۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۲
کد خبر: ۴۸۸۰۴۳
حجت الاسلام سلطانی تهرانی مطرح کرد؛

تبلیغ باید متناسب با حال و هوای نوروز باشد

استاد حوزه علمیه تأسی به اهل بیت(ع) در تبلیغ را عامل تأثیرگذاری آن دانست و گفت: پیامها و موعظه ها باید متناسب با حال و هوای نوروز باشد.
تبلیغ دین

حجت الاسلام مرتضی سلطانی تهرانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به اهمیت تبلیغ در ایام نوروز عنوان کرد: تبلیغ شأن اصلی طلاب و روحانیان است و همان گونه که ائمه ما در زندگی خود مبلغان راستین دین اسلام بوده اند، طلاب ما نیز باید با تأسی از آن ذوات مقدس در موضوع تبلیغ دینی تلاش فراوانی نمایند.

وی افزود: مولای متقیان امام بیان و شیرمرد عرصه های سخت دفاع از پیامبر اعظم (ص)، آن بزرگ مبلغ حیات بشریت را به عنوان «طَبِيبٌ دَوَّارٌ بِطِبِّهِ» معرفی می کند تا سیره و رفتار آن الگوی حسنه و تکاپوگر عرصه هدایت و تبلیغ، سرمشق همه منادیان سعادت و هدایت درطول تاریخ قرار گیرد.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مبلغ دین مبین اسلام و مدرسه سراسر نور و حکمت اهل بیت (ع) برای آنکه به تکلیف الهی خود عمل کرده باشد باید بر این ریل بنا نهاده شده نبوی و تحکیم و تبیین شده علوی؛ قطار هدایت کاروان انسانیت را به پیش براند.

وی استفاده از فرصت های تبلیغی را مهم ترین وظیفه طلاب دانست و خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان باید در عرصه تبلیغ مفاهیم دینی از هر فرصتی سود برده و معارف را با رعایت مقتضای حال افراد و جوامع به آنها عرضه نمایند و مانند طبیبی مرهم خود را بر دل های مرده و چشم های نا بینا بگذارند چرا که امام علی(ع) فرمودند «يَضَعُ ذَلِكَ حَيْثُ الْحَاجَهُ إِلَيْهِ مِنْ قُلُوبٍ عُمْيٍ وَ آذَانٍ صُمٍّ وَ أَلْسِنَهٍ بُكْمٍ» و باید این دستور، سرمشق همه مبلغان باشد.

حجت الاسلام سلطانی تهرانی اضافه کرد: ایام مفرح و شاد نوروز که در آغاز بیداری مجدد طبیعت حاصل می شود زمینه بسیار مناسبی را برای دریافت موعظه و پند به وجود می آورد که این خود فرصتی نیکو است تا همگام با باد صبای نوروزی که قاصد حیات مجدد طبیعت است بر دل ها وزیده و جان ها را به معاد متذکر شویم.

وی با اشاره به برخی نکات مهم در تبلیغ نوروزی اظهار کرد: دراین میان باید به چند نکته باید داشت

به طوری که در موضوع تبلیغ آنچه مهم است بیان واجبات و ترک محرمات است چرا که مخالفت با عرفیات، آداب و رسوم متداول مردم سبب دین گریزی آنان می شود و نیز پیامها و موعظه ها باید متناسب با حال و هوای نوروز و مهمانی ها باشد.

استاد حوزه علمیه تأکید کرد: همراهی با مردم و حضور در بین خانواده ها و برنامه های خاص نوروزی آنجایی که در تضاد با شأن یک مبلغ و روحانی نباشد و خلاف شرعی وجود نداشته باشد از وظایف روحانیان است و نیز در دفاع از آموزه های دینی و ارزش های انقلابی اثباتی و از موضع تبیین سخن گفته شود نه سلبی و نفی دیگران که باعث مقاومت های بی جا، بی مورد و جبهه گیری می شود و از پیش، حضور در بین مردم طراحی شده باشد و مطالب مناسب آن محافل با مطالعه و تدبیر تنظیم شود./872/ت302/ی

ارسال نظرات