۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۴۸۸۰۵۸

مراسم جشن نوروز در کشورهای مختلف برگزار شد

مراسم جشن نوروز و آغاز سال جدید شمسی در بسیاری از کشورهای جهان برگزار شد.
نوروز

 

به گزارش خبرگزاری رسا، مراسم جشن نوروز با حضور حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، اعضای سفارت و بخش کنسولی به همراه مسؤولان و کارکنان نهادهای ایرانی و خانواده‌های آنها، در لندن برگزار شد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلیس در سخنانی در این مراسم که شامگاه دوشنبه در محل رزیدانس سفارت ایران برگزار شد، ضمن تبریک سال نو گفت: نوروز بخشی از تاریخ و بخش لایتجزایی از فرهنگ ایران است.

وی افزود: در همه آثار فرهنگ ایران، همیشه بحث نوروز و یادی از نوروز وجود داشته و در واقع نوروز واقعه ای کهن و نشان ‌دهنده عمق فرهنگی و تمدنی ایران در گستره تاریخ است و این مساله در دنیای امروز که تاریخ و تمدن شناسنامه یک ملت محسوب می‌شود، باعث افتخار ما است.

بعیدی نژاد خاطرنشان کرد: ما باید به خود ببالیم که تمدن ایرانی چند هزار سال بیش از بسیاری از تمدن‌های دنیا قدمت دارد و تمامی شاخص‌های شمرده شده برای یک ملت چون جغرافیا، هویت ملی و زبان را در حد اعلای خودش دارد.

وی گفت: زبان فارسی همواره مایه همبستگی و پیوستگی ملت ایران بوده و مردم کشورمان در این بخش از جغرافیای زمین حضوری چند هزار ساله داشته است. در این دوره چند هزار ساله چه جنگی‌هایی که روی نداد و چه اتفاقاتی که در جهان در رخ نداد و چه سلسله‌هایی که سقوط نکردند و چه کشورهایی که در هم ادغام نشدند، اما ملت ما همواره در یک پیوستگی تاریخ در طی چند هزار سال گذشته هویت خودش را حفظ کرده است. کما اینکه ملت ایران در پیشبرد اسلام نیز نقش بسیار مهمی ایفا کرده است و اسلام بخش برجسته هویت ایرانی محسوب می شود.

بعیدی نژاد تصریح کرد: مجموعه این شاخصه‌ها می‌تواند برای ملت ما یک سرمایه بزرگی باشد که به ما کمک کند که در این کشاکش‌های سخت تاریخی با اعتماد به نفس کامل همواره از هویت و کیان ملی و دینی خودمان دفاع کرده و با اتکا به ریشه‌های تمدنی خودمان به پیش برویم.

سفیر ایران افزود: توجه به ریشه های تاریخی تمدنی نباید مایه صرف شعار و تفاخر به گذشته باشد بلکه اینها سرمایه‌هایی هستند که بایستی از آنها برای ساختن یک جامعه بهتر استفاده کنیم و امیدواریم که در سال جدید قدم‌های مهمی که در این چند سال برای رشد و توسعه جامعه ما آغاز شده است ادامه دهیم. یکی از افتخارات ملت ما در این دوره جدید عبور از مرحله سخت فشارها و تحریم های جهانی علیه ایران بود که دشمنان ما برای شکستن مقاومت ملت ما طراحی‌کرده بودند و خوشحالیم که دشمنان ایران آرزوی تسلیم شدن ملت ما را به گور بردند.

وی گفت: انشاء الله در تداوم این دوره جدید و سال 1396 که سال بسیار مهمی برای کشور است، بتوانیم براساس تجربیات گذشته، به حرکت رو به رشد خود ادامه دهیم و به شاخص‌های کاملتر توسعه اقتصادی و اجتماعی وتحقق اهداف سال جدید در اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال دست یابیم و اهداف توسعه متوازنی که ملت ما مستحق آن است را محقق کنیم.

نوروز در لبنان

نوروز در لبنان همه ساله از سوی ایرانیان مقیم این کشور و نیز کردهای لبنانی و مهاجران کرد عراقی و سوری گرامی داشته می شود.

لبنان با وجود مساحت جغرافیایی کوچک (کمتر از یازده هزار کیلومتر مربع)، از بافت جمعیتی و فرهنگی متنوع و کم نظیری برخوردار است.

عید نوروز یکی از فرهنگ ها و آداب و رسومی است که از گذشته در میان بخش هایی از مردم لبنان گرامی داشته می شود. ریشه این مساله به حضور برخی ایرانیان و نیز کردهای عراقی و سوری و حتی کردهای ترکیه در لبنان برمی گردد که باعث شده مردم لبنان کم و بیش با آداب و رسوم نوروز آشنا شوند.

تقریبا همه ایرانیان مقیم لبنان و نیز جمع قابل توجهی از کردها با وجود ادغام در بافت اجتماعی لبنان، همچنان آداب و رسوم قدیمی خود به ویژه برپایی عید نوروز را حفظ کرده اند و به شیوه های مختلف آن را گرامی می دارند.

رسانه های لبنان اعم از شبکه های تلویزیونی و روزنامه ها در تاریخ 21 مارس مصادف با اول فروردین بخشی از برنامه ها و مطلب خود را به پوشش اخبار مربوط به این رویداد اختصاص می دهند.

ایرانیان ساکن لبنان همانند دیگر هموطنان خود نوروز را با چیدن سفره هفت سین و دید و بازدید و رفتن به منزل همدیگر جشن می گیرند. نهادهای رسمی ایرانی از جمله سفارت و رایزنی فرهنگی ایران همه ساله جشن بزرگی با حضور ایرانیان ساکن لبنان و نیز برخی لبنانی های علاقمند به سنت های ایرانی برگزار می کند که محفلی برای دیدار دوستان و آشنایان و اطلاع هموطنان از حال یکدیگر است.

مراسم تحویل سال 1396 و جشن باستانی نوروز نیز روز گذشته با شرکت جمعی از ایرانیان مقیم لبنان در محل سفارت ایران در بیروت برگزار شد.

در این مراسم که کارکنان سفارتخانه و خانواده هایشان به همراه ده ها ایرانی مقیم لبنان و برخی از شهروندان لبنانی برگزار شد، یک گروه موسیقی، چند قطعه را به مناسبت جشن نوروز و نیز ایام میلاد حضرت فاطمه زهرا (س) اجرا کرد.

همچنین در این مراسم که در فضای شاد و صمیمی برگزار شد، «محمد فتحعلی» سفیر جمهوری اسلامی در سخنانی ضمن تبریک سال نو، آرزو کرد که سال جدید برای همه از جمله ایرانیان مقیم لبنان سالی سرشار از موفقیت و سلامتی باشد.

اگرچه آمار دقیقی از کردهای لبنان در دست نیست اما تعداد این افراد حدود 80 هزار نفر تخمین زده می شود که بیشتر در مناطق شرقی مانند بعلبک و بقاع جنوبی و مناطق دیگر پراکنده هستند.

برخی طایفه های لبنانی مانند آل کریدیه و آل مشیک در منطقه بقاع و بعلبک اصالتا جزو کردهایی هستند که صدها سال پیش به لبنان مهاجرت کرده و در بافت اجتماعی این کشور ادغام شده اند.

در سال های اخیر و به دلیل جنگ و درگیری ها در عراق و سوریه، تعدادی زیادی از اهالی این کشور از جمله کردهای عراقی و سوری به خارج از کشور مهاجرت کرده اند که بخشی از آنها در لبنان اقامت دارند. حضور جمع زیادی از پناهجویان سوری و عراقی در کنار کردهای لبنان، رنگ و بوی دیگری به مراسم نوروز در این کشور داده است.

عید نوروز که کردها به آن «نَه‌روز» می گویند، اولین روز از سال جدید در تقویم کردی به شمار می آید. رسم کردهای لبنان همانند کردهای عراق و سوریه این است که جشن نوروز را خارج از منزل و در فضای سبز یا در دل طبیعت برگزار کنند؛ برای همین کردهای ساکن بیروت همه ساله در کنار صخره معروف «الروشه» که از مناطق گردشگری معروف لبنان است گرد هم می آیند و در جشن گرامیداشت نوروز مشارکت می کنند.

خواندن اشعار و آوازهای محلی و پوشیدن لباس های رنگارنگ به نشانه رنگ های طبیعت بخشی از آداب و رسوم کردهای لبنان در جشن عید نوروز است.

شبیه این مراسم در مناطقی همچون «وادی شحرور»، «حومال» و «بدادون» از شهرها و روستاهای تابع شهرستان «عالیه» در استان «جبل لبنان» نیز که تعداد زیادی از کردهای لبنان در آن سکونت دارند برگزار می شود.

نیروهای پلیس و ارتش لبنان همه ساله تامین امنیت این مراسم را به ویژه در تجمعات مربوط به کردها که در تفرجگاه ها و اماکن عمومی برگزار می شود بر عهده دارند.

نوروز در هند

جشن نوروز و آغاز سال جدید خورشیدی دوشنبه شب با حضور سرکنسول، رایزن فرهنگی ایران در بمبئی، تعدادی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی ایران و هند و ایرانیان در بمبئی برگزار شد.

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی دراین مراسم با تبریک سال نو، با اشاره به تاریخ چند هزار ساله نوروز گفت که این جشن یادگار مدنیتی رفیع ،انسانی و ریشه در عمق تاریخ دارد.

خالقی با بیان اینکه در ایران باستان اعیاد زیاد وجود داشته که مهمترین آنها اعیاد چهار گانه مهرگان ،سده، تیرگان و نوروز بوده افزود: هر یک از این اعیاد ناظر به فرا رسیدن فصلی بوده است .

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بمبئی گفت که ایرانی ها در کنار اعیاد اسلامی فطر، غدیر، مبعث، پیروزی انقلاب ،عید نوروز را نیز جشن می گیرند.

زارع رایزن فرهنگی ایران در بمبئی نیز در این مراسم با تبریک سال نو تصریح کرد: برگزاری این جشن فرصتی برای آشنایی هرچه بیشتر با سنت تاریخی چند هزار ساله ایران فراهم کرده است .

وی اظهار امیدواری کرد که هر سال جشن نوروز با شکوهتر از سالهای قبل برگزار شود.

'مینو شریف' رییس انجمن دوستی ایران وهند در این مراسم گفت که برگزاری جشن نوروز گام مهمی برای توسعه و تعمق روابط ایران و هند به عنوان دوتمدن کهن جهان است.

'گودرج دوتی والا'، دبیرکل انجمن هند و ایران، نیز در سخنانی در این جشن ،عید نوروز را یک عید شرقی، حامل ارزش های برجسته و ممتاز دانست و تصریح کرد این عید نماد نوآوری ،طراوت ،جوانی ،نشاط و مهربانی است.

جشن نوروز با مشارکت بخش فرهنگی سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بمبئی و انجمن دوستی هند و ایران برگزار شد.

اجرای موسیقی زنده توسط گروه اعزام سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و برگزاری مسابقه فرهنگی از دیگر برنامه های این مراسم بود که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت .

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ سه شنبه چهارم اسفند 1388 برابر با 22 فوریه 2010 با تصویب قطعنامه ای روز 21 مارس برابر با یکم فروردین را درچارچوب ماده 49 و تحت عنوان فرهنگ صلح به عنوان روز جهانی نوروز به تصویب رساند و درتقویم خود جای داد.

نوروز در عراق

در بیانیه صادره از سوی نهاد نخست وزیری عراق ، اعلام شده است که هیات وزیران روز سه شنبه 21 مارس را به عنوان عید نوروز تعطیل رسمی اعلام کرده است.

عید نوروز هرساله در اکثر مناطق عراق جشن گرفته می شود و دولت این کشور نیز روز 21 مارس را تعطیل عمومی اعلام می کند.

عراقی ها در ایام نوروز به طبیعت می روند و در بغداد نیز بوستان بزرگ و زیبای الزوراء، شاهد تجمع و برپایی جشن های نوروزی است. این جشن ها در کردستان عراق در سطح وسیع تری برگزار می شود.

بسیاری از عراقی ها شب عید نوروز را به شهرهای نجف، کربلا ، کاظمین و حتی سامراء می روند و روز دوشنبه نیز حرم حضرت امام علی (ع) در نجف اشرف مملو از زائرانی بود که از سراسر عراق و نیز ایران، به این مکان مقدس آمده بودند.

همچنین در کربلا و کاظمین هم هزاران زائر در کنار حرمین حسینی و عباسی و امامین جوادین (ع) سال را تحویل کردند، درحالی که گله به گله سفره های هفت سین پهن کرده بودند و با تحویل سال، فریادهای یا حسین شان فضای این اماکن مقدسه را فرا گرفت.

نورز در مسکو

جشن کشورهای حوزه تمدن نوروز با حضور شهروندان ایران و شماری از اتباع روسیه، افغانستان، تاجیکستان و جمهوری آذربایجان در مسکو کنار سفره هفت سین برگزار شد.

این آئین شامگاه دوشنبه با مشارکت حدود 800 نفر از جمله دانشجویان ایرانی مقیم به میزبانی مهدی سنایی سفیر ایران در رزیدانس سفارت جمهوری اسلامی با قرائت آیاتی از قرآن کریم برپا شد.

فرازهایی از پیام تصویری نوروزی حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی با موضوع موفقیت ها ودستاوردهای جمهوری اسلامی در عرصه های داخلی و بین المللی، کارنامه سال 95، پیشرفت ها و نیازها در این مراسم پخش شد.

موفقیت های اقتصادی، افزایش ثبات و امنیت در کشور، ارتقای جایگاه بین المللی ایران و همچنین برنامه های پیش رو بخش هایی از پیام حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران پخش شده در این مراسم بود.

سنایی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه نیز در سخنان خود با اشاره به ویژگی های بین المللی و رو به جهانی شدن نوروز، ابن مناسبت را بسیار ارزشمند بر شمرد.

وی اظهار کرد: ایرانیان با هدیه نوروز به منطقه و جهان، پیام آور صلح و دوستی هستند.

سفیر ایران اظهار کرد: افزون بر کشورهای حوزه تمدنی نوروز از جمله مناطق مختلف روسیه، ابن مناسبت تاثیرات مثبتی در دیگر کشورها هم داشته و پیوندها را افزایش داده است.

در ادامه مراسم، اجرای موسیقی زنده و همچنین مسابقه منتخبین دارندگان نام فاطمه و زهرا به مناسبت جشن میلاد دختر گرامی نبی اکرم (س) برگزارو جوایزی اهدا شد.

در بخش پایانی مراسم نیز دورهمی آتش بازی به نشانه پایان زمستان، فرارسیدن بهار و زایش طبیعت با حضور میهمانان حاضر برگزار شد.

نوروز در پاکستان

سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در پیشاور پاکستان به مناسبت فرا رسیدن نوروز ایرانی، سفره 'هفت سین' به عنوان نماد فرا رسیدن سال جدید ایرانی در موزه این شهر برپا کرد.

این سفره زیبای ایرانی در پر بازدیدترین و پرترددترین محل این موزه برپا شده تا مورد بازدید اقشار مختلف مردم و به ویژه علاقه مندان به فرهنگ اصیل و تمدن کهن ایران زمین قرار گیرد.

از لحظه برپایی این سفره، مراجعین به موزه پیشاور ضمن بازدید از سفره هفت سین، اقدام به عکس گرفتن و فیلم برداری از آن کردند و این نماد زیبای ایرانی مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

سفره هفت سین به مدت یک هفته در محل موزه پیشاور در معرض دید بازدیدکنندگاه قرار خواهد داشت.

شهر پیشاور مرکز ایالت خیبرپختونخوا در پاکستان و در نزدیکی مرز افغانستان است و تعداد زیادی از مردم این منطقه نوروز را جشن می گیرند و یا با نوروز آشنا هستند.

نوروز در ترکمنستان

مردم ترکمنستان جشن نوروز را با برگزاری برنامه‌ها و آئین‌های منحصر به فردی به سبک سنتی و با شکوه خاص جشن می‌گیرند.

مردم ترکمنستان برنامه‌های خاصی را به مناسب عید نوروز در مناطق سرسبز و خوش آب و هوا برگزار می‌کنند.

برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی، اجرای برنامه‌های مختلف و متنوع هنری و فرهنگی، اجرای بازی‏‌های سنتی، مسابقات کشتی و اسب سواری، اجرای برنامه شعرخوانی و نمایش تئاتر در وصف عید نوروز و فرارسیدن فصل بهار، برگزاری جشنواره غذاهای سنتی و ملت‌های منطقه از جمله برنامه‏‌های هستند که در ایام نوروز انجام می‌شود.

نیاکان ترکمن عید نوروز را به عنوان سنبل و نماد زندگی دوباره، برکت، مکنت، سعادت و رفاه تلقی کرده‌اند.

در ترکمنستان روزهای نخست و دوم فروردین مطابق با 21 و 22 ماه مارس هر سال به مناسبت عید نوروز تعطیل رسمی است و جشن‌های مختلف مردمی در سراسر این کشور برپا می شود.

این جشن در زمان حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی سابق در این کشور ممنوع بود اما خوشبختانه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، آیین نوروز در این کشور زنده شد و مردم به گرمی از آن استقبال می‌کنند.

برپایی آلاچیق‌های ترکمنی، نمایشگاه صنایع دستی و مردم شناسی، مسابقه کشتی، سوارکاری، پذیرایی با انواع غذاهای ترکمنی، بازی‌های بومی، رقص، آواز و ... بخشی از مراسم امسال نوروز در ترکمنستان است.

نصب تاب‌های بسیار بزرگ نیز در این دشت شرایط مناسبی برای گردش مردم و آشنایی با یکدیگر فراهم آورده است.

بر اساس یک سنت نوروزی دیرپا در ترکمنستان، پس از برپا کردن تاب‌های بزرگ، دختران و پسران جوان ترکمن که لباس‌های نو بر تن دارند، به هنگام استفاده از این تاب‌ها در روز اول بهار، با یکدیگر آشنا می‌شوند.

جشن‌های نوروز در تمامی شهرها و شهرستان‌های ترکمنستان با شور و شوق فراوان جشن گرفته می‌شود. هر ساله در ترکمنستان به مناسبت نوروز 3 روز تعطیل اعلام می‌شود.

زنان ترکمن به پخت غذاهای خاصی برای نوروز می پردازند که از آن جمله می‌توان به  «نوروزکجه»، «نوروز بامه» و «سمنی» (سمنو) اشاره کرد. همچنین بازی‌های محلی نیز در این میان از رونق بسیاری در بین جوانان ترکمن برخوردار است. بازهایی نظیر اسب دوانی، پرش برای گرفتن دستمال و کشتی از جمله مسابقاتی است که در بین مردم ترکمنستان، خصوصا در ایام نوروز عمومیت دارد.

عید نوروز نزد ترکمن‌ها جشن‌ کشاورزانی‌ که‌ آذوقه‌ مردم‌ را تأمین‌ می‌کنند، محسوب‌می‌شود؛ به‌ همین‌ دلیل‌ کشاورزان‌ دامنه‌های‌ کوه‌ «کوپت‏داغ» و همچنین‌ کناره‌های‌ «آمودریا»، آن‌ را با عظمت‌ خاصی‌ جشن‌ می‌گرفته‌اند، البته‌ این‌ تأثیر به‌ مناطق‌ دامداری‌ نیز رسیده‌است‌.

سبک‌ و شیوه‌ شاعرانه‌ و فلکلوریک‌ رایج‌ در بین‌ ترکمن‌ها به‌ نام‌ «مونجوق‌ آتدی‌» نیز اساساً در ارتباط با نوروز می‌باشد، به‌ این‌ ترتیب‌ که‌ دخترهای‌ جوان‌ (معمولا شبانگاهان‌) جمع‌ می‌ شوند و در یک‌ کاسه‌ یا ظرفی‌ «منجوق‌های‌» خود را یک‌ به‌ یک‌ می‌اندازند.

دختری‌ که‌ ظرف‌ حاوی‌ منجوق‌ را نگهداشته‌، ظرف‌ را بالای‌ سر دخترها برده‌ و منجوق‌ها را با هم‌ مخلوط می‌کند و یک‌ بند شعر می‌خواند، آنگاه‌ یکی‌ از منجوق‌ها را از ظرف‌ بیرون‌ می‌آورد. منجوق‌ متعلق‌ به‌ هر دختری‌ باشد، معنی‌ آن‌ بند شعر گفته‌ شده‌ را در ارتباط با او قلمداد می‌کنند. یعنی‌ بند شعر سروده‌ شده‌ در واقع‌ ندای‌ آن‌ دختر محسوب‌ می‌شود، گویا اینکه‌ آرزوها و آمال‌ آن‌ دختر با شعر سروده‌ شده‌ مطابقت‌ دارد./994/ب903/ف

ارسال نظرات