۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۳
کد خبر: ۴۸۷۵۲۳

نشست علمی جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین برگزار شد

در نشستی علمی با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین بررسی شد.
جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست علمی جایگاه فقه در علم اجتماعی مسلمین، از سلسله نشست های حلقه دانش اجتماعی مسلمین عصر امروز به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا و دبیری حجت الاسلام نامخواه در ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه قم برگزار شد.

در ابتدای این نشست حجت الاسلام نامخواه، دبیر علمی این نشست با اشاره به تعریف مدرن از علم اجتماعی اظهار داشت: در پیش فرض علم اجتماعی مدرن تجویزها و بایدها و نبایدها با منشأ غیر حسی مانند وحی علم به شمار نمی آید ولی اگر ما این پیش فرض ها را کنار بگذاریم در جوامع اسلامی همواره تجویزهایی برای امور اجتماعی رواج داشته است.

وی با بیان این که ما تلاش می کنیم رویکردهای مختلفی که جامعه اسلامی در هزاره اخیر داشته است را به تحلیل بگذاریم، گفت: یکی از این دانش ها دانش فقه است که تجویزهایی در رابطه با مسائل مختلف دارد و آنجایی که تجویزش درباره اجتماع باشد مربوط به علم اجتماعی خواهد بود.

در ادامه حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در تبیین نسبت میان فقه و علم اجتماعی ابراز داشت: علم اجتماعی سه تعریف مدرن، پست مدرن و علم اجتماعی مسلمین دارد و نسبت فقه با هر کدام به صورت جداگانه باید روشن شود.

وی به دو معنای مدرن و پست مدرن از علم اجتماعی اشاره کرد و ابراز داشت: فقه در این دو تعریف به خاطر پیش فرض های پوزیتیویستی و امپریستی که دارد و به معنی تجربه گرایی و اصالت حس و تجربه است علم به شمار نمی آید زیرا منشأ وحیانی و غیر حسی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که در علم اجتماعی مسلمین همواره فقه از جایگاه علمی برخوردار بوده است، افزود: فارابی در تقسیم بندی علوم علم را به دو بخش علوم انسانی و علوم نظری تقسیم بندی کرد و علم فقه در بخش تجویزی حکمت مدنی قرار می گیرد؛ بنابراین در فلسفه اسلامی همواره فقه را علم حقیقی و قطعی می دانسته اند.

گفتنی است، گزارش کامل این نشست علمی در سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا منتشر می شود./843/پ202/س

ارسال نظرات