۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۴۸۸۲۰۲
یکی از رهبران حماس:

شهید احمد یاسین پایه گذار پروژه آزاد سازی فلسطین بود

رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نوار غزه تاکید کرد که جهاد و مبارزات شهید احمد یاسین نقش بسزایی در شعله ور شدن انتفاضه فلسطین و مقاومت در برابر رژیم اشغالگر صهیونیستی داشت.
احمد یاسین

 

به گزارش خبرگزاری رسا، یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در نوار غزه در جریان بازدید از منزل شیخ احمد یاسین در 13 امین سالروز شهادتش او را یک معجزه الهی خواند و گفت: شیخ یاسین به رغم قادر به حرکت و خدمت به خود نبود، اما توانست پایه گذار پروژه آزاد سازی فلسطین باشد.

سنوار اظهار داشت که مقاومت ملت فلسطین از این منزل ( منزل شیخ احمد یاسین) آغاز شد و امروز مقاومت توانسته است معادله بازدارندگی و برابری را با دشمن صهیونیستی محقق کند.

لازم به ذکر است که اسماعیل هنیه معاون رییس دفتر سیاسی حماس، یحیی سنوار رییس دفتر سیاسی حماس در نوار غزه و خلیل حیه معاون وی و روحی مشتهی عضو دفتر سیاسی این جنبش روز گذشته از منزل شیخ احمد یاسین در 13 امین سالروز شهادتش بازدید کرده و با اعضای خانواده اش دیدار کردند.

گفتنی است که روز گذشته مصادف با 13 امین سالروز شهادت شیخ احمد یاسین بنیانگذار جنبش مقاومت اسلامی حماس است.

جنگنده های اسرائیلی 13 سال پیش در چنین روزی شیخ احمد یاسین را ترور کردند. فلسطینیان طبق معمول سال های قبل در چنین روزی مراسمی را به مناسبت گرامیداشت یاد و خاطره این رهبر مبارز برگزار کردند.

شیخ احمد یاسین بخش اعظم عمر خود به خاطر فلج بودن بر روی ویلچر سپری کرد، وی یکی از برجسته ترین رهبران مقاومت فلسطین به شمار می رود. وی از جایگاه معنوی سیاسی ویژه ای در میان طرفداران جریان مبارزه و مقاومت برخوردار است. او در نزد ملت فلسطین و رهبران جهان جایگاه و منزلت خاصی دارد.

شیخ احمد یاسین در سال 1938 در روستای الجوره به دنیا آمد و در دوران جوانی در حین ورزش کردن یک اتفاقی افتاد که منجر به فلج شدن او شد، وی به رغم اینکه تا آخر عمرش فلج زیست، اما این مساله هرگز بر روحیه مبارزاتی وی تاثیر منفی نگذاشت و از حدت ذهن او نکاست. این رهبر مبارز به رغم فلج بودن از چندین بیماری از جمله ضعف بینایی رنج می برد. دلیل این ضعف بینایی به شکنجه هایی برمی گردد که در زندان های اسرائیل دیده بود. وی همچنین دچار افت شنوایی نیز شده بود. سیستم تنفسی او نیز مشکل داشت.

شیخ احمد یاسین مدتی آموزگار زبان عربی و علوم تربیتی بود، بخش اعظم درآمدش صرف کمک به مخارج خانواده اش می شد، سپس او مدتی را به عنوان خطیب در مساجد غزه فعالیت کرد و به خاطر ارائه براهین و ادله محکم و قوی در حین سخنرانی و جسارتش در گفتن حق و حقیقت به یک خطیب سرشناس در نوار غزه معروف شد.

شیخ احمد یاسین در سال 1968 پی ریزی جنبش مقاومت اسلامی حماس را کلید زد، وی در اولین گام جمعیت اسلامی و پس از مجمع اسلامی را بنیان نهاد، او در تاسیس دانشگاه اسلامی غزه نقش عمده ای داشت، وی پس از آن ایده فعالیت نظامی در فلسطین را کلید زد.

وی در سال 1987 به همراه گروهی از فعالان اسلامگرای نوار غزه جنبش مقاومت اسلامی حماس را تاسیس کرد. وی در جریان انتفاضه فلسطینی که به انتفاضه مساجد شهرت یافت، نقش عمده داشت.

رژیم صهیونیستی شیخ احمد یاسین را در سال 1983 به اتهام حمل اسلحه و تاسیس یک تشکیلات نظامی و تحریک ملت فلسطین به برچیدن بساط رژیم صهیونیستی از صحنه وجود بازداشت کرد.

وی در دادگاه نظامی اسرائیل محاکمه شد و به 13 سال زندان محکوم گردید، وی در سال 1985 در چارچوب مبادله اسرای میان مقامات اسرائیلی و جبهه خلق برای آزادی فلسطین از زندان صهیونیستی آزاد شد. شیخ احمد یاسین در سال 1987 به همراه گروهی از فعالان اسلامگرای نوار غزه، جنبش مقاومت اسلامی حماس را تاسیس کرد. او در زمینه شکل گیری انتفاضه فلسطینی که به انتفاضه مساجد معروف شد، نقش عمده ای ایفا کرد.

اشغالگران صهیونیست در تاریخ 18/5/1989 شیخ احمد یاسین را به همراه صدها تن از اعضای این جنبش بازداشت کردند. هدف از این اقدام متوقف کردن فعالیت های مسلحانه علیه نظامیان و شهرک نشینان اسرائیلی بود.

دادسرای نظامی اسرائیل در شانزدهم اکتبر سال 1991 طی حکمی شیخ احمد یاسین را به اتهام تحریک مبارزان فلسطینی به ربودن نظامیان اسرائیلی و کشتن آنان و تاسیس جنبش حماس و شاخه نظامی و امنیتی آن به حبس ابد و 15 سال زندان محکوم کرد.

شیخ تلاش کرد که جنبش مقاومت اسلامی حماس را سامانی مجدد بخشد، این اقدام پس از آن صورت گرفت که سرویس های امنیتی تشکیلات رام الله درصدد برچیدن ساختار حماس برآمدند. شیخ احمد یاسین در ماه می سال 1998 یک کمپین گسترده را به جریان انداخت و از رهگذر آن موفق به جمع آوری کمک های مالی و جلب حمایت های معنوی از این جنبش شد که این اقدام خشم دشمن صهیونیستی را برانگیخت و سرویس های امنیتی اسرائیل دست به یک سری اقدامات خصمانه علیه حماس زدند.

شیخ یاسین در سپتامبر سال 2005 آماج یک اقدام تروریستی نافرجام قرار گرفت؛ به نحوی که جنگنده صهیونیستی ساختمانی در غزه را که شیخ و اسماعیل هنیه نائب رئیس دفتر سیاسی حماس در آن حضور داشتند، بمباران کرد که در پی این جنایت وی به همراه 15 فلسطینی دیگر زخمی شدند.

یک فروند جنگنده اسرائیلی در بیست و دوم مارس سال 2004 شیخ احمد یاسین را به هنگام بازگشت از نماز صبح هدف حمله قرار داد که در پی این جنایت وی به آرزوی دیرینه اش که همان شهادت بود، نائل گشت./994/ب101/ف

منبع: مرکز اطلاع رسانی فلسطین

ارسال نظرات