۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۴۸۷۴۴۹

شماره سوم ماهنامه رسائل در بازار نشر

مؤسسه رسا سومین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب را چاپ و روانه بازار کرد.
رسائل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مؤسسه رسا سومین شماره ماهنامه رسائل؛ اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب ویژه بهمن ماه 1395 را به سردبیری مسعود معینیپور با قیمت 8000 تومان چاپ و روانه بازار کرد.

در مقدمه این ماهنامه آمده است: «ماهنامه رسائل دریچه‌ای برای پاسخ‌گویی جریان علمی حوزه‌های علمیه به مسائل سیاسی و اجتماعی است و از مطالب علمی طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه استقبال می‌کند.

نشریه رسائل با درک نیاز قطعی و فوری در حوزه‌های علمیه برای جلوگیری از سکولار شدن جریانات علمی حوزوی، مراحل قانونی اخذ مجوز را طی و آغاز به کار کرده است و در راستای معرفی حوزه تراز انقلاب اسلامی فعالیت می‌کند».

این ماهنامه در سه بخش مختلف با عنوان های «موسیقی در برزخ»، «لباس روحانیت» و «سر در آستان سنت، دل در هوای مدرنیته» تهیه و تنظیم شده است.

در بخش نخست، عنوانهای «موافقان و مخالفان کنسرت چه گفتهاند؟»، «رویکرد فرافقهی به موسیقی»، «تاریخ موسیقی در اسلام»، «تاریخ موسیقی در ایران»، «شاخصههای موسیقی مطلوب»، «موسیقی؛ معلول سلب هوشیاری و اختیار»، «مواجههای واقعبینانه با موسیقی»، «موسیقی تمدنساز یا تمدنسوز»، «آهنگی بیداری یا لالایی غفلت»، «کنسرتهای موسیقی و پیامدهای اجتماعی آن»، «ظرفیتهای موسیقی برای نفوذ فرهنگی»، «شکاف بین فقه و عرف در فهم موسیقی و غنا»، «موسیقی حرام؛ موسیقی حلال»، «موسیقی دینی؛ امکان یا شعار؟!»، «سازی که باید از نو کوک شود»، «تطورات موسیقی در ایران معاصر»، «آوای معرفت» و «فقه موسیقی و بازخوانی زیرساخت های نظری» آمده است.

در صفحه سیام، زیر عنوان شاخصههای موسیقی مطلوب، آراء رهبر معظم انقلاب درباره موسیقی بررسی شده و در این‌باره چنین گفته شده است: «بر اساس بیانات رهبر معظم انقلاب، هنر موسیقی، هنری دقیق همراه با دانش و اندیشه است که میتواند آثار بسیاری برای انسان داشته باشد؛ ولی به دلیل مجهول بودن آن، علیرغم کشیده شدن جوانان به سمت تباهی و فساد در اثر استفاده غلط از موسیقی، برخی به اشتباه ممکن است آن را عامل تقرب به خداوند بدانند.

هنر موسیقی، تلفیقی از دانش، اندیشه و فطرت خداداد است که مظهر فطرت خدادادی در درجه اول، حنجره انسان‌ها و در درجه دوم، سازهاست که به دست انسانها ساخته شده است.

موسیقی یکی از حقایق عالم است. حالا این موسیقیای که جزو حقایق عالم است، آن چیزی نیست که انسان را از حقایق عالم غافل میکند و در پندارها و خیالات و توهمات و احیانا در شهوات غرق میکند».

«این لباس، با تو حرف میزند»، «قدمت تاریخی عبا و عمامه»، «تیجان الملائکه»، «تاج آسمانی»، «قبایی به بلندای تاریخ»، «لباسی که به تن موسیو نیامد»، «روزی که با آقاموسی معمم شدیم»، «بر آستان تلبس»، «سقوط آزاد از سادگی»، «در دین، مد همیشگی... تواضع است»، «جامه سربازان پیامبر»، «اگر آماده نیستی از خیر این لباس بگذر»، «مسؤولیت یک میراث بااحترام»، «هیچ کس باعث افتخار این لباس نیست»، «پوشیدن یا نپوشیدن یک لباس»، «علمایی که با عبا و عمامه خداحافظی کردند»، «طلبه خداپسند؛ طلبه مردم پسند» از عنوان های بخش دوم این ماهنامه است.

سومین بخش ماهنامه نیز عنوانهای «غربشناسی، مانع تفاسیر سکولار از دین!»، «ضرورت شناخت فرهنگ مدرن، در صورت تعلق به فرهنگ اسلامی»، «افراط و تفریط؛ دو مسیر سکولار شدن حوزه»، «الحاد، ثمره بسط سکولاریسم»، «سکولاریزاسیون و توقف؛ دو وجه از انحطاط»، «عرفیسازی، باطن نظریه عرفی شدن»، «از عرفی شدن مسیحیت تا عرفیسازی اسلام» و «سکولار شدن حوزه از مسیر تضعیف جایگاه فرانهادی دین» را دربردارد.

علاقه‌مندان برای تهیه این ماهنامه می‌توانند با شماره تلفن 32920551 با پیش‌شماره 025 تماس گرفته، یا به نشانی قم، خیابان 45 متری شهید صدوقی، کوچه 39، پلاک 11، خبرگزاری رسا مراجعه کنند./907/ن 602/ش

ارسال نظرات