۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۲
کد خبر: ۴۸۷۶۷۷
حجت الاسلام پناهیان:

مسؤولان نظام اسلامی پیشگام نیت قربة الی الله باشند

حجت الاسلام پناهیان در حرم رضوی با بیان اینکه همه مسائل زندگی در گروِ نیت‌هایمان است، گفت: مسؤلان جمهوری اسلامی ایران در اولویت نیت‌های قربة الی الله هستند به جای خدمت با حقوق بالا، نیت خدمت فی سیبل الله کنند.
پ

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، پنجشنبه شب در جمع زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی امام رضا(ع) با بیان این‌که نیّت سرآمد عالم هستی است، گفت: مهم‌ترین کاری که ما در این عالم می‌توانیم انجام دهیم، توجه به نیّت اعمالمان است؛ ما برای اینکه با عمل و ثروت‌مان بتوانیم بر دنیا تأثیر بگذاریم با محدودیت مواجه‌ایم اما با نیّت‌هایمان بسیار فراوان‌تر می‌توانیم تأثیرگذار باشیم.

وی با تأکید بر این‌که خداوند بهشت به افرادی می‌دهد که نیّت‌های با عظمتی دارند، تصریح کرد: روز قیامت روز حسرت نامیده شده است و بیشترین علت این نام‌گذاری مربوط به نیّت‌ها و نه اعمال است؛ در این روز برای فرد فقیری که آرزو و نیّت خانه دار شدن تمام بی‌خانمان‌های دنیا را داشته، ثواب عملی کردن همین نیّت را در نظر می‌گیرند.

نیت نیک آخرت‌ساز است

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: فقط نماز شب و عبادت انسان نیست که باید برای رضای خدا باشد بلکه تفریحات انسان نیز می‌تواند با نیّت قربة الی الله انجام شود؛ خداوند در آیه 162 سوره انعام به پیامبر(ص) تأکید می‌کند بگو نه تنها تمام عبادت‌ها و نماز من بلکه زندگی و مرگ من برای خداوند است.

وی افزود: امام علی(ع)‌ در ذیل این آیه می‌فرمایند: «بهره و لذت خودت از دنیا را فراموش نکن»؛ در این روایت امام علی(ع) بر استفاده از سلامتی، قدرت بدنی، اوقات فراغت و تعطیلات، جوانی و نشاط انسان سفارش و تأکید می‌کنند که با این موارد علاوه بر لذت دنیایی می‌توان آخرت را هم به دست آورد.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: معنای روایت این نیست که از این ویژگی‌ها فقط برای نماز و عبادت استفاده کنیم بلکه با نیّت خیر و قربة الی الله و نگاه زیبا می‌توان از این لذت‌ها استفاده کرد و آخرت را به دست آورد و به خداوند رسید.

مسؤلان مملکتی از این موضوع مستثنی نبوده بلکه در اولویت داشتن نیت قربة الی الله برای خدمت به مردم هستند به جای خدمت با حقوق بالا، نیت خدمت فی سیبل الله کنند تا به این واسطه دین برای مردم ملموس تر باشد و تصور نکنند نیت اعمال شامل حال مسؤولان دولت نمی شود.

نور اعمال از آثار نیت‌ خوب است

وی عنوان کرد: از آثار معنویت، ایمان داشتن به غیب است و یکی از این موارد، نور نیّت اعمال و نور نگاه انسان است؛ انسان می‌تواند تفریح و لذت دنیایی خودش را با نیّت و نوع نگاهش سرشار از عبادت کند؛ بدون نیّت حتی عبادت هم ارزشی ندارد اما با نیّت حتی هیچ کاری نکردن هم می‌تواند ارزشمند باشد.

حجت الاسلام پناهیان اظهار کرد: انسان زمانی که بدون امکانات و عمل، نیّت‌های نیک دارد و اعمال روزمره‌اش را با نیّت‌های خوب انجام می‌دهد، به مرور زمان نورانی می‌شود و سپس توفیق اعمال ویژه و سپس قدرت ترک گناه را به دست می‌آورد.

وی با بیان این‌که همه چیز در این دنیا با نگاه و نیّت به دست می‌آید، گفت: ثواب شکر از صبر بیشتر است، شکر نعمت را افزون و انسان را بزرگ می‌کند، شکر در دل کسی قرار می‌گیرد که نگاهش زیبا و درست باشد؛ خداوند تأکید کرده همین که بنده من متوجه باشد که نعمت را من به او دادم و با این نگاه به نعمت نگاه کند، من این نگاه و احساس را از او به عنوان شکر قبول می‌کنم./1308/202/ب2

ارسال نظرات