۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۹
کد خبر: ۴۸۷۳۳۵
معاون الازهر مصر:

به باز بودن باب اجتهاد و بازنگری گفتمان دینی اعتقاد داریم

عالم اهل سنت مصر تاکید کرد که الازهر به مساله اصلاح گفتمان دینی معتقد بوده و این موضوع را از لوازم شریعت اسلامی می‌داند.
عباس شومان

به گزارش خبرگزاری رسا، عباس شومان معاون شیخ الازهر مصر با حضور در همایش «تحقق امنیت اجتماعی ضرورت حیاتی» با اشاره به نقش و جایگاه امنیت در تحقق ثبات جامعه تاکید کرد: پیامبر اکرم(ص) به حافظان امنیت مردم بشارت‌هایی داده که نمونه آن را به علما و نیکوکاران نداده است.

شومان افزود: پیامبر اکرم(ص) در حدیثی فرموده است که دوگروه هستند که در قیامت آتش آنها را لمس نخواهد کرد که یکی از آنها کسی است که در راه خدا تا صبح به نگهبانی پرداخته است که این حدیث خود بالاترین تکریم نسبت به پاسبانان امنیت در جامعه است زیرا آنان نقش بزرگی را در برقراری صلح و امنیت در میان مردم ایفا می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ امنیت اجتماعی وظیفه اصلی حافظان امنیت است زیرا این فرهنگ آنان را در بسیاری از سختی‌ها یاری می‌رساند. نیروی انتظامی و ارتش باید کثرت مسئولیت‌هایی که به آنها محوّل شده را به دوش بکشند و خود را برای هر خطری آماده سازند.

معاون الازهر مصر در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش اندیشه‌های افراطی ادامه داد: کشتار و قتل راهکار مبارزه با افکار افراطی نیست بلکه باید با فکر روشن و با اندیشه صحیح به مبارزه با گفتمان افراطی پرداخت. بسیاری از افراطی‌ها انسان‌های جاهلی هستند و باید تلاش کرد تا آنان را از گمراهی نجات داد.

شومان با بیان آنکه بازگشت جاهلان به اندیشه معتدل اسلامی مساله قابل تحققی است، تصریح کرد: الازهر با راه اندازی دیده‌بان رویارویی با اندیشه‌های افراطی، به طور کامل شبهاتی که از سوی خشونت طلبان مطرح می‌شود را رصد کرده و ضعف دلایل آنها را نشان می‌دهند.

عالم اهل سنت مصر با دفاع از ساختار آموزشی الازهر گفت: شیوه آموزشی الازهر به دور از هرگونه فکر تکفیری و افراطی است. الان نزدیک به چهل هزار دانشجو از صد کشور در الازهر مشغول به تحصیل هستند اما تا به امروز هیچگاه شنیده شنده است که الازهر اندیشه‌ای مخالف با خط و مشی اعتدالی خود در پیش گرفته یا دانشجویان و فارغ التحصیلان الازهر رویکردهای خشونت طلبانه را ترویج می‌دهند.

شومان در پایان با اشاره به مساله «بازنگری گفتمان دینی» خاطرنشان کرد: الازهر به مساله اصلاح گفتمان دینی معتقد بوده و این موضوع را از لوازم شریعت اسلامی می‌داند. اسلام از طریق همین بازنگری‌ها به ما رسیده است. احکام ثابت شریعت که قابل تغییر نباشد بسیار کم است ولی در مقابل فروعات دینی فراوانی داریم که قابل اجتهاد بوده و متناسب با مکان و زمان قابل تغییر است./981/ب902/د

ارسال نظرات