۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: ۴۸۷۸۷۷
در گفت و گو با رسا مطرح شد؛

بانوی تراز اسلامی نیروی کار نیست مربی جامعه است

مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما گفت: در هویت اجتماعی زنان مسلمان نقش تربیتی و آرامش بخشی زن پر رنگ است.
حجت الاسلام سلمان رضوانی

حجت الاسلام سلمان رضوانی، مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که هویت زن مسلمان در منابع اسلام معرفی شده است، گفت: در حوزه فردی اسلام زن را در مرحله اول انسان می داند و جایگاهش در پیشگاه الهی با مرد مساوی است.

وی افزود: در حوزه هویت جمعی اگرچه برابری وجود دارد ولی تشابه وجود ندارد و هر کدام از زن و مرد هویت مستقل خود را دارند؛ اما در جایگاه ارزشی این برابری وجود دارد، در هویت جمعی زنان در اسلام نقش تربیتی زن و آرامش بخشی زن پر رنگ است.

زن مربی جامعه است

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به نقش تربیتی زن در جامعه زن را مربی جامعه دانست و ابراز داشت: در بحث حقوق اجتماعی زن مانند حق مالکیت و حق آموزش و حق انتخاب اسلام هویت مستقلی را برای زن در نظر گرفته است.

وی با بیان این که زن در نگاه دینی یک مدیر حاشیه نشین است، گفت: در عین حالی که دین اصالت ویژه ای را برای زن قائل شده است؛ اما مدیریت زن را نخواسته به صورت مستقیم نشان دهد.

جابه جایی نقش زنان خطر جدی تمدن اسلامی است

مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما با اشاره به نقش پر رنگ زنان در تمدن سازی اسلامی خاطرنشان کرد: اگر نقش زنان در جامعه جابه جا تعریف شود یکی از خطرات جدی برای تمدن اسلامی است و هر جا زن در نقش خودش تعریف نشده و نقش های بدلی را به او داده اند زن را از مسیر اصلی خودش خارج کرده است.

وی اظهار داشت: نقش زن در خانواده به عنوان یک مربی مهربان باعث می شود که یک جامعه سالم به وجود بیاید و جامعه سالم مقدمه یک تمدن سالم و ماندگار خواهد بود و اگر این نقش ها به درستی تعریف نشوند تمدن اسلامی مسیر خود را درست نخواهد رفت.

نگاه به زن به عنوان نیروی کار به نفع زنان نیست

استاد حوزه و دانشگاه افزود: اگر بر خلاف آنچه در اسلام بر آن تأکید شده است زن را به اجتماع بکشانیم و به عنوان یک نیروی کار به او نگاه کنیم نه به نفع زنان خواهد بود و نه به نفع تمدن سازی و همین طور اگر حوزه تربیت را از دست زنان خارج کنیم قدرت زنان در جامعه از بین خواهد رفت.

وی اظهار داشت: این به معنای این نیست که زنان اصلا به حوزه اجتماع ورود نداشته باشند؛ بلکه نباید اصالت را به امور اجتماعی بدهند و اگر  اصالت زن را در تربیت دانستیم نقش اجتماعی او هم به تناسب همین نقش تربیتی تعریف خواهد شد.

لطفا به من نگاه کن

حجت الاسلام رضوانی با اشاره به اذعان اخیر فمینیست ها اظهار داشت: اگر در گذشته زنان در غرب شعارشان به مردان این بود که چشمانت را پاک نگه دار امروز شعارشان این است که لطفا به من نگاه کن و این نشان می دهد که تغییر جایگاه تربیتی و مادری زن او را از جایگاه رفیعش در جامعه به ابزار و کالا تبدیل کرده است.

وی با بیان این که زنان در انقلاب اسلامی ایران و تداوم این انقلاب نقش مهمی را داشته اند، گفت: علاوه بر این که زنان به انقلاب کمک کردند؛ ولی انقلاب هم در ارزش دادن به زن در جامعه مؤثر بود و جایگاه و عظمت زن را بازسازی کرد.

مدیرکل خدمات رسانه ای مرکز پژوهش های اسلامی صدا و سیما اظهار داشت: اگر چه ما با ایده آل های خود فاصله زیادی داریم و شاید هنوز لوازم و شرایط حضور اجتماعی زنان فراهم نشده است؛ ولی در مقایسه با سایر فرهنگ ها، زن از اعتبار و ارزش بیشتری در این انقلاب برخوردار شده است./843/ت 302/س

ارسال نظرات