۰۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: ۴۸۸۱۵۹
معرفی کتاب‌های تفریطی رهبر انقلاب(1)؛

پاسخ به شبهات زن و خانواده در رمان دختران آفتاب

انتشارات سروش چاپ دوازدهم رمان دختران آفتاب را با هدف پاسخگویی به مسائل و شبهات زن، خانواده و جامعه منتشر کرده است.
تفریظ رهبر معظم انقلاب بر رمان دختران آفتاب


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، انتشارات سروش چاپ دوازدهم رمان دختران آفتاب به قلم اميرحسين بانكي‌پور، بهزاد دانشگر و محمدرضا رضايتمند را منتشر کرده است.

نویسندگان در کتاب «دختران آفتاب» با استفاده از سبک «داستان‌ مقاله» به بررسی، نقد، رد و اثبات مؤلفه‌ها، مباحث و شبهات زن، خانواده و جامعه از منظر آیات، روایات و احکام اسلامی پرداخته‌اند.

 

رهبر معظم انقلاب در تفریظ بر این کتاب چنین نوشته‌اند:

«پس از نزدیک به سه سال سال توانسته‌ام در این روزها ـ ایام شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ـ این کتاب را بخوانم. کتاب‌های داستانی که هدفش طرح مسأله فکری است؛ این، بهترین کتاب از نویسنده‌ ایرانی است.

 طرح کلی داستان و درون‌مایه‌های داستانی آن خوب و شیرین است. حرف‌ها هم قوی و منطقی است. اتفاقا پیش از این، کتاب ... را خوانده‌ام و آن قوی‌تر است؛ ولی با توجه به برخی ملاحظات (عمدتا بهره‌برداری نکردن از عامل جنسی در کتاب حاضر) در این کتاب، هنر بیشتری به کار رفته است. باید ترویح شود. تنها نقطه ضعف آن ذکر مشخصات استاد فاطمه است در فصل آخر کتاب.(روزهای نیمه خرداد 87).»

رویدادهای قصه این رمان در زمان برگزاری یک اردوی ده‌روزه‌ دخترانه‌ دانشجویی از دانشگاه تهران که به‌قصد زیارت امام رضا علیه‌السلام راهی مشهد شده‌اند، روی می‌دهد و در این رمان به مناسبت‌های مختلف و اتفاقاتی که روی می دهد، موضوع‌هایی مطرح و بررسی می‌شوند. بحث‌های این کتاب، جواب گفت‌وگوهای تربیتی و نقدهای اجتماعی و شوخی در جمع‌های خانوادگی و محفل‌های مختلط زنانه و مردانه درباره‌ مسائل زنان است.

این رمان برای والدین، رفع‌کننده‌ برخی گره‌های ذهنی در روابط عاطفی‌شان با همدیگر است و همچنین اطلاعات خوبی را درباره نیازهای تربیتی فرزندان در اختیارشان قرار می‌دهد و برای فرزندان و به‌ویژه دختران فضای آینده را ترسیم می‌کند.

بر اساس این گزارش، نگارندگان  مطالب این رمان را در قالب چهارده فصل تنظیم کرده‌اند و در این کتاب موضوع‌هایی مانند: «ازدواج و خانواده»، «احکام زنان و حکمت‌های آنان»، «اشتغال زنان»، «الگوهای زنان»، «تاریخچه‌های مسائل زنان»، «حجاب»، «حیا و رابطه دختر و پسر»، «فعالیت اجتماعی زنان»، «کمال زن» و «مکمل بودن زن و مرد» بررسی شده است.

 در معرفی پشت جلد این کتاب آمده است:

 «... دختران آفتاب خواسته است که زن، منزلت و شخصیت وی را بشناساند؛ به خودش، به مردش، به جامعه‌اش و به تاریخ گذشته و آینده‌اش، همان‌گونه که هست و همان گونه که باید باشد و همین‌گونه است که همسفران خویش را از طفیلی وجود مرد بودن عبور می‌دهد، از عین مرد بودن می‌گذراند و به انسانی می‌رساند که در عین زن بودن؛ هیچ از مراتب و کمالات انسان کم ندارد.

همسفران دختران آفتاب به سر منزل تفکری می‌رسند که انسان را می‌بینند و اعتبار می‌بخشند؛ خواه زن باشد، خواه مرد. ... شرافت مادری را در خانواده که پایه و اساس انسان‌سازی است به آنها یادآوری می‌کند، نقش‌های اجتماعی و لوازم آن چون روابط زن و مرد، پوشش و حجاب، حیا و غیرت را توضیح می‌دهد و سرمنزل مقصود دختران آفتاب، دامن پر مهر و محبت مادر است که سرچشمه همه خوبیها و نیکیها است. مادری که فاطمه خوبیهاست و زهره روشناییها...».

نویسندگان برای نگارش این رمان از 37 منبع استفاده کرده‌اند که «میزان الحکمه»، «علل الشرایع»، «فرهنگ جامع سخنان حضرت زهرا سلام الله علیها»، «شرح و تفسیر نهج البلاغه از علامه جعفری»، «تبیان، دفتر هشتم»، «جایگاه زن در اندیشه امام خمینی(ره)»، «نقش زن در نظام‌های مختلف؛ از دیدگاه رهبر معظم انقلاب»، «زن از دیدگاه مقام معظم رهبری»، «فرهنگ و تهاجم فرهنگی»، «زن در آیینه جلال و جمال از آیت الله جوادی آملی»، نظام حقوق زن در اسلام از شهید مطهری»، «فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی» و «بهشت خانواده»  از منابع اصلی آن است.

گفتنی است، انتشارات سروش چاپ دوازدهم رمان دختران آفتاب را با شمارگان 2500 نسخه، در 478 صفحه  و به قمیت 25 هزار تومان در سال 94 منتشر کرده است./998/ن 602/ش

ارسال نظرات