۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۶
کد خبر: ۴۸۸۲۵۶

کتاب آوای درد در بازار نشر

انتشارات عهد مانا کتاب آوای درد، قدیمی ترین ترجمه فارسی به دست آمده از لهوف سید بن طاوس حلی را منتشر کرد.
کتاب آوای درد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات عهد مانا کتاب آوای درد، قدیمیترین ترجمه فارسی به دست آمده از لهوف سید بن طاوس حلی که به کوشش رضا مصطفوی گردآوری شده را چاپ و روانه بازار کرد.

گردآورنده در مقدمه کتاب آورده است:

«دستیابی به مقتلی جامع و صحیح السند و معتبر برای جامعه شیعه ایران، دغدغهای بجا بوده است و گویا تا پیش از این کتابی که اکنون در دست است، اللهوف سید بن طاوس به طور کامل، به فارسی ترجمه نشده بوده است. آنچه مسلم است اینکه این کتاب را قدیمیترین و شاید نخستین ترجمه فارسی از لهوف دانستهاند.

رضاقلی خان شقاقی تبریزی سرابی، شاعر و تاریخ نویس دوره قاجار و از منشیان ناصرالدین شاه است. این کتاب در سال 1239 شمسی، به خط نستعلیق نگاشته شده و سالیان بعد، در سال 1269 شمسی، پسر رضاقلی، مهدی ممتحن الدوله برای ادای حقوق و خیرات پدر آن را به صورت سنگی در تبریز منتشر کرده است.

پرداخت عمیق و ترجمه دقیق مترجم در این کتاب، در خور تحسین و تمجید است. درست است که برخی عبارات و واژگان این کتاب، ممکن است امروز برای مخاطب عام نامأنوس و ضعیف جلوه کند، اما خواندن با این نثر، او را با سبک روضه خوانی قاجاری آشنا خواهد ساخت».

این کتاب در سه مسلک با عنوان های «اموری که پیش از قتال واقع شده است»، «جنگ و حوادث روز عاشورا» و «حوادث پس از عاشورا و شهادت امام» تهیه و تنظیم شده است.

در صفحه نوزدهم کتاب آمده است: «از حضرت امام محمدباقر علیه السلام مروی است که امام زین العابدین علیه السلام فرمود: «هر مؤمنی که چشم های او در مصیبت جناب امام حسین علیه السلام اشک بریزد، به طوری که به رخسار او جاری شود، بنا می کند خداوند عالم از برای آن چند غرفه در بهشت که همیشه در آن غرفه ها ساکن می شود. و هر مؤمنی  که چشم خویش را به گریه آورد، چنان چه اشک به رخسار او جاری شود، در مصیبت ما، خداوند عالم او را در منزل صدق جا می دهد. و هر مؤمنی که او را مصیبت رسد در عزای ما، خداوند عالم از او دورمی گرداند اذیت و زحمت را و اطمینان می دهد او را در روز قیامت از عذاب آتش».

و از حضرت صادق علیه السلام مروی است که فرمود: «هر کس را هنگام ذکر مصیبت ما اشک به قدر پر مگس از چشم بیاید، آمرزیده می شود گناهان او، اگر چه به قدر کف دریاها بوده باشد».

و ایضا از ائمه طاهرین علیهم السلام مروی است که هر کس در مصیبت ما گریه کند یا به گریه درآورد صد نفر را، ضامن می شویم از برای او بر خدا که داخل جنَتش فرماید. و هر کسی که بگرید یا بگریاند سی نفر را، مراوراست بهشت. و هر کس گریه کند یا بگریاند ده نفر را، بر اوست بهشت، و هر کس خود را به گریهکنان شبیه نماید، برای اوست بهشت».

آشنایی با گردآورنده کتاب

رضا مصطفوی، متولد ۱۳۵۲، نویسنده، ویراستار و پژوهشگر علوم اسلامی و کارشناس ادبیات فارسی، کارشناس ارشد تاریخ تشیع و نیز تحصیل کرده علوم حوزوی و دانشگاهی است. از او آثاری در موضوعات کتابشناسی، تاریخ اسلام و نیز جنگ تحمیلی ایران و عراق منتشر شده است که التیام، فرجام شناسی تاریخ، کتاب تفحص، گپ و گفت حرفهای و نشانه، برخی از آثار این نویسنده است.

انتشارات عهد مانا کتاب آوای درد را با شمارگان 1000 نسخه و به قیمت 12000 تومان در 228 صفحه چاپ و روانه بازار کرده است./907/پ 202/ش

ارسال نظرات