۰۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۴۸۷۸۸۶

زن و فمینیسم در انیمیشن‌های غربی

غرب، آزادی را توسط کاراکترهای زن خود در انیمیشن معرفی می‎کند وبه دنبال ترویج بی‎بندوباری و بی مسؤولیتی است.
انیمیشن فمینیسم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، غرب و کشور‌های استعمار‌گر در طول جنگ‌های استعماری خود فهمیدند که حضور مستقیم و فیزیکی در یک کشور یا همان جنگ سخت هزینه‌های بی‌شماری را برای آنها رقم خواهد زد، لذا تصمیم گرفتن به طور غیرمستقیم و با تزریق فرهنگ و اندیشه‌های مورد نظر خود، ملت‌ها را برای استثمار به سمت خود جلب کنند، این روش غیر مستقیم یا همان تزریق فرهنگ و فکر، شیوه‌ای از شیوه‌های جنگ نرم محسوب می شود.

از آنجایی که کودکان دارای قلب و ذهنی پاک و بی‌آلایش بوده و دارای قدرت تحلیل درستی نیستند، در حوزه جنگ نرم بسیار آسیبپذیر خواهند بود. غرب این را به خوبی فهمیده و تلاش میکند تا با صنعت انیمیشن و پویانمایی نسل آینده ملتها را به تسخیر خود در آورد. در واقع، آنان فرزندان ما را با این صنعت بسیار زیبا و جذاب تربیت میکنند. متاسفانه ما به این صنعت نو پدید تنها نگاه ابزاری داریم و آن را تنها وسیله ای برای سرگرمی کودکان تصوّر میکنیم و این جای خطر و تامّل برای همه خانوادگان و مسئولین دارد.

انیمیشن و الگوسازی

اگر اهل تماشای انیمیشن باشید متوجه میشوید که بسیاری از انیمیشنها، که با محوریت یک زن ساخته می شوند، غالباً دارای ویژگیها و نکات مشترکی میباشند. در واقع هر کاراکتر زن با ویژگی های مشترک ولی با داستان و رنگ و لعابهای مختلف تکرار میشود.

در واقع این انیمیشنها؛ زن غربی و فرهنگ مبتذل غرب را به شکلی زیبا و باور‎‎‎پذیر، به عنوان الگو به دختران و پسران کوچک و نوجوانان ما معرفی میکنند. فرهنگ وارداتی این انیمیشنها شامل نوع پوشش، حرف زدن، نوع برخورد با جنس مخالف و زندگی غربی می باشد. مؤلفههایی که در بسیاری از انیمیشنهای معروف غربی مثل: علاءالدین، سفید برفی، سیندرلا، پری دریایی، مجموعه باربی و..... تکرار میشود شامل این موارد است: رقص، اختلاط زنان و مردان در رقص و آواز‌‎ها، آوازخواندن زنان، پوشش زنان غربی  که غالباً نیمه برهنه هستند.

برجسته کردن جاذبههای جنسیتی و در نهایت اندام مانکن گونه همه زنانی که نقش اصلی را ایفا میکنند. در همه این انیمیشنها سعی شده جاذبههای جنسیتی یا به عبارتی شهوانی پررنگ جلوه کند. آنها از نگاه شهوت انگیز و نگاه جنسیتی تعبیر به عشق میکنند، در حالی که با دقت در این انیمیشنها متوجه میشوید هدف لذت و بهره جنسی است و تنها نقطه کشش جذب دو طرف همین میباشد.

کودکان و نوجوانان ما این زنان را که به شکل جذاب و زیبایی برای آنها به تصویر درآمده میپذیرند و از آنجایی که دارای قدرت تحلیل درستی نیستند سعی میکنند تا مثل آنها رفتار کنند و خود را از نظر ظاهری شبیه آنان کنند تا مورد قبول و مورد توجه دیگران قرار بگیرند. نتیجه این امر فاسد شدن زنان و مادران آینده ما و سایر ملتها خواهد بود و وقتی مادران و زنان یک ملت تغییر کردند نسل آینده آنها نیز تغییر خواهد کرد. مقام معظم رهبری در این رابطه میفرمایند:

«زن اگر فاسد شد، احتیاج نیست مرد را فاسد کنند، مردها به خودی خود فاسد میشوند. اگر زن یک نسل فاسد شد، هیچ لزومی ندارد که با سرمایه گذاری مردهای آن نسل را فاسد کنند، طولی نمیکشد که تمام مردهای آن نسل فاسد میشوند؛ زیرا زن تربیت کننده است، حال تربیت کننده انسانهای با فضیلت و شجاع است یا انسانهای بیارزش و بی ایده آل. مادران یعنی زنان جامعه که مهمترین حیثیت آنها مادری است، باید اصلاح شوند تا تاریخ و آینده اصلاح شود.» (نکتههای ناب، 1391، ج5، ص67).

این انیمیشنها که زنان در آن برجسته شدهاند، به طور کلی در مقام بیان و ترویج عقاید جنبشی به نام فمینیسم میباشند. البته در برخی موارد هم به شکل مستقیم و خاص به عقاید آنها اشاره شده، که آن موارد را به طور دقیق بررسی میکنیم. از این امر نیز نباید غافل ماند که پدید آورندگان این جنبش، هدفی غیر از ابتذال و سوء استفاده هر چه بیشتر از جنس زن را نداشته اند. از جمله عقایدی که در میان جنبشهای مختلف فمینیسم  مشترک است، مساله آزادی زن میباشد. آزادی از سنّتها، احکام و قوانینی که آنها را محدود کرده یا از مردان به گونهای متمایز کرده است.

در واقع آزادی که غرب توسط کاراکترهای زن خود در انیمیشن معرفی میکند، همان بیبندوباری و بیمسولیتی می باشد. با این کار آنها مستقیماً بنیان خانواده را هدف گرفته‌اند، و زمانی که خانواده در جامعه دچار تزلزل شد آن اجتماع از هم فرو خواهد ریخت. بیبندوباری در غرب مهمترین عامل بیرغبتی به تشکیل خانواده است. برآورده شدن شهوت و غرایز در محیطی غیر از خانواده؛ مثل اجتماع ، کار یا محل تحصیل، پیوند قوی میان زن و شوهر را پاره و ازبین میبرد.

انیمیشن و ترویج فمینیسم

چند سالی است که شرکت «والت دیزنی» (1) که یکی از بزرگترین شرکتهای رسانهای و سرگرمی جهان میباشد شروع به ساخت انیمیشنهایی کرده که به شکل مستقیم عقاید فمینیستها را ترویج میکند. سه انیمیشن «شجاع» (2)، «یخ زده» (3) و «موانا» (4) که به ترتیب در سالهای 2012، 2013 و 2016 ساخته شدهاند دارای همچین مفاهیمی میباشند. مولفههای بیان شده در این سه انیمیشن عبارتند از:

 

نیمیشن Frozen

1 – همجنسگرایی   

 2– عدم ازدواج و بیمیلی به جنس مخالف

3– ضعف مردان نسبت به زنان  

 4– آزادی از سنّتها  و خانواده

انیمیشن Brave

1 – عدم توجه به ظاهر زنانه    2- تقابل دو نسل        3- مخالفت با والدین 

4- مبارزه با سنّتها و قوانیین حاکم     5- ضعیف بودن مردن نسبت به زنان

6- زن سالاری و مخدوش کردن نقش پدر در خانواده    7- هنجار شکنی مقوله مثبتی است      7- آزادی

انیمیشن Moana

1 – آزادی         2- هنجار شکنی    

 3- برتری زنان نسبت به مردان    

4- استقلال طلبی زنان     

 5- تجربه گرایی و مخالفت با والدین

 

مساله آزادی دغدغه همه گرایشهای فمینیسم – از موج اول گرفته تا موج سوم- میباشد لذا شما میبینید که در این سه انیمیشن نیز به مساله آزادی و نتیجه آن توجه شایانی شده و به شکل جذابی برای قبول مخاطب به تصویر کشیده شده است. (فمینیسم،اسحاقی،1385، ص21).

از نظر فمینیستهای لیبرال تفاوت جنسیتی ذاتی نیست و تقسیم جنسیتی مانع از بروز و رشد تمام و کامل استعدادهای زن شده است به همین دلیل شما در انیمیشن «شجاع» میبینید که «مریدا» دختر موقرمز با این که رفتاری پسرانه و خلاف آداب ظاهری یک دختر دارد مورد تایید پدر خانواده است، اگر چه مادر با این رفتار او مخالف میباشد. این رفتار خلاف عادت به شکلی به تصویر کشیده شده که برای مخاطب قابل قبول جلوه میکند.(فمینیسم، اسحاقی، 1385، ص22).

مؤلفههای بعدی که در این سه انیمیشن مدام تکرار میشود، ضعف مردان نسبت به زنان، سنّت شکنی ، عدم علاقه به ازدواج و استقلال طلبی میباشد. این امر علتهای مختلفی دارد؛ یکی از آنها «اخلاق فمینیستی» است. اخلاقیون فمینیستی آن مقدار که بر «قدرت» تاکید میورزند، به این که [به لحاظ اخلاقی] چه خوب است، توجه ندارند. لذا بسیاری از فمینیستها راجع به شیوههایی که موجب میشود اخلاق سنّتی، از زیر دست بودن زنان، حمایت کند، بحث میکنند. آنان معتقدند که اخلاق سنّتی – که در کشور ما از آن تعبیر به دین می شود – زنان را تشویق به صفاتی مثل فداکاری و صبر میکند که باعث سلطه پذیری بیشتر زنان میشود.(فمینیسم و دانشهای فمینیسمی، 1388، ص174). شما در انیمیشن شجاع میبینید که مادر «مریدا» به عنوان ملکه، اداره همه امور را دردست دارد و در آن نقش پادشاه یا پدر «مریدا» بسیار کم رنگ میباشد. همچنیین خود «مریدا» از نظر قدرت  از خواسگاران خود  بسیار قوی‌تر و با‌ استعداد‌تر است. در انیمیشن «یخ زده» ، «السا» به عنوان یک زن هم ملکه است و هم دارای قدرت جادویی میباشد که در جاهای مختلف با مردان مبارزه و آنان را شکست میدهد. همچنین در انیمیشن «موانا»، «موانا» در چند جا «مائووی» که یک نیمه خدای مرد میباشد را نجات داده و به او که نا‌ امید است قوت قلب میدهد. سایر گذارههای استقلال طلبی ، عدم ازدواج و هنجار شکنی نیز  در هر سه کاراکتر «مریدا» ، «السا» و «موانا» تکرار شدهاست.

آنچه از تصویر زن یا جنس مؤنث، در این سه انیمیشن به منصه ظهور میرسد، همان نگاه فمینیسم لیبرالی میباشد. گراشیات لیبرالی فمینیستی عمدتاً مخالف با پذیرش نقشهای از پیش تعیین شده برای زنان و مردان در محیط خانواده و جامعه است. این جریان بر ردّ ایفای نقش مادری و همسری زنان به عنوان یک تکلیف اصرار دارد. آنان معتقدند در ازدواج همه بهره مندیها نصیب مرد و عقب ماندگیها برای زنان است. لذا پیشنهاد میکنند که زن باید آزاد باشد تا از میان ساختارهای مختلف زندگی جنسی اعم از خانواده هستهای و ازدواج، خانواده بدون ازدواج، سقط جنین، هم جنسبازی و..... هر کدام که دلخواه اوست را انتخاب کند.

نتیجهگیری

با توجه به مطالب بیان شده میتوان فهمید که، هدف از ساخت این گونه انیمیشنها با تفکرات فمینیستی متزلزل کردن بنیان خانواده میباشد. علت این که فمینیستها  این چنین دچار افراط و انحراف شده‌اند این است که معتقد به اومانیسم و سکولاریسم میباشند و این امر باعث شده که آنان در انسانشناسی، معرفتشناسی و هستیشناسی دچار خطا و اشتباه شوند و نتیجه این اشتباه ظلم به جامعه انسانی و خانواده و خصوصاً جنس زن می باشد./918/د101/س

پی نوشت

1 – Walt disney                2- Brave            3- Frozen            4- Moana 

 

منابع

1 – نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، (1391)، نکتههای ناب ج5، چاپ نهم، قم، دفتر نشرمعارف.

2- اسحاقی، حسین، (1385)، فمینیسم، چاپ اول،تهران، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما.

3- خسرو پناه، عبد الحسین، (1389)، جریانشناسی ضدفرهنگ، چاپ اول، قم، تعلیم و تربیت اسلامی.

4- عباس یزدانی، بهروز جندقی، (1388)، فمینیسم و دانشهای فمینیستی (مجموعه مقالات)، چاپ دوم، قم، دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.

5- «یخ زده» شاهزاده خانم همجنسگرا والت دیزنی، خانه مهر، ا

ارسال نظرات