوه و الگو حول محور وجودي اين زنان در تاريخ شكل گرفته است، همچنان كه از نظر فردي، رشد و تكامل معنوي، فكري و اعتقادي زني مانند حضرت زهرا (س)، ايشان را به الگويي تمام عيار نه فقط براي زنان جهان بلكه براي مردان جهان نيز تبديل کرده است.

حضور ارزش‌ مدار زن در جامعه سبب حاكميت ارزش‌ ها می شود

رییس جمعیت بانوان فرهیخته هرمزگان با تاکید بر اینکه حضور ارزش‌ مدار زن در جامعه موجب تعالي و حاكميت ارزش‌ ها در آن جامعه خواهد شد، گفت: بر عكس اگر زنان حضور نامناسبي در جامعه داشته باشند عاملي ويرانگرند و باعث بروز مفاسد اجتماعي مي‌ شوند، پس در اين سه عرصه و با در نظر گرفتن اهداف تكامل فردي، تعادل خانوادگي و تعالي اجتماعي بايد به ارائه شاخص‌ هاي زن تراز جمهوري اسلامي ايران نظر كرد.

وی در بخش پایانی سخنان خود گفت: يك رويكرد افراطي اين است كه فردي نه ازدواج كند و نه حضور اجتماعي داشته باشد برود گوشه مسجد بنشيند و فقط وقت خود را صرف عبادت‌ هاي فردي كند، به طور مسلم اين رفتار ايده‌آل نيست، اگر هم فردي خود را تنها در خانواده منتفع كند بدون آنكه به تكامل خودش يا حضور و مسؤوليت‌هاي اجتماعي‌ اش فكركند اين فرد نيز منزوي است، يا كسي كه فقط در اجتماع فعاليت مي‌ كند و به هيچ وجه به فكر تعالي ذاتي يا مسؤوليت‌هاي خانوادگي‌ اش توجه ندارد؛ اين هم بعد ديگري از افراط است، بنابراين تعادل و توازن ميان اين سه بعد است كه مي‌ تواند مطلوب تلقي شود./851/ت302/س
 

ارسال نظرات