۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۷
کد خبر: ۴۸۷۵۹۳
مدیر مدرسه علمیه ریحانة النبی:

جایگاه اصلی زن کانون خانواده است

فرشادجو گفت: از نظر غرب، آزادی به این است که زن هر کار دلش خواست انجام دهد؛ در صورتی که آزادی در تعریف دین ما حدود دارد و هر کس طبق قانون بندگی باید عمل کند. آزادی های غربی در حقیقت مانع پیشرفت واقعی زن می شوند چون جایگاه زن را گم کرده اند؛ جایگاه اصلی زن، کانون خانواده است.
سبک زندگی فاطمی

شکوه فرشادجو مدیر مدرسه علمیه ریحانة النبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن عرض تبریک به مناسبت میلاد دخت گرامی نبی اکرم(ص) حضرت فاطمه(س)، در رابطه با مهمترین ویژگی بانوی تراز اسلامی گفت: یک انسان مسلمان اعم از مرد و زن کسی است که تمام مراحل زندگی اش را با مبانی قرآنی نظیر عقاید، اخلاقیات، احکام، عبادات و اعمال تطبیق دهد و به دستوراتی که خداوند متعال در قرآن امر فرموده، عمل کند.

وی در ادامه افزود: از مهمترین ویژگی های بانوی تراز اسلامی همسر خوب بودن و مادر خوب بودن در هر جایگاهی است؛ همچنین کسب علم و معرفت و عمل به آن که این معرفت را در دانشگاه و حوزه می توان کسب کرد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانة النبی در پاسخ به این سوال که دولت اسلامی در شکل گیری صحیح شخصیت دختران جامعه چه وظایفی دارد، ابراز داشت: با وجود اینکه این مورد یکی از وظایف مهم دولت است ولی در چند سال اخیر اثری از توجه به آن نیست؛ همچنین از مهمترین وظایف دولت این است که هر چیزی را در جای خودش قرار دهد. در دولت اسلامی زن مسلمان باید جایگاه ویژه خود را داشته باشد که این جایگاه را فقط دین تبیین می کند.

وی در ادامه اظهار داشت: ما نمی توانیم به بهانه اقتضای سیاست، زن را از تمایلات دینی و اعتقادی اش خارج کنیم. امروزه حتی در دانشگاه ها درصد قبولی دختران نسبت به پسران بیشتر است، در حالی که این مسأله خلاف است چون پسران جامعه بیش از دختران به کار و آموزش نیاز دارند؛ درصد زیادی از دختران بعد از تحصیل، استفاده زیادی از مدارک و آموخته های خود نمی کنند.

فرشادجو در پاسخ به این سوال که برخی درصدد هستند هویت زن مسلمان را به نام آزادی و پیشرفت زنان وارونه جلوه دهند؛ نگاه اصیل اسلام در زمینه هویت بخشی به زنان چیست، گفت: خطر بزرگی که جوامع اسلامی و همچنین جامعه ما را تهدید می کند همین هویت های غیر حقیقی و کاذب است که به این وسیله هویت های اصلی به تدریج به ورطه فراموشی سپرده می شود. بعضی بانوان به دلایل شغلی و تحصیلی از وظایف اصلی و همسرداری خود عقب می مانند و در خانواده دچار مشکل می شوند فقط به خاطر اینکه به کارهای اصلی اهمیت نداده اند.

وی افزود: به نظر غرب، آزادی به این است که زن هر کار دلش خواست انجام دهد؛ در صورتی که آزادی در تعریف دین ما حدود دارد و هر کس طبق قانون بندگی باید عمل کند. آزادی های غربی در حقیقت مانع پیشرفت واقعی زن می شوند چون جایگاه زن را گم کرده اند؛ جایگاه اصلی زن، کانون خانواده است؛ ولی در حال حاضر جایگاه اصلی زن، از کانون خانواده به جامعه کشیده شده است و از خانواده جدا شده است. افزایش آمار برخی طلاق ها نیز به همین دلیل است. اکثر خانم ها با وارد شدن در عرصه اجتماع با بد حجابی دچار مشکلات زیادی شده اند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانة النبی ابراز داشت: الگوی بانوان جامعه ما باید حضرت زهرا(س) و حضرت زینب کبری(س) باشد. بانوان باید اصل امور خود را خانواده قرار دهند و اگر در کنار آن توانایی وارد شدن در اجتماع بدون هیچ گونه مفسده ای را دارند، در دفاع از حکومت، نظام اسلامی و دفاع از ولایت، وظایف دیگری را نیز قبول کنند و خودشان را برای حضور در این عرصه ها تقویت کنند.

فرشادجو در پاسخ به این سوال که زنان جامعه در هویت سازی متناسب با تمدن اسلامی با چه خطراتی رو به رو هستند، گفت: یکی از این خطرات، مواجهه با بی هویتی و دوگانگی هویت جامعه و دختران و زنان است. دخترانی که در خانواده های مذهبی رشد می کنند بعد از روبرو شدن با اینترنت و ماهواره و فضاهای مختلف دچار دوگانگی می شوند که برخورد و بازگشت آنها به کانون دینی بسیار سخت است. بی بند ویاری و سکولاریسم از جمله موانع پیش رو هستند که هویت جوانان ما را تحت تاثیر قرار می دهند.

وی با بیان اینکه مبارزه با این بحران، کار بزرگ در سطح دولت می طلبد، اظهار داشت: آموزش و حمایت مراکز آموزشی از طرف دولت، وسیع کردن تبلیغات و محکم کاری در امر به معروف و نهی از منکر ز مله مواردی است که مانع شیوع فساد در جامعه می شود. از جمله وظایف حوزه های علمیه در این زمینه تبلیغ با پشتیبانی دولت است./302/966/ب1

ارسال نظرات