۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۸۷۵۶۴
مدیریت اقتصادی در خانواده؛

نبود دید انتقادی ضربه محکم به اقتصاد خانواده

با انفعال، دنباله‌روی، تقلید و نداشتن دید انتقادی درست درباره آنچه دیگران پیشرفت می‌دانند، نمی‌توان مدیریت بخردانه‌ای را در اقتصاد خانواده اعمال کرد.
مدیریت اقتصاد خانواده مدیریت اقتصاد خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مشخص بودن مسؤول مدیریت اقتصادی خانواده و مدیریت بخردانه می‌توان 2 راهکار عملی مدیریت اقتصادی مؤثر در خانواده برشمرد.

مشخص بودن مسؤول مدیریت اقتصادی خانواده

نخستین راهکار مدیریت اقتصادی به اختیار و مسؤولیت هزینه کننده‌ها باز می‌گردد. اگر تقسیم وظایف و اختیارات خانواده به گونه‌ای باشد که همه اعضا بدون احساس مسؤولیت به هزینه کردن بپردازند یا به مصرف بیندیشند و تأمین هزینه‌های ان را از نان‌آور انتظار داشته باشند، و یا فضای روانی به گونه‌ای باشد که نان‌آور این گونه فکر کند، مهم‌ترین اصل مدیریت، یعنی «اختیار در برابر مسؤولیت» پای مال شده است.

افزون بر اختیار در برابر مسؤولیت و این نکته که سرانجام نان‌آور خانواده باید درباره هزینه‌ها حرف آخر را بزند، برای گریز از روش‌های مستبدانه که ناهنجاری‌هایی چشمگیر را در روابط خانودگی پدید می‌آورد، نان‌آور خانواده باید برای رفتار مصرفی خویش توجیه لازم را ارائه دهد به همین دلیل از داشتن آگاهی و شناخت بیشتر درباره مقوله اقتصاد خانواده، به ویژه الگوی مصرف و معیارها و ضابطه‌های آن ناگریز است.

مدیریت بخردانه

بدون شک کنترل احساس و ندیده گرفتن اظهار نظرهای نامسؤولانه اطرافیان در انتخاب الگوی مصرف و خرید کالاها و خدمات، از ویژگی‌های مدیریت اقتصاد خانواده است.

 مدیریت بخردانه که برنامه‌ریزی و آینده نگری را همیشه در کنار هم دارد، به رغم افزایش درآمد، خانواده و حتی پیش بینی تداوم آن، با کنترل احساس همراه است.

 مدیر مدبر در چنین وضعیتی، به یکباره الگوی مصرف پیشین را رها نمی‌کند و با دستپاچگی و تأثیرپذیری از دیگران الگوی مصرف جدیدی را بدون تحلیل نمی‌پذیرد.

حتی از لحاظ نظری، دگرگونی در الگوی مصرف و معیارهای آن بار باید به کندی انجامد تا فرصت بیشتری وجود داشته باشد.

در مدیریت بخردانه، نقش چیزهای بیرونی به حداقل و نقش آنچه شرایط رشد معنوی خانواده را فراهم می‌سازد، آگاهانه به حداکثر می‌رسد. اینکه دیگران چه می‌گویند و انگاره‌های فرهنگی، افکار عمومی و عرف چه اجبارهایی را مطرح می‌سازند، باید متأثر از امکانات و ضرورت‌های مادی خانواده و در جهت شکوفایی استعدادها و خلاقیت‌های انسانی آنان قرار گیرد؛ نه اینکه ماشین‌وار تقلید شود.

با انفعال، دنباله‌روی، تقلید و نداشتن دید انتقادی درست به آنچه دیگران پیشرفت می‌دانند، نمی‌توان مدیریت بخردانه‌ای را در اقتصاد خانواده اعمال نمود و از هدر رفت درآمدها و کالاها جلوگیری کرد.

از این روی؛ برای جلوگیری و پرهیز از این امور منفی باید مدیریت بخردانه در خانواده جهت مصرف درست و بجا حکم فرما باشد.

پیامبر در زمینه می‌فرمایند: «من اعطی فی غیر حق فقد اسرف و من منع حق فقد قتر»؛ هر کس به ناحق (بیجا) بخشش کند، اسراف کرده است و هر کس به حق (بجا) خرج کند، سخت‌گیری و خست ورزیده است.

 امام صادق(ع) فرموده‌اند:‌ «المؤمن حسن المعونة؛ خفیف المؤونه؛ جید التدبیر لمعیشته، لا یلسع من جحر مرتین»؛ مؤمن یاری‌گری شایسته و کم خرج است و گذران زندگی‌اش را خوب تدبیر می‌کند»./998/ت303/س

 

منبع: کتاب «حسابی مصرف کنیم»، محمدرضا بنیانی

ارسال نظرات