۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۲
کد خبر: ۴۸۷۴۰۶
توصیه های نوروزی آیت الله سبحانی؛

مردم از فرصت نوروز برای رسیدگی به فقرا و حل مشکلات یکدیگر استفاده کنند

حضرت آ‌یت الله سبحانی با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز، از مردم خواست در این عید ملی صله ارحام کرده، به فقرا سر بزنند و مشکلات یکدیگر را حل کنند.
 ‌آیت الله سبحانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید امروز در درس خارج خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، به روایتی از ائمه طاهرین(ع) گفت: یکی از زشت ترین کارها این است که یک مبلغ و نویسنده شرح مفصلی درباره عمل نیکی انجام دهد و بحث کند اما خود شخص پشت پرده خلاف آن را انجام دهد.

وی افزود: چنین فردی با علم به زشتی کار زشت انجام می دهد، گاهی انسان عمل زشتی را انجام می دهد و جاهل است اما گاهی عالمانه انجام می دهند، این که انسان بداند  و کاز زشت انجام دهد عقاب آن بالاتر خواهد بود.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که یکی از راه های اثرگذاری تبلیغ این است که انسان در آنچه به مردم می گوید پیش قدم باشد و با آن عمل کند، اظهار داشت: رسول خدا به مردم می فرماید که نماز بخوانید و خودش به اندازه ای نماز می خواند که پاهایش ورم می کند.

وی ادامه داد: عمل بهترین مبلغ است، اگر مردم را دعوت به عدل کنیم و خلاف آن را انجام دهیم عذاب الهی شامل حال انسان می شود، اگر این خلاف مخفی  باشد دین مردم را متزلزل می کند اما اگر آشکارا باشد در دین، عقیده و اخلاق مردم اثر سوء می گذارد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم ابراز داشت: حضرت امام در سال 31 تقیه را برای ما تدریس می کرد، به اینجا رسیدیم که اگر تقیه برای حفظ خون است پس چرا میثم تمار تقیه نکرد، حضرت امام فرمود در برخی از موارد تقیه برای بزرگان حرام است و اگر میثم تمار تقیه می کرد و نغوذ بالله از حضرت علی(ع) تبری می جست سبب می شد که نوع مردم در عقیده خود متزلزل شوند.

وی عنوان کرد: اگر یک نفر کشته شود آسان تر از آن است که هزاران نفر در تشیع دچار تزلزل شوند، اگر به یک مرجع تقلیدی بگویند که علنا باید کار خلافی انجام بدهی وگرنه کشته می شوی نباید انجام دهد، اگر عوام باشد اشکال ندارد اما اگر یک مرجع تقلید بود باید حاضر به کشته شدن شود اما کار خلاف و حرا را انجام ندهد چون سبب تزلزل دین مردم می شود.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: گاهی از اوقات مسؤولیت ما در روز قیامت بسیار است، اگر جاهل گناه کند تزلزل در دین مردم نیست اما اگر ما خلاف کنیم دین مردم متزلزل می شود.

وی در بخش دیگری با اشاره به پیش رو بودن ایام نوروز اضافه کرد: در اسلام سه عید بیشتر نداریم که شامل عید اضحی، عید فطر و عید غدیر می شود، عید نوروز عید اسلامی محسوب نمی شود بلکه عید ملی است، مردم در این عید ملی باید صله ارحام کنند، به فقرا سر بزنند، مشکلات یکدیگر را درک کرده و حل کنند.

حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که آنچنان تبلیغ به سفر می شود که مردم فقط می خواهند از شهر بروند، گفت: ده میلیون ماشین در خیابان ها و جاده ها راه می افتد که نه راه ها کشش دارند، نه ماشین ها استاندارد لازم را دارند و نه برخی راننده ها خبره هستند، در آخر هم هم پلیس راه می گوید که بیش از 500 نفر کشته و هزاران زخمی داشتیم.

وی افزود: این چه تبلیغی است که برای سفر می شود؟ اگر تبلیغ می شود باید در راستای رسیدگی به درد مردم و حل کردن مشکلات باشد، کسانی که ضرورتی دارند مسأله دیگر است اما اگر ضرورتی ندارند این همه تبلیغ بر سفر شود  و در نهایت این اندازه کشته و زخمی داشته باشیم برای چیست.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم اظهار داشت: صداوسیما باید برنامه خود را تغییر داده و مردم را به ماندن در خانه ها و شهرها دعوت کند، مگر کسانی که ضرورتی دارند، برای ما بد است که هر سال در عید نوروز عید خود را عزا کنیم و خانواده ها عزادار و زخمی شوند.

وی در پایان از آغاز مجدد درس خود  در 6 فروردین ماه 96 در ساعت 9 رسمی خبر داد./1323/پ202/ص

ارسال نظرات