۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: ۴۸۸۲۹۰
عضو مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم:

حوزه علمیه نسبت به مطالبات رهبر انقلاب گفتمان سازی کند

نیکمنش گفت: همه دستگاه ها، مردم و روحانیت در زمینه اقتصاد مقاومتی مسؤولیت دارند و حوزه قم مسؤولیت بیشتری در پیگیری و گفتمان سازی نسبت به مطالبات رهبر انقلاب دارد.
ابراهیم نیکمنش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  ابراهیم نیکمنش عضو مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به نامگذاری سال 96 به سال«اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» گفت: حدود 28 سال است که رهبر انقلاب شعارهای سال را به صورت رسمی و غیر رسمی مطرح می کنند اما کمتر از این ظرفیت علمی، فرهنگی، معنوی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی استفاده شده است.

وی افزود: 17 سال از شعارهایی که رهبر انقلاب مطرح کردند شعارهای اقتصادی بوده است، 60 درصد از شعارهای سال که باید محور حوزه های گوناگون باشد اقتصادی بوده است، نظامات و ریز نظامات جامعه باید حول محور ولی فقیه جامعه که راهبر است باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که رهبر انقلاب درباره عملکرد در زمینه اقتصاد مقاومتی اظهار عدم رضایت کرده اند، اظهار داشت: هرکس در هر سمتی که قرار دارد باید خود را حول شعاری که رهبر انقلاب مطرح می کنند بسیج کند، علت این که بسیاری از شعارها زمین مانده این است که ظرفیت ها تجمیع نشده است و یک محور هماهنگی برای این ظرفیت ها نبوده است.

وی ادامه داد: علت اصلی این که رهبر انقلاب از مسائل اقتصادی در سال های گوناگون صحبت می کنند اهمیت اقتصاد مقاومتی است، گاهی بحث هویت و محوریت است و گاهی مسأله فوریت و اهمیت به شمار می رود، مسأله اقتصاد محور نیست اما فوریت دارد یعنی اگر به مسأله اقتصاد رسیدگی نشود دین انسان هم از دست می رود، اگر فقر، تبعیض و فساد اقتصادی وجود داشته باشد بحران ها و مشکلات سیاسی و اجتماعی هم به دنبال آن خواهد آمد.

عضو مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم با اشاره به تأکیدات مکرر رهبر انقلاب برای رسیدگی به وضعیت اقتصادی کشور ابراز داشت: ایشان فرمودند که اقتصاد در رأس مسائل اولویت دار کشور قرار دارد، رهبری فرمودند هدف دشمن این است که با فشار اقتصادی ملت را نسبت به نظام و انقلاب دلسرد و دلزده و بین ملت و نظام فاصله ایجاد کنند.

وی عنوان کرد:  دشمن تمام توان خود را بر مسأله اقتصاد قرار داده و سعی در ضربه زدن دارد، گاهی متأسفانه گرا می دهند که پاشنه آشیل نظام در کدام مسأله وجود دارد، چرا نباید دقت شود که ما با دشمنی خبیث مواجه هستیم، وقتی چنین دشمنی داریم چرا عده ای خواسته و نا خواسته به دشمن گرا می دهند.

نیکمنش خاطرنشان کرد: مسؤولان باید شعارهایی که از سوی رهبری مطرح می شود را ابتدا بفهمند و سپس محور کار خود قرار دهند، در بهمن سال 92 رهبر معظم انقلاب 24 سیاست اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، سیاست های اقتصادی مقاومتی ثمره و خروجی نخبگانی یک جمع است.

وی اضافه کرد: تحت عنوان توسعه مقابل فرهنگ اقتصاد مقاومتی قرار گرفته اند، رهبر انقلاب بارها فرمودند که کلمه توسعه نباید به کار برده شود چون تنها یک لفظ نیست بلکه به وسیله آن مبانی، روش ها، الگوها و شاخص هایی که در مقابل دین قرار دارد به جامعه منتقل می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که علت اصرار دولت و مجلس بر استفاده از توسعه را نمی دانیم، گفت: چرا وقتی لایحه می دهند کلمه توسعه را می نویسند مگر به مبانی توسعه متعبد هستند، جامعه جهانی به دلیل فرهنگ توسعه و مدرنیته در کارها مانده است؛ اگر فرهنگ توسعه پذیرفته شود محیط زیست را باید تخریب شده ببینیم و فروپاشی خانواده را باید حتمی بدانیم.

وی افزود: رهبر انقلاب می فرمایند ایران اسلامی با استعدادهای سرشار معنوی و مادی اگر از الگوی اقتصادی بومی، علمی و برآمده از فرهنگ اسلامی و انقلاب است که همان اقتصاد مقاومتی به شمار می رود پیروی کند نه تنها بر مشکلات اقتصاد فائق می آید الگویی الهام بخش از نظام اقتصادی اسلامی را عینیت می بخشد؛ هر جا برنامه ای از سوی دولت، مجلس و دستگاه ها بر خلاف نظام ارزشی دنبال شود بر اساس اقتصاد مقاومتی نیست.

عضو مرکز مطالعات اسلامی اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم  اظهار داشت: رهبر انقلاب بیشترین مراقبت را بر نظام ارزشی اقتصاد مقاومتی دارند؛ بحث پول و ثروت برای ایشان مهم است اما می فرمایند رشدی پیشرفت به شمار می رود که در کنار آن عدال اجتماعی، حفظ فرهنگ و حفظ سبک زندگی اسلامی و ایرانی باشد؛ همه دستگاه ها، مردم و روحانیت در زمینه اقتصاد مقاومتی مسؤولیت دارند و حوزه قم مسؤولیت بیشتری در پیگیری و گفتمان سازی نسبت به مطالبات رهبر انقلاب دارد.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی با شاخص ها شناخته می شود و با شعار فایده ای ندارد، اقتصاد ما باید به اندازه ای قوی شود که هیمنه دلار را پایین کشیده و ارزش پول خود را بالا ببریم؛ مشکل اصلی کار عدم فرهنگ سازی نخبگانی است از این رو ابعاد آن باید تبیین شود./1323/پ202/ص

ارسال نظرات