۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۳
کد خبر: ۴۸۷۶۷۹
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

صله رحم از برکات نوروز است

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در حرم مطهر رضوی با بیان اینکه صله رحم از برکات نوروز و سبب آسان شدن حسابرسی قیامت می شود، گفت: در بازدید از خویشاوندان تفاوتی بین اقوام ثروتمند و فقیر قائل نشوید و رعایت حرمت نیازمندان را بکنید.
درس‌هایی از قرآن

گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، مفسر قرآن کریم پنجشنبه شب در حرم مطهر امام رضا(ع) با اشاره به اینکه پایان سال می تواند بهانه‌ای برای حساب و کتاب‌های شخصی باشد، اظهار کرد: یکی از اسامی قیامت «یوم الحساب» است و در قرآن کریم نیز حدود 40 مرتبه واژه «حساب» آمده است، نشان از اهمیت حساب و کتاب دارد.

وی تصریح کرد: تکرار «مالک یوم الدین» در سوره حمد که روزانه چندین مرتبه در نمازهای یومیه می خوانیم، توجه دادن به قیامت است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی متذکر شد: حساب و کتاب خداوند دقیق است و تمام اعمال انسان اعم از کوچک و بزرگ، علنی، آشکار و مخفی در قیامت حسابرسی می شود و ذره ای از نظر او پنهان نمی ماند.

وی با بیان اینکه حساب و کتاب خداوند در قیامت بر دو نوع «یسیراً» و «شدیداً» است، گفت: آسانی و سختی حساب و کتاب قیامت به عملکرد انسان در دنیا بستگی دارد؛ کسانی که با مردم به آسانی رفتار می کنند خداوند حساب و کتابشان در قیامت را آسان و کسانی که نسبت به مردم تنگ‌نظر و سخت‌گیر هستند حسابشان را سخت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: خداوند فرموده است که خود برای حساب و قیامت کافی هستم و حال اینکه در روایتی مطرح می شود حساب و کتاب ما به ائمه واگذار می شود برای اینست که زیارت‌ها و توسل‌های ما می تواند نجاب بخش ما در یوم الحساب باشند.

وی با اشاره به اینکه صله‌رحم سبب آسان شدن حساب و کتاب قیامت می شود، افزود: از برکات نوروز دیدوبازدیدهای خویشاوندن و جویای احوال هم شدن است، مشروط به اینکه به غفلت و بطالت نگذرد و در این رفت وآمدها به همدیگر یاری برسانیم.

تفاوت قائل نشدن بین غنی و فقیر در صله ارحام

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید بر این که در بازدیدهای خویشاوندان تفاتی بین اقوام ثروتمند و فقیر قائل نشوید، عنوان کرد: طبق روایتی از امام رضا(ع) کسی که با نحوه سلام کردن خود بین فقیر و ثروتمند فرق گذارد، خداوند در روز قیامت بر او غضب خواهد کرد.

وی مطرح کرد: به پیامبر(ص) بارها گفته می شد که اطرافیان تو افراد فقیر و مستند هستند و به ایشان پیشنهاد معاشرت و جذب ثروتمندان داده می شد، اما حضرت محمد مصطفی(ص) در جواب می فرمودند که مؤمنان را ترک نمی کنم، برای جذب ثروتمندان پشت به فقرا نمی کنم که اگر چنین کنم ظالم هستم.

رییس ستاد اقامه نماز کشور به رعایت حرمت نیازمندان تأکید کرد و افزود: به جای کمک کردن مستقیم در قالب «عیدی» همچجنین به جای اشکارا زکات دادن به نیازمندان با عنوان «هدیه» زکات خود را پرداخت و به آنها کمک‌رسانی کنیم تا آنها را نیز شرمنده نسازیم.

سوء استفاده آمریکا از فضاهای مجازی

وی در بخش دیگر سخنان خود به خطر فضاهای مجازی در زمینه ریختن آبروی مسلمانی هشدار داد و گفت: مراقب فضاهای مجازی باشید، سازنده های برنامه های مختلفی که از این طریق مشاهده می کنید همیشه بر مبنای حقیقت نیست.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی خاطرنشان کرد: با کنار گذاشتن قسمت‌های مختلف و مشابه هم از فیلم یا عکسی سبب ریختن آبروی مسلمانان می شوند، آمریکا از این شیوه علیه و مسلمانان و مسؤلان استفاده کرده است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور ابراز کرد: جابه‌جایی در بخش‌های مختلف فیلم و عکس از بلاهای امروز است و بسیاری از حوادث به دلیل گناهانی است که بشر مرتکب می شود.

گفتنی است، ویژه برنامه درس‌هایی از قرآن کریمِ حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از شب گذشته در حرم مطهر امام رضا(ع) آغاز شده است و تا پایان اسفندماه ادامه دارد./1308/202/ب2

ارسال نظرات