۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۲
کد خبر: ۴۸۷۷۶۹
کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد؛

ضرورت استفاده از منابع مالی مردم برای رونق اقتصادی کشور

کارشناس مسائل اقتصادی گفت: به جای چشم داشتن به پول خارجی ها، باید تدبیری بیندیشیم تا پول های مردم گردآوری شده و در پروژه ها و صنایع مهم کشور به کار گرفته شوند.
علیرضا باباخان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا باباخان مسؤول كارگروه اقتصادمقاومتي مجمع جوانان مطالبه گر انقلابي امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، با اشاره به روزهای پایانی سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل، برنامه دولت در زمینه سرمایه گذاری خارجی را مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: به طور کلی، از سرمایه گذاری خارجی 2 هدف را می توان دنبال کرد که شامل کسب علم، دانش و فناوری از طرف خارجی و به دست آوردن منابع مالی برای توسعه صنعت می شود.

باباخان اظهار داشت: در مورد اولین هدف، یعنی کسب دانش و فناوری تجربه کشورهایی که با غرب روابط سیاسی مطلوبی هم دارند نشان می دهد تنها در 6 درصد مواقع، علم و دانش و فناوری را توانسته اند کسب کنند و در 94 درصد مواقع ناکام بوده اند؛ چرا که کشورهای غربی تمایلی برای دادن علم و دانش و فناوری خود به سایر کشورها حتی کشورهای دوست خودشان ندارند.

وی ادامه داد: حال، این سوال مطرح می شود آیا کشورهای غربی و حتی شرقی حاضر به انتقال علم و دانش و فناوری به کشور ایران خواهند بود؟ به نظر می رسد با توجه به کارنامه سیاه غرب در همکاری با جمهوری اسلامی ایران به خصوص در سال های اخیر، پاسخ این سوال منفی باشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی ابراز داشت: در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، خارجی ها حاضر نمی شوند از مهندسان و متخصصان ایرانی در فعالیت های مهم استفاده کنند و در بهترین حالت، تنها از کارگران ایرانی در کارهای معمولی استفاده خواهند کرد، از این رو پس از گذشت چند سال و خروج خارجی ها از ایران، ما می مانیم و تعدادی دستگاه و ماشین آلات فرسوده و این به معنای ادامه مسیر وابستگی به غرب در صنعت است.

وی عنوان کرد: اما اگر هدف از سرمایه گذاری خارجی، دستیابی به منابع مالی برای توسعه صنعت باشد، باید مقایسه ای بین پولی که خارجی ها می توانند به کشور بیاورند و مقدار پولی که هم اکنون به عنوان نقدینگی در اختیار مردم قرار دارد اما به دلیل فضای رکود، نمی توانند پول هایشان را در خدمت تقویت اقتصاد کشور به جریان بیندازند، داشته باشیم.

باباخان با بیان این که حجم نقدینگی در کشور بنابر گزارش مراجع رسمی، بیش از هزار میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: حال سوالی مطرح می شود که کدام سرمایه گذار خارجی می تواند این حجم از پول را به کشور می تزریق کند؟

وی اضافه کرد: امروز در کشورهای غربی، تلاش می کنند تا نقش مردم را در اقتصادشان بیشتر کنند و از منابع مالی خود مردم در رونق اقتصادی بهره بگیرند؛ از این رو، آیا بهتر نیست که ما به جای چشم داشتن به پول خارجی ها، تدبیری بیندیشیم تا پول های مردم گردآوری شده و در پروژه ها و صنایع مهم کشور به کار گرفته شوند و ضمن مقاوم شدن اقتصاد کشور، باعث ایجاد شغل برای جوانان بشویم؟

این کارشناس مسائل اقتصادی در پایان گفت: به نظر می رسد با تدبیر بیشتر و اتخاذ راهبردهای مناسب، بتوانیم بهتر از قبل از ظرفیت های کشور استفاده کنیم و ان شاءالله باعث اشتغال زایی برای جوانان کشورمان شویم./1323/پ202/ص

ارسال نظرات