دوشنبه ۲۹ آیان ۱۳۹۶ Monday, November 20, 2017 - ساعت:
زمان : ۱۳۹۵/۱۲/۲۹ - ۰۳:۲۵
شناسه خبر: ۴۸۷۸۸۵
 
آیت الله مکارم شیرازی تبیین کرد؛
تبعات و پیامدهای مصرف گرایی
حضرت آ‌یت الله مکارم تأکید کرد: از بدترين و شايع ترين نوع مصرف، مصرف بى رويه در بكارگيرى اموال عمومى و دولتى است، كه مع الاسف امروزه به يك معضل بزرگ اقتصادى تبديل شده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، پایه گذاران علم اقتصاد غربی در قالب سه مكتب عمده كلاسيك، كينزين و نئوكلاسيك معتقدند كه بنگاه هاى اقتصادى، به دنبال به حداكثر رسانيدن سود، و مردم به دنبال به حداكثر رسانيدن مطلوبيت (لذت حاصل از مصرف ) هستند و اين دو تمايل سبب مى شود تا اقتصاد جامعه نه تنها به حركت درآيد، بلكه توسعه يابد و رشد پيدا كند.[1] ،[2]
حال آنکه قرآن کریم كراراً انسان را به عنوان «خليفه» و «نماينده خدا در روى زمين» معرفى كرده است، اين تعبير ضمن روشن ساختن مقام بشر، اين حقيقت را نيز بيان مى كند كه اموال و ثروت­ها و استعدادها و تمام مواهبى كه خدا به انسان داده، در حقيقت مالك اصليش اوست، و انسان تنها نماينده و مجاز و مأذون از طرف او مى باشد ؛ بديهى است كه هر نماينده اى در تصرفات خود استقلال ندارد بلكه بايد تصرفاتش در حدود اجازه و اذن صاحب اصلى باشد و از اينجا روشن مى شود كه مثلا در مسأله مالكيت، اسلام هم از اردوگاه «لیبرالیسم» فاصله مى گيرد و هم از اردوگاه «مارکسیسم».[3]
چیستی مفهوم مصرف گرایی
مصرف گرایی یا «اسراف» کلمه جامعی است که هرگونه زیاده روی در کمیّت و کیفیت مصرف را شامل می شود[4]، لذا در آموزه های قرآن کریم ، به هنگام تشويق به استفاده كردن از مواهب آفرينش، فورا از سوء استفاده پیشگیری کرده و همگان را به اعتدال توصيه مى كند. بنابراين مصرف گرایی به معناى وسيع كلمه، هر گونه تجاوز از حد در كارى است كه انسان انجام مى دهد؛ ولى غالباً اين واژه در مورد هزينه ها و خرج ها گفته مى شود.[5]
بی تردید كسى كه بى حساب گناه مى كند و هيچ قيد و شرطى براى گناه قائل نيست و گاهى به انجام گناه افتخار مى كند و يا گناه را كوچك مى شمرد توبه آنها بسيار بعيد است. بالاخره «اسراف و افراط در مصرف» آن است كه بيش از حد، در غير حق و بى جا مصرف شود.[6]
گونه شناسی مصرف
دانشمندان اقتصاد، براى ثروت، سه نوع مصرف قائل هستند:
1. «ضرورت »؛ مصارفى است كه نيازمنديهاى اصلى زندگى را تشيكل مى دهد از قبيل خوراك و پوشاك و مانند اينها.[7]
2. «اميال؛» در مورد مصارفى گفته مى شود كه جنبه نيازمنديهاى اصلى ندارد ولى يك نوع «توسعه در زندگى» و تحصيل رفاه بيشتر محسوب مى گردد.[8]
3. «هوس» را درباره مصرفى مى گويند كه از متن و حاشيه زندگى بيرون است، و تنها وسيله ارضاى پاره اى از خواسته هاى غير منطقى و غيرعقلايى مى باشد.[9]
آمارها نشان مى دهد بيشتر ثروتها و سرمايه هاى بشر در دو قسمت اخير مصرف مى گردد، و بخش اول تنها قسمت محدودى از ثروت بشر را جذب مى نمايد!.[10]
الگوی صحیح مصرف از نگاه اسلام
در تفسير« اسراف»و« اقتار» كه نقطه مقابل يكديگرند مفسران سخنان گوناگونى دارند كه روح همه به يك امر بازمى گردد و آن اينكه « اسراف» آن است كه بيش از حد و در غير حق و بيجا مصرف گردد، و« اقتار»آن است كه كمتر از حق و مقدار لازم بوده باشد.[11]
در يكى از روايات اسلامى تشبيه جالبى براى اسراف و« اقتار» و حد اعتدال شده است و آن اينكه هنگامى كه امام صادق (ع) اين آيه[12] را تلاوت فرمود؛ مشتى سنگ ريزه از زمين برداشت و محكم در دست گرفت، و فرمود اين همان« اقتار» و سخت گيرى است، سپس مشت ديگرى برداشت و چنان دست خود را گشود كه همه آن به روى زمين ريخت و فرمود اين« اسراف» است، بار سوم مشت ديگرى برداشت و كمى دست خود را گشود به گونه اى كه مقدارى فرو ريخت و مقدارى در دستش بازماند، و فرمود اين همان« قوام» است [13] واژه« قوام» (بر وزن عوام) در لغت به معنى عدالت و استقامت و حد وسط ميان دو چيز است و« قوام» (بر وزن كتاب) به معنى چيزى است كه مايه قيام و استقرار بوده باشد.[14]
مصرف گرایی از منظر اسلام
اسلام مى گويد: مالكيت نه براى فرد است و نه براى اجتماع، بلكه در واقع براى خداست، و انسانها وكيل و نماينده اويند و به همين دليل اسلام، هم در طرز درآمد افراد نظارت مى كند، و هم در چگونگى مصرف .[15]
بلکه اسلام اجازه نمى دهد افراد جامعه به صرف داشتن سرمايه و ثروت فراوان، ريخت و پاش كنند؛ بنابر اعتقاد اصل «خدامالكى» آنها موظفند ثروت هاى خود را در مسيرهاى مجاز كه حدود و ثغور آن را خدا معين مى كند، هزينه كنند.[16]
مى دانيم از نگاه دين، حتى دور ريختن ته مانده آب ليوان، از مصاديق اسراف است و یا دورانداختن يك هسته خرما كه مى تواند در جايى مورد استفاده قرار گيرد، از مصاديق اسراف است.[17]
حال آنکه می بینیم مقادير زيادى مواد غذايى در سطل هاى زباله ريخته مى شود، در حالى كه ميليون ها نفر در دنيا از گرسنگى رنج مى برند و نظير آن در مورد مصرف ديده مى شود.[18]
ميانه روى در مصرف
ميانه روى در مصرف ، از بايسته هاى مصرف و مورد تأكيد اسلام است. ميانه روى، خواه در مصرف خوراك و پوشاك و مانند آن و خواه در هزينه هاى جارى ديگر توصيه شده است. درباره ميانه روى و اعتدال در مصرف، در احاديث فراوانى تعبيرات زنده اى ديده مى شود كه نشان مى دهد پايه اقتصاد سالم، بر اعتدال در مصرف نهاده شده[19]و از ريخت و پاش و زياده روى در مصرف شديدا نكوهش شده است.[20]
مصرف گرایی مایۀ فقر و تنگدستی
با توجه به محدوديت منابع جهان و افزايش تدريجى نسل بشر، با رعايت اقتصاد و ميانه روى در مصرف، مى توان همگان را از مواهب طبيعى عالم بهره مند كرد و نسل هاى آينده را نيز از فقر و نيازمندى نجات بخشيد.[21]،[22]
لذا در حديثى از رسول خدا مى خوانيم: «من اقتصد أغناه الله ؛ كسى كه راه اعتدال در مصرف را بپيمايد خدا او را بى نياز مى كند».[23]،[24]
در حديث ديگرى از على عليه السلام آمده است:« ميانه روى ثروت كم را رشد مى دهد و اسراف ثروت زيادرا نابود مى كند».[25]،[26]
مطلب به اندازه اى مهم است كه پيامبر اکرم(ص) ميانه روى در مصرف را نصف معيشت شمرده است، مى فرمايد:«الاقتصاد فى النفقة نصف المعيشة».[27]
امام صادق عليه السلام نیز در فرازی فرمود:«ضمنت لمن اقتصد ان لا يفتقر؛[28] من تضمين مى كنم كسانى كه ميانه روى را رعايت كنند هرگز فقير نشوند.»[29]
تخریب اموال عمومی در سایۀ مصرف گرایی
از بدترين و شايع ترين نوع مصرف، مصرف بى رويه در بكارگيرى اموال عمومى و دولتى است، كه مع الاسف امروزه به يك معضل بزرگ اقتصادى تبديل شده است.[30]
در جامعه كنونى نه تنها اهتمامى در توده مردم براى حفظ و نگهدارى اموال عمومى مشاهده نمى شود، بلكه بى تفاوتى و حتى ضرررسانى عمدى فراوانى را مى توان شاهد بود.[31]
از اين موارد مشمئز كننده تر، بى مبالاتى برخى از متصديان در استفاده هاى بى رويه و بعضا شخصى در بيت المال است، كه مى تواند به ضعف بنيه اقتصادى جامعه منجر شود.[32]
از جمله موارد قابل ذكر، حجيم كردن بى رويه دستگاه هاى دولتى، و تأسيس ارگان هاى غير لازم و بى ثمر، و نوعا موازى است كه غالبا با صرف مبالغ هنگفتى همراه است.[33]
اين در حالى است كه در بينش دينى در صرف بيت المال و جلوگيرى از تضييع آن تأكيد فراوانى شده است تا آنجا كه اميرمؤمنان على عليه السلام براى برخى از كارگزاران خويش نوشت: « نوك قلم هايتان را باريك كنيد، و سطرها را به يكديگر نزديك نماييد، مطالب زايد را حذف كنيد و از زياده نويسى بپرهيزيد، زيرا اموال مسلمانان تحمل اين گونه مصارف زيانبار را ندارد».[34]،[35]
مصرف گرایی و بی حسی اخلاقی
پر واضح است در محیطی که در طبل لذت جویی منفعت طلبی، سود پرستی و مصرف بیشتر کوبیده می‌شود، فضیلت، تقوا، اخلاق و دگر دوستی جایی ندارد؛ چرا که از درختی که ریشه‌هایش لذت جویی و ساقه‌هایش سود پرستی است و با آب مفاخره و مصرف گرایی آبیاری می‌شود میوه‌ای جز تبعیض، شکاف طبقاتی و آسیب‌های اجتماعی نخواهد روید.[36]
هم چنین باید به هدف نهائى زندگى توجه کرد که مهمترین آن تحقق مفاهيم اخلاقى است.[37] لذا اگر اخلاق در لايه هاى مختلف اقتصاد حاكم شود، يعنى توليد كالا، توزيع كالا و مصرف كالا همه آميخته با اصول اخلاقى شود، بى شك روز به روز فاصله زياد بين فقير و غنى كم مى شود، و به طور طبيعى ثروت به طور عادلانه در ميان همه مردم توزيع مى گردد.[38]
اینچنین است که اسلام در مصرف ،دست مصرف كنندگان را باز نمى گذارد كه هرگونه بخواهند از سرمايه هاى خود استفاده كنند و به هر شيوه اى آنها را به مصرف برسانند؛ بلكه توصيه ها و دستوراتى در اين باره دارد[39]بلکه در اقتصاد اسلامى نيز از اخلاق در همه جه با كاربرد زياد، استفاده شده و اين مفاهيم در طرز توليد و مصرف حضور دارند. [40]
اگرچه معتقدم هنوز به درستى از اين خمير مايه معنوى در مسائل اقتصادى بهره گيرى نشده و الا آثار شگفت آور و فوق العاده اى از خود بجا خواهد گذارد.[41]
زندگی قسطی نتیجه رواج مصرف گرایی
زندگى اقساطى اگر چه در بدو نظر چنين مى نمايد كه تسهيلات فراوانى براى مصرف كنندگان كم درآمد به وجود مى آورد و به همه آنها امكان مى دهد كه از تمام وسايل حتى وسايل تجملاتى و لوكس زندگى بهره مند گردند.[42]
ولى با كمى دقت روشن مى شود كه عادت به اين نوع زندگى سبب مى شود كه آخرين رمق اقتصادى مصرف كنندگان كم درآمد در چاله هاى هولناك اين اقساط كه به دست خود در اطراف خويش كنده اند نابود گردد، و از هر گونه پس انداز و تشكيل سرمايه هاى بزرگ، از طريق به هم پيوستن سهام كوچك، محروم بمانند.[43]
در عوض سرمايه داران بزرگ خارجى قسمت مهمى ازباب اصل مصنوعات و قسمت مهم ديگرى از باب «بهره و سود اقساط» كه رقم كلانى را تشكيل مى دهد دريافت دارند، و با يك معامله دو معامله انجام دهند يكى فروش مصنوعات وازده خود و ديگرى دادن وام و گرفتن بهره و رباى هنگفت!.[44]
و اينها همه مولود آن تسهيلات فريبنده است كه همه كس را به تهيه همه گونه اجناس ولو هيچ گونه ضرورتى نداشته باشد تشويق مى كند.[45]
البته انكار نمى توان كرد پرداختن اقساط در بعضى از موارد مشكلاتى را حل مى كند، ولى نه به اين صورت رسوايى كه امروز در محيطهاى ما درآمده است.[46]
و عجيب اين است كه چون اجناس لوكس اقساطى غالبا چشمكهاى فريبنده اى دارند و افراد را بدون مطالعه كافى در پيرامون امكان پرداخت اقساط لازم، اسير چشمكهاى خود مى سازند، بسيارى از اين خريداران در دام عنكبوتى اقساط گرفتار مى آيند، و سود پشت سر سود به اصطلاح «بابت دير كرد» بايد بپردازند، و بالاخره فكر و انديشه و روح آزاد آنها را در چنگال خود چنان وامانده مى كند كه از خود به ديگرى نمى پردازند، و از بينش كافى در مسائل كلى و اصولى زندگى محروم مى مانند.[47]
بايد مردم اين سامان را به خطرات اين نوع زندگى آشنا ساخت و جلو اين افراط كارى را گرفت، و ثروتهاى سرشارى كه از اين را به هدر مى رود براى رشت اقتصادى سالم و امكان صنعتى شدن ذخيره نمود.[48]
مصرف گرایی؛ عامل سیطره قدرت های استکباری
در تاريخ گذشته شواهد و نمونه هاى زيادى وجود دارد كه چگونه سردمداران سياسى افكار ملت عظيمى را چنان شستشو دادند كه ساليان دراز در بدترين بيراهه ها سرگردان بودند، و گرفتار مصائب زيادى شدند،[49] اين مسأله منحصر به امور سياسى نيست، در امور اقتصادى نيز وسعت زيادى پيدا كرده، به گونه اى كه ناگهان با يك موج تبليغاتى جامعه اى را به سوى مصرف فرآورده اى مى فرستند كه گاه بيهوده و يا حتى زيانبار است، و از اين راه، اقتصاد نا سالم را بر آنها تحميل مى كنند.[50]
استفاده از عناوين «ارزش هاى كاذب» (مانند استفاده از عنوان «مد») يكى از وسيع ترين و پيچيده ترين طرق وصول به همين اهداف نامشروع است.[51]
لذا بايد اقتصاد ناسالمی كه بدون قدرت های استکباری متوقف يا مواجه با بحران مى شود جاى خود را به اقتصاد سالمى كه بر اساس توليد و مصرف نيازمنديهاى واقعى زندگى بشر آن هم در داخل هر كشور، استوار باشد بدهد وبه اين وضع كه هميشه اكثريت مردم دنيا برده صنعتى اقليتى باشند خاتمه داده شود.[52]
مصرف گرایی؛ تبلور تجمل گرایی و غرائز نفسانی
ميل به تجمل گرايى، مصرف هاى ناشى از چشم و هم چشمى و اسراف و تبذير، همه از مظاهر نيازهاى برخاسته از هواى نفس است.اين نوع مصرف از نگاه اسلام امرى مذموم و نكوهيده است.[53]
حال آنکه انگیزه مصرف در اقتصاد سرمايه دارى و سوسياليستى، منبعث از خواسته هاى مادى و غرائز نفسانى است، لذا از نگاه آنان هيچ انگيزه اى جز دست يابى به بالاترين لذت ممكن، نمى تواند در «مصرف» مؤثر باشد.[54]
 برابر اين نگرش، رفاه و لذت خواهى، معيار همه چيز است و انسان اقتصادى مساوى با نيازها و خواسته هاى مادى است كه با تفكر مادى و تربيت الحادى نمى تواند از لذت طلبى هاى خودخواهانه، رها باشد. بدين سان آرمان نهايى همه فعاليت ها و رفتارهاى اقتصادى انسان، در محدوده تنگ مادى و لذات جسمانى خلاصه مى شود.[55]
آنان با تحريك اميال و غرايز، انسان ها را به سوى نيازهاى كاذب سوق داده و مصرف گرايى را دامن مى زنند و از اين راه به سود سرشارى دست مى يابند.[56]
به همين دليل انسان ها در اين دو مكتب اقتصادى، در يك چرخش تكرارى قرار مى گيرند يعنى توليد مى كنند تا مصرف كنند و مصرف مى كنند تا توليد نمايند (توليد براى مصرف و مصرف براى توليد).[57]
مصرف گرایی و نهیلیسم
در تمام مكتب­هاى اقتصادى جديد اعم از لیبرالیسم و سوسياليسم... سخن از سه مسأله «توليد و توزيع و مصرف » مطرح است،[58]اما اين كه این چرخه چه هدفى را دنبال مى كند در علم اقتصاد و مكتب­ها و سيستم­هاى اقتصادى سخنى از آن نيست.[59]
ممكن است گفته شود اين مسأله مرتبط به علم اقتصاد نيست بلکه مربوط به فلسفه است![60]، در پاسخ باید گفت در مكتب­هاى مادی كه فلسفه آنها نيز فراتر از مكتب اقتصادى آنها نيست پاسخى براى اين سؤال نمى يابيم جز اين كه بگوئيم هدف نهائى آن است كه بشر زنده بماند و زندگى مرفهى داشته باشد. اما اين زنده ماندن براى چيست؟ پاسخى براى آن ندارند.[61]
منتها بعضى مانند اگزيستانسياليستها(پوچ گرایان) با صراحت مى گويند زندگى پوچ است و بى هدف در حالى كه بعضى ديگر اصولا در برابر اين سوال سكوت اختيار مى كنند.[62]
و از اين جاست كه مثلث معروف به « مثلث پوچى و بيهودگى» به ميان مى آيد؛ «كار كنيد» تا «نان بخوريد»، نان بخوريد تا «زنده بمانيد»، زنده بمانيد براى هيچ، «كار كردن» و «نان خوردن» و «زنده ماندن» و سرانجام هيچ! ... .[63]
سخن آخر
در خاتمه باید گفت كنترل صحيح اسلامى روى مصرف با توجه به دو اصل ممنوعيت اسراف و تبذير صورت گيرد، صاحبان ثروت چاره اى جز اين ندارند كه درآمد اضافى را هميشه صرف توسعه فعاليت اقتصادى خود كنند يعنى بالاجبار به كارى كشيده مى شوند كه نتيجه آن مستقيما در اختيار جامعه و مردم قرار مى گيرد و تنها زحمت حفظ و مديريتش بر دوش صاحبان آنها است.[64]
هم چنین نباید برای رضایت مردم مصرف گرایی را ترویج کنیم و به گونه‌ای برنامه ریزی نشود که از نسل‌های آینده غفلت کنیم،[65]بلکه باید فرهنگ کم مصرف کردن را به عنوان یک فرهنگ اجتماعی در جامعه مطرح و نهادینه کنیم[66]
در این میان اطلاع رسانی بسیار ارزش دارد و حرف اول را می زند. ساخت فیلم و نمایشنامه و نیز تجزیه و تحلیل بحران های مختلف اقتصادی و ارائه آمار دقیق می تواند در این زمینه مورد توجه قرار گیرد.[67]

[1] ر. ك: اقتصاد توسعه يك الگوى جديد، ص 25 و 14.
[2] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص319.
[3] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص672.
[4] تفسیر نمونه ج 6، ص 152.
[5] لغات در تفسير نمونه ؛ ص44.
[6] همان؛ ص 45.
[7] اسرار عقب ماندگى شرق ؛ ص214.
[8] همان.
[9] همان.
[10] همان.
[11] تفسير نمونه، ج 15، ص: 153.
[12] «و الذين إذا أنفقوا لم يسرفوا و لم يقتروا و كان بين ذلك قواما؛و کسانی که هر گاه انفاق کنند ، نه اسراف می نمایند و نه سخت گیری بلکه در میان این دو ، حدّ اعتدالی دارند.»(سورۀ فرقان؛آیۀ67).
[13] كافى؛ بنا بر نقل از تفسير نور الثقلين؛ ج 4؛ ص 29.
[14] تفسير نمونه، ج 15، ص 153.
[15] برگزيده تفسير نمونه ؛ ج 1 ؛ ص672.
[16] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص305.
[17] همان ؛ ص350.
[18] همان.
[19] همان ؛ ص380.
[20] همان ؛ ص381.
[21] ر. ك:« دائرة المعارف فقه مقارن؛ج2؛ مبحث «پرهيز از هرگونه اسراف ».
[22] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص381.
[23]  ميزان الحكمه، ج 3، ح 3342.
[24] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص381.
[25] غررالحكم، ح 8062.
[26] دائرة المعارف فقه مقارن، ج 2، ص: 381.
[27] كنز العمال، ج 3، ح 5434.
[28] من لا يحضره الفقيه، ج 2، ص 64، ح 1721.
[29] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص382.
[30] دائرة المعارف فقه مقارن، ج 2، ص: 351.
[31] همان.
[32] همان.
[33] همان.
[34]  خصال، ص 310، ح 85؛ بحارالانوار، ج 41، ص 105، ح 6.
[35] دائرة المعارف فقه مقارن، ج 2، ص: 351.
[36] متن پیام حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به همایش ملی «پیشرفت از منظر قرآن و حدیث»؛21/12/93.
[37] خطوط اقتصاد اسلامى، ص 16.
[38] از تو سوال مى كنند(مجموعه سوالات قرآنى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله) ؛ ص174.
[39] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص380.
[40] خطوط اقتصاد اسلامى ؛ ص63.
[41] همان؛ص63.
[42] اسرار عقب ماندگى شرق، ص 215.
[43] همان.
[44] همان.
[45] همان؛ 216.
[46] همان.
[47] همان.
[48] همان؛ ص 217.
[49] پيام قرآن ؛ ج 1 ؛ ص400.
[50] همان.
[51] همان.
[52] اسرار عقب ماندگى شرق ؛ ص101.
[53] همان.
[54] ر.ک:خداوندان انديشه سياسى، ج 3، ص 1235- 1242.
[55] دائرة المعارف فقه مقارن، ج 2، ص: 346.
[56] دائرة المعارف فقه مقارن ؛ ج 2 ؛ ص349.
[57] همان.
[58] خطوط اقتصاد اسلامى، ص: 16.
[59] همان.
[60] همان؛ ص 17.
[61] همان.
[62] همان.
[63] همان.
[64] خطوط اقتصاد اسلامى ؛ ص100.
[65] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی؛درس خارج فقه؛ مسجد اعظم قم؛3/10/1391.
[66] بیانات حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیران و کارکنان شرکت توانیر؛25/2/1387.
[67] همان.

/1323/د101/ص

ارسال به شبکه های اجتماعی
ارسال نظر
نام :
ایمیل:(اختیاری)
متن نظر:
لطفا حاصل عبارت زیر را در باکس روبرو وارد کنید:
= ۲ + ۱۳
ارسال
نظرات
انتشار یافته: 0
در انتظار بررسی: 0
غیر قابل انتشار: 0
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۲۲:۵۰
نوبخت با آ‌یت الله وحید خراسانی دیدار کرد
سخنگوی دولت و رییس سازمان برنامه و بودجه در آخرین برنامه های خود در سفر به شهر قم با حضرت آیت الله وحید خراسانی از مراجع تقلید دیدار و گفت و گو کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۲۲:۱۹
آیت الله فقیهی:
دولت به رفع نیازهای مردم اهتمام داشته باشد
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امیدواریم که همه به ویژه دولت در مسیر خدمت به مردم موفق باشند و در رفع نیازهای آنان تلاش لازم را انجام دهند.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۲۲:۱۱
آیت الله محقق داماد:
یارانه ها به فقرا و نیازمندان پرداخت شود/ دولت به قم توجه بیشتری داشته باشد
استاد حوزه علمیه گفت: باید به جای این که یارانه ها را به همه مردم بدهند، آن را به افراد نیازمند همانند مددجویان کمیته امداد و مراکز دیگر بدهند تا زندگی راحت تری داشته باشند نه این که همه از این پول ب...
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۲۱:۱۰
آیت الله نوری همدانی:
مردم از نظر اقتصادی و معیشت در مضیقه هستند/ دولت در رفع مشکلات مردم جدی باشد
حضرت ‌آیت الله نوری همدانی با بیان این که مردم از نظر اقتصادی و معیشت در مضیقه هستند از دولت خواست در رفع مشکلات مردم به ویژه در عرصه معیشت جدی باشد.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۲۱:۰۳
آیت الله سبحانی در دیدار نوبخت:
دولت و رییس جمهور ارتباط خود را با حوزه و علما تقویت کنند
حضرت آیت الله سبحانی، تقویت ارتباط بین حوزه و دولت را امری ضروری دانست و گفت: دولت و رییس جمهور باید روابط خود را حوزه علمیه و علما را بیشتر کرده و تقویت کنند.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۱۶:۱۲
آیت الله جوادی ‌آملی:
اقتصاد مقاومتی و اسلامی با سفارش و شعار حل نمی شود/ برخی روی گزینه نظامی آمریکا حساب باز می کنند
حضرت آ‌یت الله جوادی آملی با اشاره به اقتصاد مقاومتی و لزوم توجه عملی به آن، گفت: اقتصاد مقاومتی و اقتصاد اسلامی با سفارش و شعار حل نمی شود بلکه مسأله اقتصاد جامعه را باید با علم حل کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۱۶:۱۱
آیت الله سعیدی در دیدار نوبخت:
رهنمودهای رهبری سرلوحه کار دولتمردان باشد
امام جمعه قم با بیان این که رهبر معظم انقلاب نیابت از امام عصر(عج) را در زمان حاضر بر عهده دارند، گفت: رهنمودهای رهبر معظم انقلاب باید مورد توجه و سرلوحه کار مسؤولان و مدیران باشد.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۱۴:۱۷
آیت الله نوری همدانی:
کشوری که جهاد و شهادت دارد ظلم هيچ ظالمی را نخواهد پذیرفت
حضرت آیت الله نوری همدانی گفت: امروز وظیفه ما برگزاری یادواره شهدا در سراسر کشور است تا افزون بر تجلیل از مقام شامخ شهدا، فرهنگ ايثار و شهادت را زنده و پررنگ کنیم.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۱۲:۲۱
آیت الله مکارم شیرازی:
نسبت به دشمنان باید با بدبینی نگاه و رفتار کرد/ مقابله با فساد در کشور نیازمند تصمیمی بنیادین است
حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی با بیان این که دشمنان و غربی ها سوء نیت دارند و ما هیچگاه نباید به آن ها خوشبین باشیم، گفت: همواره نسبت به رفتار دشمنان باید با بدبینی نگاه و رفتار کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۰۷:۰۳
آیت الله جوادی آملی:
تا جامعه از بند حس رها نشود، موحد نخواهد شد
حضرت آیت الله جوادی آملی گفت: اگر توفیق حمل علوم نورانی اهل بیت(ع) را پیدا کنیم به پیروی از این ذوات قدسیه هر آنچه آنها قبول دارند، ما نیز قبول می کنیم و هر آنچه را باطل کرده اند، باطل می کنیم.
۱۳۹۶/۸/۲۸ - ۰۶:۵۹
ارتباطات میان فرهنگی در سیره رضوی از منظر آیت الله مکارم
ارتباطات از جمله مفاهيمى كه در اين جهان در محدوده زندگى انسانها حكمفرما است ودر زندگى اين دنيا غالبا كارگشا است و گاهى خود نظامى را تشكيل مى دهد كه بر ساير نظامات جامعه حاكم مى گردد.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۶:۵۰
سبک زندگی نبوی از منظر آیت الله مکارم
بی شک تحقق سبک زندگی اسلامی از طريق سرمشق گرفتن از رهبران الهى چيزى است كه هم تحليل هاى منطقى و هم آيات قرآنى آن را تأييد مى كند.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۶:۴۶
قدردانی آیت الله جنتی از خدمت‌رسانی به زائران پیاده رضوی
دبیر شورای نگهبان از خدمت رسانی متولیان ایستگاه های پذیرایی خراسان رضوی به زائران پیاده رضوی روزهای پایانی ماه صفر و امکانات فراهم شده برای آنان قدردانی کرد.
۱۳۹۶/۸/۲۷ - ۱۲:۲۳
آیت الله مکارم شیرازی:
پیوند فرهنگ دینی و نظامی رمز پیروزی دفاع مقدس و محور مقاومت است/ ضرورت تبیین پیشگامی روحانیت در دفاع مقدس برای جامعه
حضرت آ‌یت الله مکارم شیرازی گفت: پیشگامی روحانیت و نقش آفرینی آن در دفاع مقدس را باید برای جامعه تبیین و پررنگ کرد،
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۲۳:۵۵
کمک های غیرنقدی دفتر آیت الله فاضل لنکرانی برای کمک به زلزله‌زدگان غرب کشور
دفتر آیت الله فاضل لنکرانی از ارسال نخستین محموله غیرنقدی برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور خبر داد.
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۵۷
امام جمعه موقت پردیسان:
رفتار ملت بزرگ ایران در کرمانشاه یک الگوی جهانی است
حجت‌‌الاسلام والمسلمین غفوری گفت: رفتار ملت بزرگ ایران در کرمانشاه یک الگوی جهانی است، چرا که در امدادرسانی به مردم زلزله زده کرمانشاه هیچ‌گاه مطرح نشد که چه کسی سنی، شیعه، اهل حق و... است، بلکه همه ...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۵۴
آیت الله حسینی بوشهری:
فشار سعودی ها بر لبنان به دلیل شکست در اهداف است/ نباید مردم کرمانشاه را تنها گذاشت
امام جمعه قم گفت: روزی که سعد حریری نخست وزیری را پذیرفت، سعودی ها توقع داشتند که با تشکیل دولت در لبنان حزب الله در انزوا قرار گیرد اما برخلاف توقع و انتظار آن ها حزب الله در دولت و خاتمه دادن به بح...
۱۳۹۶/۸/۲۶ - ۱۴:۵۱
آیت‌الله امامی کاشانی:
واکنش رییس جمهور آمریکا به زلزله ایران بدبختی دنیا را نشان می‌دهد/ کشورهای اسلامی در برابر دشمنان متحد و منسجم شوند
خطیب نماز جمعه تهران سخنان ترامپ درباره عدم کمک به زلزله زدگان ایران را یک صدای کثیف برآمده از حلقوم یک آدم شرور توصیف کرد و گفت: واکنش رییس جمهور آمریکا به زلزله ایران بدبختی دنیا را نشان می‌دهد.
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۲:۲۳
آیت الله جوادی آملی:
مؤمنان همواره از خداوند توفیق تحمل و حمل علوم اولیای الهی را خواستار شوند
حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه راه هدایت شدن برای همگان باز است، گفت: تنها عالم حوزه و یا دانشگاه شدن کافی نیست، بلکه باید از محضر معصومین(ع) بخواهیم تا توفیق حمل علم نورانی خودشان را به ما ع...
۱۳۹۶/۸/۲۵ - ۲۱:۵۶
آیت الله عبداللهی در گفت‌وگو با رسا تشریح کرد؛
وظایف خبرگان پیرامون رهبری و ولایت فقیه/ اصل ولایت فقیه مورد اجماع علما است
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح پیشینه نظریه ولایت فقیه و شکل گیری این نظریه پس از غیبت امام زمان(عج)، گفت: گاهی پنداشته می‌شود که ولایت فقیه یک امر جدیدی است و در گذشته وجود نداشته است، این ت...