۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۶
کد خبر: ۴۸۷۹۷۳
امام جمعه موقت اصفهان:

تعریف کردن از اشخاص متناسب با حال فعلی آنها باشد

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی گفت: تعریف کردن از اشخاص باید متناسب با وضعیت حال آن ها باشد؛ مراعات این مسأله به خوبی در رفتار امام خمینی(ره) دیده می شد.
حجت الاسلام سید مجتبی میردامادی امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی میردامادی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد الغفور خیابان سروش برگزار شد، گفت: نباید از افراد پَست تعریف کنیم.

وی در ادامه تفسیر حکمت 462 نهج البلاغه که امیرالمؤمنین(ع) در آن می فرمایند، چه بسا کسانى که با ستایش دیگران فریب خوردند، افزود: در تعریف کردن از دیگران، آلوده شدن به صفت تملق، بسیار ناپسند است؛ انسانی که به صفت تملق آلوده شود، همیشه در تعریف کردن از دیگران بزرگنمایی می کند.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی با بیان جمله معروفی از امام خمینی(ره) که می فرمودند، میزان حال فعلی افراد است، اذعان کرد: تعریف کردن از افراد، باید متناسب با وضعیت و شرایط فعلی آن ها باشد؛ امام خمینی(ره) بارها و بارها از اشخاص مختلف تجلیل کردند ولی وقتی همان اشخاص مورد تعریف، به اشتباهات بنیادی مبتلا شدند، امام آن ها را مذمت می کردند؛ نمونه بارز این افراد، بنی صدر بود که امام خمینی(ره) در ابتدای ریاست جمهوری راجع به او فرمودند، کدام رئیس جمهور در دنیا مثل آقای بنی صدر، 11 میلیون رأی آورده است؟ و زمانی که بنی صدر به اشتباهات اساسی مبتلا شد، او را از مقام یاست جمهوری عزل فرمودند.

امام جمعه موقت اصفهان خاطرنشان کرد: طلحه و زبیر روزگاری لقب سیف الاسلام را به خودشان اختصاص داده بودند ولی بعد از مدتی به دنیا آلوده شدند و در برابر امیرالمؤمنین(ع) صف آرایی کردند و به هلاکت رسیدند؛ عاقبت بخیر شدن بسیار مهم است به همین سبب امام سجاد(ع) در دعایی می فرمایند، خدایا عاقبت من را خیر قرار ده.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که روحیه فرد مورد تعریف، باید در برابر تعاریف دیگران، مقاوم باشد، اظهار کرد: بنده خودم از زبان امام خمینی(ره) شنیدم که راجع به شهید رجائی فرمودند، زندگی آقای رجائی در زمان ریاست جمهوری و زمان دست فروشی، تغییر نکرد.

وی افزود: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می فرمایند، انسان بد و انسان خوب را با یک زبان تعریف مکن که انسان خوب به انجام خوبی ها بی رغبت می شود و انسان بد به انجام بدی ها راغب خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین میردامادی خاطرنشان کرد: حق نداریم به افراد ظالمی همچون شاه، القابی بدهیم که لیاقت آن را ندارند؛ اعلی حضرت شاهنشاه لقبی بود که برخی افراد به اشخاص پستی همچون شاه می دادند و شاه نیز در تکبرورزی و غرور تجری می کرد.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان روایتی از پیامبر(ص) که می فرمایند، اگر کسی با شمشیر به تو حمله کند، بهتر از این است که در برابر تو از تو تعریف کند، اذعان کرد: تعریف کردن از شخص در برابر خود او، به احتمال زیاد سبب معجب شدن شخص خواهد شد، به همین سبب از این که در برابر خودِ شخص از او تعریف کنیم، نهی شده ایم.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: پیامبر(ص) در روایت بی نظیری می فرمایند، اگر کسی شما را ستایش کرد، رو به خدا بگویید، من به خودم آگاهم و تو از من نسبت به من آگاه تری، من را به سبب نیکی هایی که به من نسبت می دهند مؤاخذه نکن و من را بهتر از چیزهایی که به من نسبت می دهند، قرار ده و گناهانم را بیامرز./202/867/ب1

ارسال نظرات