۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۴۸۸۳۱۸
گذری بر دیدگاه های استاد رحیم پور ازغدی؛

شرط برهنگی برای حضور اجتماعی سیاسی زنان غربی

«زن» در این عصر تحت عنوان الگوی مدرن، متجدّد و علمی و حقوق بشری و فمینیستی، و به بهانه به عرصه آوردن و تبدیل از عنصری مثلا منفعل به عنصری فعال، یاد می شود.
رحیم پور ازغدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمدباقر روحانی،  دانش آموخته حوزه علمیه قم در یادداشتی به بررسی دیدگاه های استاد رحیم پورازغدی درباره هویت زنان پرداخته که تقدیم حضورتان می شود.

در دوران جدید جستجو پیرامون اسلام و حقیقت معانی آن بسیار آسان شده است، شاید با جستجو نزد اساتید بتوان به بهترین نکته دست پیدا کرد، حسن رحیم پور ازغدی از جمله متفکرینی است که به دلیل توجه به نگاه فلسفی غرب و شناخت درست از مبانی اسلام شناسی در زمره این اساتید قرار می‌گیرد.

عصر مدرنیته و جاهلیت مدرن، عصری است که بشر به دور از حقائق و واقعیت‌های صحیح و راستین عالم هستی نگه داشته شده است. از جمله این حقائق و واقعیت‌ها که دست خوش تعابیر غلط و مادی در این عصر قرار گرفت، بحث زن و هویت آن بود.

زن در این عصر تحت عنوان الگوی مدرن، متجدد، علمی، حقوق بشری و فمینیستی به بهانه ورود در عرصه اجتماعی و تبدیل از عنصری منفعل به عنصری فعال گفته می‌شود، اگر می‌خواهی به عزت و حضور اجتماعی برسی، باید دست از خانواده برداری، باید برهنه بشوی و در تمام عرصه‌ها از مرد تقلید کنی.

استاد رحیم پور ازغدی پیرامون مسئله توجه به انسانیت به دور از جنسیت می‌گوید: اصل و انسانیت مردانگی است و زنی انسان تر است که بیشتر شبیه مرد باشد، اینگونه تعبیری غلط از هویت زن را تعریف کردند و با شعار آزادی، استفاده ابزاری از زنان در عرصه‌های مختلف، از جمله اقتصاد، سیاست، و علی الخصوص سینما شد. ۱

نابودی هویت زن در تفکر مادی

وی معتقد است: در عصر مدرن تفکر این است که می‌گوید به هرچیزی از جمله جنسیت باید نگاه مادی و ابزاری داشت که اولین نتیجه‌اش زندگی در جهانی مذکر می‌گردد، زیرا ملاک قدرت و ثروت می‌شود، نه اخلاق، عشق و نه حقوق. اگر اخلاق، حقوق و عشق باشد، زن بر مرد ترجیحی ندرد. این ترکیب زن و مرد است که این عنصر را به وجود می‌آورد2.

در فرهنگ اروپا از یونان و روم و غرب قدیم گرفته تا غرب مدرن، به اسم توسعه، اصالت ثروت و اصالت قدرت، مسابقه ثروت و قدرت به راه می‌افتد و همان منطق جاهلیت عرب در دوره مدرن احیا می‌گردد و سوال می‌کنند که چه چیز سودش بیشتر است؟ با معیار سود می‌پرسد زن به چکار می‌آید؟

رحیم پور ازغدی پیرامون مسئله نوع ورود به مبحث زن می‌گوید: مرد می‌دانی به چه کار می‌آید؟ می‌جنگد، تولید قدرت و خشونت می‌کند، می‌توانیم اموال دیگران را بگیریم و ثروتمند شویم، اگر کسی به ما حمله کرد دفاع کنیم. امّا زن به هیچ درد نمی‌خورد، زیرا نمی‌تواند بجنگد، قدرت بدنی و روحیات او برای جنگ نیست. علاوه بر این دشمن می‌آید و زنان ما را با خود می‌برد، بنابراین وجود زن از نظر قدرت نقطه ضعف و از نظر ثروت نیز مرد تولید می‌کند و زن مصرف3. دقیقا منطق مدرنیته همین است. سرمایه‌داری جدید هم منطقی اینچنین دارد که گفت زن به کار فتوحات نمی‌آید، تازه نطقه ضعف ما هم هست4.

اصالت قدرت و ثروت و مذکر شدن جهان

وی با توجه به نگاه غرب پیرامون جنس مونث اشاره دارد:فرانسیس بیکن پدر تجربه‌گرایی غرب است، می‌گوید: «عصر جدید، عصر مذکر سازی جهان است». وی در ادامه مطرح می‌کند: «جهان بعد از دوران حاکمیت تفکر سرمایه داری، مادی و مذکر شده است، زیرا که تفکر سرمایه‌داری و مادی، اصالت با قدرت و ثروت است و در بازار قدرت و ثروت مرد قوی‌تر از زن است، بنابراین اصالت با مرد می‌شود و زن در این میان به خدمت قدرت و ثروت در می‌آید و به آن اندازه ارزش خواهد داشت که به گسترش قدرت و ثروت کمک کند.»

توجه به مذکر شدن همه چیر باعث شده است که مسئله کمی فراتر رود، لذا تصریح می‌کند: این نگاه ابزاری به عالم اصلا خودش منشاء عقده جنسی است، یعنی همین نوع نگاه کافی است برای اینکه زن از زن بودن خویش ناراحت باشد، زیرا که در دنیای ماتریالیستی، ماتریال و ماده همه چیز است و همه حرف را قدرت ثروت می‌زند.5

نگاه مادی و ابزاری به جنسیت

نتیجه نگاه ابزاری می‌شود عقلانیت ابزاری، محدود کردن عقل و معرفت در ابزار، لذت، نگاه مادی و سودجویانه، به عالم وطبیعت و همچنین نگاه ابزاری به جنسیت۶ . نظام سرمایه‌داری، اقتصاد مذکر بود درغرب و زن را فقط برای استفاده جنسی یا استفاده اقتصادی ارزان وارد عرصه کرد و از خانواده جدا کرد.

خانه باید هم به لحاظ تئوریک و هم به لحاظ اقتصادی بمباران می‌شد، باید پوشش بمباران می‌شد تا زن بی دفاع در خدمت نظام سرمایه‌داری قرار بگیرد، و قرار گرفت و راهش این بود: سرمایه مذکر، فلسفه مذکر و جهان مذکر، این نگاه سرمایه‌داری وقتی از معنویت و دین حرف می‌زد باز معنویت و رستگاری مذکر بود.۷

در الگوی غربی ما با زنی مواجه هستیم که مجبور شد برهنه شود تا وارد تاریخ بشود و وقتی هم وارد صحنه شد، همچنان توسط مردان مصرف شد و باز هم موجودی شماره دو و در خدمت نوع دیگری از هوسهای مردانه قرار گرفت، و زن یک مرد تبدیل به زن تمام مردان شد۸

اینها وقتی زن را وارد جنگ و جبهه نظامی می‌کنند، باز با توجه به نیاز جنسی سربازان مرد است. خانم هایی که در این مقامات تا حد ژنرال هم بالا می‌روند، توسط همکاران یا فرماندهانشان مورد سوء استفاده جنسی قرار می‌گیرند و این مسأله ای نیست که بتوان انکارش کرد.۹

زن در الگوی غربی حتی وقتی هم وارد عرصه سیاست می‌شود این دخالت ها صوری است و در واقع استفاده ابزاری از زن می‌شود و زن به شرط برهنگی وارد عرصه می‌شود۱۰. این در واقع نتیجه عصر مدرنیته است که برهنگی را منافی با انسانیت زن و مرد نمی‌داند۱۱ و می‌خواهد انسان را به موقعیت حیوانات برگرداند. ۱۲

دیدگاه اسلام و الگوی اصیل زن

در دیدگاه اسلام آن نگاه و آن الگویی که باید جهانی بشود ، هر انسان در این زندگی نقشی دارد، بعضی نقش‌ها مشترک است، بعضی نقش‌ها جنسی و متفاوت.مسئولیت‌ها به همین حساب . هر کس نگاه توحیدی به جنسیت خودش می‌کند، به موقعیت خودش و این را بر اساس حکمت و عدالت و رحمت الهی تفسیر می‌کند.

نه خودش را نسبت به جنسس دیگری کمتر می‌بیند، و نه بیشتر هر دو جنسیت را اراده و مشیت الهی می‌بیند۱۳. هر انسانی با هر جنسیتی باید ارزیابی درستی از نقش و موقعیت خودش هم در این عالم نسبت به خداوند، هم در خانواده نسبت به خانواده‌اش و م در جامعه نسبت به جامعه‌اش داشته باشد.

تا هر انسانی نقش خودش را درست نشناسد، مسئولیت و حقوق خودش را درست نمی‌شناسد، در غیر این صورت ممکن است برخی مسائل حقوق وی نباشد ولی گمان کند حقوقش است.

یک چیزهایی که مسئولیت او نیست او گمان می‌کند که مسئولیت اوست، آن وقت نه می‌تواند نقش فردی‌اش را انجام دهد زن یا آن مرد، و نه نقش خانوادگی و اجتماعی خود را. بنابر این ، اسلام، قرآن کریم، آن الگویی که باید جهانی بشود این است که به انسان چه زن و چه مرد بیاموزید اهداف وجودی خود را اولاً به عنوان انسان، و ثانیاً به عنوان زن یا مرد بشناس.

این که چه نسبتی با دیگران داری ، چه نسبتی با عالم داری، چه نسبتی با خداوند داری، چه نسبتی با خانواده و جامعه خودت داری، بعد آن وقت می‌توانی شخصیت انسانی خودت را بشناسی و به شخصیت زنانه خودت ایمان بیاوری، از زن بودن خودت نه شرمنده باشی و نه مغرور و متکبر، و در این حالت است که نه هیچ مردی آرزو می‌کند زن باشد و نه هیچ زنی آرزو می‌کند مرد باشد.۱۴ /881/ت303/س

منابع

1_ الگوی جهانی زن سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی 4/5/95

2_ الگوی جهانی زن

3- فیمینیسم و الگوی زن چریک مسلمان سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی 18/9/95

4_فیمینیسم و الگوی زن چریک مسلمان

5_الگوی جهانی زن

6_ الگوی جهانی زن

7-الگوی جهانی زن

8_زن، مبارزه، عشق سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی 30/1/93

9_ زن مبارزه عشق تمدن.

10_ زن، مبارزه، عشق تمدن.

11_ زن، مبارزه، عشق، تمدن.

12_ زن، مبارزه، عشق، تمدن.

13_ الگوی جهانی زن

14- الگوی جهانی زن. همان.

ارسال نظرات