۳۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۴۸۷۸۷۵
حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی تبیین کرد؛

دیه مرد چرا 2 برابر است/ اشتباه بزرگ فمینیست ها در تعریف تساوی جنسیتی

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه گفت: فمینیست ها فکر می کنند تساوی به معنای عدالت است.
میرکتولی

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی میرکتولی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که نگاه اسلام به شخصیت زن نگاهی والا و انسانی است، گفت: تفاوت این نگاه را می توانیم در مقایسه تفکر اسلام با دیگر تفکرات در جهان مشاهده کنیم.

زن اسلامی کانون خانواده است

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که زن در نگاه اسلام کانون خانواده است، افزود: در تمدن های باستانی نگاه به زن نگاه انسانی نبود و معتقد بودند که در قالب جنس زن و در بدن زن روح انسانی وجود ندارد و یا مانند رومیان و یونانی ها روح شیطانی را برای زن قائل بودند و یا در عرب جاهلی روح حیوانی را در وجود زن تلقی می کردند.

وی اظهار داشت: در نگاه رومیان زن را ابزاری برای بردگی جنسی و خرید و فروش و هدیه دادن به یکدیگر استفاده می کردند و در تفکر جاهلی هم زن مایه ننگ و نفرت و سیاه رویی خانواده به شمار می رفت و دختران خود را به خاطر ترس از قحطی و آلودگی های جنسی به قتل می رساندند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اسلام هم در بحث نظام بردگی انسان به صورت عام و هم در بحث بردگی جنسی زن از همان ابتدا مورد هجمه دیگر تمدن های هم عصر خود بود، خاطرنشان کرد: اسلام ابتدائا قانون بردگی را لغو نکرد؛ ولی احکامی را وضع کرد که به مرور تمام انسان ها از آزادی برخوردار شدند و عبدی پیدا نمی شد و نسبت به زن هم همین مسأله وجود داشت و وقتی اسلام برای زن جایگاه انسانی تعریف کرد و حقوقی را برای او تعریف کرد عده ای در برابر اسلام موضع گرفتند.

وی با اشاره به جایگاه حضرت آسیه در نزد خداوند، ابراز داشت: خداوند برای همه مؤمنانِ تاریخ اعم از زن و مرد یک الگو را معرفی می کند و آن الگو از جنس زن است و حضرت مریم(س) هم به عنوان یک الگوی ارزشی و ایمانی در قرآن معرفی می شود.

بلوغ زودتر دختران نشانه ظرفیت بالای معنوی

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی اظهار داشت: این که زن از نظر نظام تشریعی زودتر از مرد به سن بلوغ می رسد و زودتر به مهمانی خدا دعوت می شود نشان می دهد که ظرفیت و قابلیت بالایی در زن وجود دارد و جایگاه ویژه زن را معرفی می کند.

وی با بیان این که در روایات زیادی رضایت خداوند را به منوط به رضایت حضرت فاطمه(س) دانسته اند، خاطرنشان کرد: زن برای رسیدن به قله های کمال در مکتب اسلام هیچ محدودیتی ندارد و اسلام تمام بی عدالتی های قومی، نژادی، جنسیتی و مالی را برهم زده است و در آیه 35 سوره احزاب 11 صفت انسان برتر را برای زن و مرد مساوی دانسته است.

عضو مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه با بیان این که در اسلام حضرت زهرا(س) شاخصه و الگوی رفتاری حتی برای امامان معصوم(ع) معرفی شده است، گفت: این نشان می دهد که یک زن در کمال می تواند بالاتر از مردان بایستد.

وی در رابطه با حقوق زن در اسلام خاطرنشان کرد: فمینیست ها معتقدند که در اسلام بین زن و مرد تبعیض وجود دارد و فکر می کنند که تساوی به معنی عدالت است و از این غافلند که عدالت به معنی این است که هر کسی متناسب با جایگاه و شخصیت و وضعیت جسمانی اش حقوقی خاص دارد.

حقوق مترقی زن در اسلام

استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: در اسلام بسیاری از احکام مانند جهاد، پرداخت زکات و معونه عیال به خاطر موقعیت جسمانی زنان از عهده آنها برداشته شده؛ ولی از طرف دیگر وظیفه تربیت فرزند و محبت در خانه که مردان ضعیف تر هستند بر عهده زن گذاشته شده است.

وی با بیان این که تفاوت ارث زن و مرد به خاطر بحث نفقه و اداره خرج خانه است که بر عهده مرد است، افزود: در اسلام دیه زن نصف مرد است در اینجا باید توجه داشت که دیه را به فرد مقتول نمی دهند بلکه به خانواده و همسر مقتول می دهند و این یک حمایت اقتصادی از زن است و نشان دهنده این است که دین اسلام به تمام زوایای شخصیت زن توجه داشته است.

حجت الاسلام والمسلمین میرکتولی با بیان این که در اسلام انسان آزادانه می تواند دین خود را انتخاب کند، اظهار داشت: غربی ها آزادی را به معنی شکستن ارزش های اخلاقی می دانند و نمی خواهند محدودیت را بپذیرند و از زن به عنوان ابزار استفاده می کنند؛ اما در در دموکراسی اسلامی انسان رها شده از بند حیوانیت است./843/ت302/س

ارسال نظرات