۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۸
کد خبر: ۴۸۸۴۱۳

مناطق عملیاتی؛ پایگاه تربیتی و فرهنگی نسل سوم و چهارم انقلاب

مناطق عملیاتی روزی پایگاه مقاومت رزمندگان ایران اسلامی در دفاع از خاک کشور بوده و امروز پایگاه تربیتی و فرهنگی نسل سوم و چهارم انقلاب است.
راهیان نور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، راهیان نور را می توان حرکت عظیم فرهنگی در تربیت نسل نو، نوجوان و جوان جامعه امروز عنوان کرد و فرصتی برای تهذیب نفس و بازگشتن به خویشتن است.

دوران هشت سال دفاع مقدس در تاریخ ایران اسلامی از درخشان ترین دورانی است که در حراست از آرمان‌ و ارزشهای انقلاب اسلامی و دفاع از تمامیت ارضی کشور به ثبت رسیده است.

امروز حضور در مناطق عملیاتی جنوب که پایگاه حماسه، مقاومت و ایستادگی رزمندگان دوران دفاع مقدس در برابر دشمنان ایران اسلامی و انقلاب بوده است، فرصتی برای فرا گرفتن درس ایثار و بندگی است.

با حضور در مناطق عملیاتی جنوب، شاهد خیل عظیمی از رهروان و عاشقان خط سرخ ایثار و شهادت می شوی که عشق به ولایت، رهبری و جانفشانی در برابر آرمانهای انقلاب در نگاه این زائران موج می زند.

نگاه زائرانی که در مرزهای مناطق عملیاتی حضور دارند، هر کدام منعکس کننده حسرتی به جا مانده از دوران دفاع مقدس است، حسرتی پر از سؤال بی پاسخ که هر یک از این سؤالات شاید کتابها جواب برای گفتن داشته باشد.

اینجا، (مناطق عملیاتی همچون مرزهای شلمچه، چذابه و هویزه) روزی پایگاه مقاومت رزمندگان ایران اسلامی در دفاع از خاک ایران اسلامی بوده است و امروز پایگاه تربیتی و فرهنگی نسل سوم و چهارم انقلاب است، نسلی که با آرمانها و اهداف انقلاب، شهدا، رزمندگان و ایثارگران بیگانه نیستند.

با دیدن اشکهای نسل جوان و نوجوان، چهره های غبارگرفته این قشر انقلابی در مرزهای مناطق عملیاتی هشت سال دفاع مقدس که روح مقاومت، پایداری، دشمن شناسی و استکبارستیزی را منتقل می کند، اینجاست که در می یابیم هجمه های فرهنگی دشمن علیه این جوانان مؤمن و ولایی همواره خنثی و خاموش است.

پویایی جامعه در گرو فرهنگ ایثار و شهادت

ایثار، مقاومت و پایداری در دفاع از ولایت میراث گرانقدری است که از شهدا به جای مانده است و در سایه این میراث عظیم جامعه زنده و پویا نگه داشته شده است، مقابله و مقاومت در برابر هجمه های فرهنگی دشمن، تربیت نسل انقلابی امروز و آینده جامعه و تقویت روحیه ایثار و بندگی در سایه زنده نگه داشتن فرهنگ و مقاومت است.

مناطق جنگی به ما درس شهامت، شجاعت و بندگی می دهد

امروز شاهد حرکت بی بدیل، انقلابی و معنوی کاروانهای راهیان نور از سراسر کشور ایران اسلامی به مرزهای عملیاتی دوران هشت سال دفاع مقدس هستیم، مناطقی که آن دوران پایگاه رزمندگان اسلام بوده و هر ساعتی خاک این مناطق با خون ده ها شهید سیراب شده است.

خاکی که به برکت خون شهدا و قدمهای رزمندگان مقدس است، امروز با ایستادن بر این خاک احساس غرور می کنیم، غروری همراه با غبارغم و اندوه جا ماندن از آن دوران، دورانی که با وجود خسارتهای جبران ناپذیری برای کشور، برای ما درس دینداری، ایثار، شهامت، شجاعت بندگی و ایستادگی به همراه داشت.

دوران دفاع مقدس تجربه ای گرانقدر و یا شاید می شود گران سنگ نامید که نباید هرگز به فراموشی سپرده شود، چراکه عزت و افتخار را به نسلهای امروز و فردای کشور در سایه تبیین فرهنگ ایثار و شهادت داده است.

دفاع مقدس، دوره ای ثبت شده در قلب این نظام و انقلاب است و امروز راهیان نور حرکت و سنتی فرهنگی بوده که نسل امروز و فردای این انقلاب را با آرمانهای ایثار و شهادت تربیت و هدایت می کند؛ اردوی راهیان نور برای جامعه اسلامی برکت آفرین است.

ایثار و شهادت؛ حقیقتی همیشه جاری

تفکر جهاد، ایثار و شهادت حقیقتی همیشه جاری در ایران اسلامی است، مهم ترین و پر برکت ترین چیزی که می توان در سایه این فرهنگ کسب کرد عزم راسخ در برابر هجمه ها و دسیسه های فرهنگی دشمن و حرکت در امتداد آرمانهای شهدا برای حفظ و تقویت اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران است.

امروز اشکهای جاری شده چشم جوانان این مرز و بوم و سجده های برخاک زده مناطق جنگی که روزی سنگ فرش رزمندگان دوران دفاع مقدس بوده است، پیام ادامه راه شهدا و ایستادگی در برابر دشمنان را به گوش دنیا می رساند.

کاروانهای راهیان نور و سفر دانش آموزان، دانشجویان و نسل نو در مناطق عملیاتی معنایی فراتر از اردو دارد، شاید این سفر معنوی و فرهنگی را بهتر بود مدرسه ایثار، مقاومت، شهادت و شجاعت می نامیدند.

نمی توان گفت برخی دانش آموزان با اصرار به این مناطق قدم می گذارند و شاید بهتر است بگوییم برخی پیش از حضور در مناطق عملیاتی شوق و ذوقی چندان نداشته باشند، پس از حضور در این مناطق تازه می فهمند راه را پیدا کرده و حس می کنند نور شهدا بر آنان می تابد و ادامه مسیر بندگی را برایشان روشن می سازند.

راهیان نور متکی به حقیقت وجودی خون و نور شهدا است و رابطه بین این زمین و خاک مقدس با زائران رابطه ای زنده بوده و زائران در این مناطق حقیقت دوران دفاع مقدس و رزمندگان آن دوران را با چشم دل به خوبی می بینند و با قلب و وجودشان درک می کنند.

نه تنها مناطق عملیاتی و مرزهای جنگی گویای راز و رمزهای دوران دفاع مقدس است، بلکه خیابانها و دیوارهای بازسازی شده شهر خرمشهر که روزی زیر گلوله باران عراقی ها بوده است، با نگاه کردن به این مناطق احساس می کنی که گویی حرفهایی برای گفتن دارند.

با حضور در شهر خرمشهر و دیدن نام شهدا و عملیات رزمندگان بر دیوارها و میادین این شهر احساسی به انسان منتقل می شود که گویی در آن روزها قرار داری، روزهایی از دوران دفاع مقدس را که ندیده ای یعنی نبودی که بخواهی ببینی و این احساس غم تازه ای را از زخمی کهنه بر چهره ها می نشاند، زخمی قدیمی که هرگز فراموش نشدنی است و سراسر درس است.

نخلهای بی سر خرمشهر نمادی از مقاومت

بیشتر از هر چیز دیگری که در شهر خرمشهر غبار غم و اندوه را بر چهره ات می نشاند، نخلهای بی سری است که دوران جنگ زیر گلوله های دشمن بوده و هنوز هم با قامتی ایستاده به ما درس مقاومت می دهند.

یکی از زائران در خاک شلمچه که 28 سال سن داشت، خرمشهر را به وسعت ایران اسلامی معنا کرد و گفت: رزمندگان و جوانان این شهر جان خود را فدا کردند تا اسلام و انقلاب برای همیشه زنده بماند و الگوی دیگر جوانان کشور شدند.

مریم محمدی، دانشجوی 28 ساله کرمانشاهی با بیان اینکه رزمندگان اسلام به ما درس مقاومت دادند، افزود: امروز آمده ایم و با حضور در این خاک مقدس می گوییم برای همیشه ادامه دهنده راه شهدا، رزمندگان اسلام و انقلاب بوده و در دفاع از ولایت همواره گوش به فرمان رهبری هستیم./502/9459/ب1

فاطمه ملکی
ارسال نظرات