۰۵ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۴۸۸۴۱۱
جهان اسلام در هفته ای که گذشت؛

از تهدید مقتدی به ترور تا تبرئه دیکتاتور

تبرئه حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر از جمیع اتهامات، مردم و فعالان این کشور و منطقه را شگفت زده کرد.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: این هفته نیز شخصیت‌های مسلمان در کشوهای اسلامی نسبت به تحولات و اتفاقات مختلف واکنش نشان دادند. آنچه در ادامه می‌آید مهم‌ترین سرفصل‌های طول هفته است که در بسته خبری "جهان اسلام در هفته ای که گذشت" ارائه می‌شود:

لبنان: واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان ملل در رابطه با خلع سلاح حزب الله
شیخ حسام العیلانی امام جمعه مسجد الغفران صیدای لبنان در واکنش به سخنان سعدالحیری علیه حزب الله لبنان تصریح کرد: سعد الحریری بداند که این حزب الله بود که سریال ارسال خودروهای بمب گذاری شده از سوی گروه های تروریستی به لبنان و کشتار مردم بی گناه را متوقف کرد. شیخ العیلانی ادامه داد: معلوم نیست چرا نخست وزیر لبنان پس از همه این دستاوردهای حزب الله به انتقاد از این حزب می پردازد؟

حجت الاسلام سید ابراهیم امین السید رییس شورای سیاسی حزب الله تاکید کرد که حمله جنگنده های صهیونیستی به پایگاه نظامی ارتش سوریه در تدمر نشان دهنده دست داشتن مستقیم رژیم صهیونیستی در جنگ علیه سوریه است.

شیخ محمد رشید قبانی، مفتی سابق لبنان در دیدار با آیت الله عبدالامیر قبلان، رییس مجلس اعلای شیعیان لبنان گفت: شیخ قبلان همواره سخنان جامع و گرانبهایی بیان می کند که سبب گردآمدن شهروندان حول لبنان می شود و هیچگاه منادی تفرقه و شکاف نشده است.

شیخ خضر الکبش عضو تجمع علمای مسلمان لبنان تاکید کرد که نیروهای مقاومت در مبارزه با صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها گزینه ای جز پیروزی یا شهادت ندارند.

جبهه العمل اسلامی لبنان از اولین گزارش دبیرکل سازمان ملل به شورای امنیت درباره لزوم خلع سلاح مقاومت اسلامی به شدت انتقاد کرد و افزود: دبیرکل سازمان ملل و جامعه جهانی که سلاح حزب الله را مغایر حاکمیت لبنان می دانند، چرا نسبت به اشغال خاک لبنان از سوی رژیم صهیونیستی و ادامه تجاوز به خاک این کشور واکنشی نشان نمی دهند؟

سید حسن نصرالله دبیر کل جنبش حزب‌الله لبنان گفت که همه کسانی که در ابتدای حوادث این کشور به عنوان دوستان سوریه جمع شدند و علیه آن توطئه کردند و بر امکان سیطره بر این کشور طی دو ماه حساب باز کردند، امروز در برابرشان یک حقیقت تلخ وجود دارد و آن ناامیدی و شکست است همه این کشورها به شکست رسیدند.

شیخ صهیب الحبلی، عضو تجمع علمای مسلمان لبنان در واکنش به اتفاقات اردوگاه عین الحلوه لبنان، گفت: فلسطینیان ساکن این اردوگاه ها تحت سیطره تروریست ها و فتنه گران قرار دارند و هر روز شاهد وقوع درگیری مسلحانه در این اردوگاه ها هستیم.

شیخ ماهر حمود، دبیر کل اتحادیه علمای حامی مقاومت تصریح کرد: بدون شک نمی توانیم دریابیم که این افراد چگونه خود را در اختیار گروه های تروریستی قرار می گیرند و ذهن آنان چنان مورد شست وشو قرار می گیرد که ورود به بهشت را با کشتار مردم امکان پذیر می دانند. وی حمله تروریستی در لندن را محکوم کرد و ادامه داد: تروریست ها از سوی آمریکا بازیچه قرار گرفته و به اجرای توطئه های این کشور می پردازند و به خوبی از این مساله آگاه هستند. 

سید علی فضل الله، امام جمعه بیروت نسبت به تهدیدهای رژیم صهیونیستی هشدار داد و تصریح کرد: در این شرایط شاهد دخالت و تهدیدهای صهیونیستی علیه لبنان هستیم. این تهدیدها از دولت و مقاومت لبنان فراتر رفته و بحران آفرینی درباره چاه های نفت هم مرز با فلسطین به بهانه اینکه از آن سرزمین های اشغالی است، ادامه دارد.

عراق: لزوم هوشیاری ملت عراق در دوران پساداعش
حضرت آیت الله بشیر نجفی، از مراجع تقلید نجف اشرف اهل بیت (ع) را بنیانگذار همزیستی مسالمت آمیز توصیف و تصریح کرد: فتوای جهاد کفایی مرجعیت تقلید توانست مردم را برای مقابله با داعش بسیج کند.

علمای اهل تسنن عراق در همایشی که در کربلا برگزار شد، از نقش حضرت آیت الله سیستانی و بسیج مردمی در حفظ عراق تقدیر کردند. شیخ عدنان العانی نیز در این همایش گفت: برخی از کشورهای معاند عراق را پشت پرده مشکلات امنیتی عراق دانست و گفت: اهل تسنن هیچگاه پیروان مکتب اهل بیت (ع) را به دلیل عقایدشان به قتل نمی رسانند.

حجت الاسلام شیخ همام حمودی، معاون اول رییس پارلمان عراق خواستار توجه مسؤولان به تولیدات ملی شد و افزود: مردم عراق باید در منازل و مناطق خود هر کدام حداقل یک درخت میوه بکارند و دولت نیز وظیفه دارد که از آنها حمایت کند.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی، از علمای عراق خواستار هوشیاری ملت عراق نسبت به اقدامات تروریستی در دوران پساداعش شد و تصریح کرد: داعش پس از شکست و ناامیدی در عراق به حمله و اقدامات تروریستی در مناطق شلوغ روی خواهد آورد.

شیخ خالد الملا رییس تجمع علمای اهل تسنن عراق تصریح کرد که معنویت و ایمان حضرت آیت الله سیستانی در صدور فتوای جهاد کفایی، عراق را از چنگال داعش نجات داد.

حجت الاسلام سید مرتضی الکشمیری نماینده حضرت آیت الله سیستانی در تأکید کرد که این مرجع تقلید همواره بر همبستگی و وحدت بین مسلمانان تأکید دارد. وی افزود: آیت الله سیستانی به تخریب دیوار میان شیعه و سنی میپردازد.

جورجی بوستن معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در عراق با اشاره به توصیه ها و فراخوانهای حضرت آیت الله سیستانی در خصوص همزیستی و برادری، گفت که رهنمودهای آیت الله سید سیستانی در عراق مطابق با پیام سازمان ملل است.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق طی پیامی حمله تروریستی به لندن را محکوم کرد و گفت: با کمال تاسف خبر حمله تروریستی به لندن پایتخت انگلیس که منجر به کشته و زخمی شدن چند تن شده است را دریافت کردیم. تکرار چنین جنایتهایی در کشورهای مختلف جهان نشان دهنده نفرت آنان از بشریت است.

حجت الاسلام سید صدرالدین قبانچی، امام جمعه نجف اشرف نیز با اشاره به حمله تروریستی به مناطق مختلف لندن پایتخت انگلیس عنوان کرد: اگر انگلیس به صورت جدی با تروریسم مبارزه نکند، آینده خطرناکی در انتظار اروپا خواهد بود.

مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در سخنانی با تاکید بر ادامه تلاش خود برای آنچه آن را اصلاحات سیاسی و مبارزه با فساد اقتصادی خواند، گفت: مرا تهدید به مرگ کرده اند اما من هراسی از مرگ ندارم. پیام ها روشن و آشکار است و اگر موفق شوند که مرا به قتل رسانده یا ترور کنند، از شما طلب فاتحه و دعا دارم.

جعفر الحسینی، سخنگوی گردان حزب الله عراق با بیان اینکه آمریکا از روزهای نخست حضور داعش در منطقه به صورت آشکار از این جریان تروریستی حمایت می کرد، افزود: خواب آمریکا برای استعمار سوریه و عراق به واقعیت نرسید بنابراین بار دیگر به بهانه مبارزه با داعش در منطقه حضور پیدا کردهاست.

حجت الاسلام عبدالمهدی کربلایی، تولیت شرعی آستان مقدس حسینی از موضع شجاعانه برخی از علمای اهل تسنن در برابر داعش تقدیر و تشکر کرد و بیان داشت: علما و شیوخ اهل تسنن باوجود یورش جریانهای تروریستی به مناطق آنها و تلاش برای ترور برخی از علما، از مواضع خود در برابر داعش عقب نشینی نکردند. مواضع علمای اهل تسنن همگی نتیجه فتوای حضرت آیت الله سیستانی و ایستادگی وی در برابر تروریسم است بنابراین باید از نتایج بدست آمده محافظت کنیم.

مصر: ماجرای بانک ربوی در مصر
احمد الطیب، شیخ الازهر مصر با اشاره به فداکاری مادران شهید در تربیت شهدا خاطر نشان کرد که باید در برابر مقام شامخ مادران شهید سر تعظیم فرود آورد.

نشست مشترک مبارزه با تررویسم میان الازهر و واتیکان به دعوت رسمی رییس جمهور مصر از رییس واتیکان در آوریل سال جاری برگزار خواهد شد.

شوقی علام، مفتی مصر با اشاره به ریشه تاریخی سوء استفاده از شریعت اسلامی خاطر نشان کرد: خوارج اولین کسانی بودند که در زمان خلافت علی‌بن‌ابیطالب (ع) با به نیزه کردن قرآن و فریاد «لا حکم الّا لله» مدعی اجرای شریعت اسلامی شدند. وی ادامه داد: شیوه تمامی گروه‌های تروریستی که ایجاد ناامنی در جامعه اسلامی را هدف قرار دادند آن است که از آموزه‌های دینی سوء استفاده می‌کنند تا احساسات مردم را برانگیخته و در میان آنها اختلاف ایجاد کنند.

مجدی عاشور، مشاور مفتی مصر اعلام کرد که نظام بانکی این کشور بر اساس عقود اسلامی تاسیس شده و هیچ بانک ربوی در مصر فعالیت ندارد.

حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر با حکم دادگاه از زندان آزاد شد و پس از 6 سال به خانه‌اش بازگشت.

بحرین: همکاری آمریکا با آل خلیفه برای سرکوب انقلابیان
ضیاء البحرانی از رهبران ائتلاف جوانان انقلاب 14 فوریه بحرین گفت: تصمیم وزارت خارجه آمریکا مبنی بر درج نام شهروندان بحرینی در لیست تروریسم به معنای دشمنی آشکار با ملت بحرین است. درج نام دو تن از انقلابیان بحرینی در لیست تروریستی نشان دهنده این است که آمریکا انقلاب بحرین را هدف قرار می دهد.

حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی معاون دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی بحرین خاطرنشان کرد: دولت بحرین تبعیض را در بند بند زندگی و در زمینه های مختلف اجرا کرده و به حمایت گسترده از مرتکبان این تبعیض می پردازد. جوامع با ظلم و ستم و تبعیض و تفرقه و فتنه و نزاع ساخته نمی شوند و این مساله کاملا محکوم است.

یوسف المحافظه معاون رییس مرکز حقوق بشر بحرین از ممنوعیت اقامه نماز جماعت در زندان جو مرکزی این کشور خبر داد. وی تأکید کرد که زندانیان ساختمان شماره 4 زندان جو مرکزی از اقامه نماز جماعت محروم بوده و اجازه برگزاری مراسم های دینی به آنان داده نمی شود.

علمای شیعه بحرین با صدور پیامی نسبت به شهادت محمد سهوان زندانی انقلابی بحرینی که بر اثر شکنجه و همچنین جراحت ناشی از تیراندازی نیروهای امنیتی با سلاح ساچمه ای جان خود را از دست داد به شدت واکنش نشان دادند. در این پیام آمده است: شهید محمد سهوان بدون شک و تردید از قربانیان شکنجه و قتل غیرقانونی به شمار می آید به گونه ای که در این سالها بیش از 80 ترکش گلوله ساچمه ای در بدن داشت که نیروهای امنیتی از فاصله نزدیک و با هدف قتل وی شلیک کردند.

پاکستان: حضور حامیان داعش در پارلمان پاکستان
حجت الاسلام سید محمد عون نقوی رییس مرکز تبلیغ و آموزش ھای اسلامی پاکستان با اشارہ به این که استفادہ از گزینه دین برای پیشبرد اھداف تروریستی، منفور ترین عمل است ابراز داشت: تروریست ھای تکفیری دشمن دین اسلام و پاکستان هستند و ھموارہ برای ضربه زدن به دین و کشور تلاش می کنند.

حجت الاسلام مبارک موسوی، دبیر مجلس وحدت مسلمین در ایالت پنجاب پاکستان در اجلاس اعضای شورای گفت: رهبران شیعه از بروز جنگ داخلی در پاکستان جلوگیری کردند.

حجت الاسلام مقصود علی دومکی دبیر مجلس وحدت مسلمین در ایالت سندہ پاکستان بیان داشت: تا زمانی که داعش در جبھه فکری و نظری شکست نخورد از بین نخواھد رفت. وی افزود: حامیان داعش در پارلمان و مراکز حساس پاکستان حضور دارند که حمایت ھمه جانبه آنان عامل ناامنی و کشتار در کشور است.

اتحادیه حوزه های علمیه شیعه پاکستان از فتوای حضرت آیت الله خامنه ای در زمینه حرمت توهین به مقدسات اهل سنت حمایت کردند.

شیخ ثروت اعجاز قادر، از روحانیان اهل تسنن پاکستان تأکید کرد که توهین به پیامبر اکرم(ص) مصداق تروریسم دینی به شمار می آید.

 

یمن: شورای علمای یمن در بیانیهای به پیام اخیر الازهر مصر مبنی بر هدف قرار گرفتن یک مسجد در منطقه مآرب از سوی ارتش و گروه های مردمی را محکوم کرد و این ادعا را ساخته ذهن رسانه های سعودی خواند. این شورا ادامه داد: پیام الازهر کاملا شتاب زده و بر گرفته از رسانه های دشمن بود. علمای یمن، طرفداری یکجانبه الازهر از متجاوزان علیه ملت یمن را به شدت محکوم می کنند.

سوریه: بشار الجعفری در خصوص حمله اخیر جنگنده های اسرائیلی به تدمر اظهار داشت: دشمن اسرائیلی وارد صحنه شده است؛ زیرا احساس کرده که نبرد ما علیه تروریسم داعش به پیروزی بزرگی علیه تروریسم در تدمر و حلب بدل شده است.

ترکیه: محمد گورمز رییس سازمان امور دینی ترکیه حمله هوایی ائتلاف آمریکایی موسوم به ائتلاف ضد داعش به مسجدی در حلب سوریه و قتل عام نمازگزاران را محکوم کرد و گفت: این اقدام هیچ توجیهی ندارد./983/ب952/ک

ارسال نظرات