۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۵
کد خبر: ۴۸۷۳۰۹
استاد درس اخلاق حوزه هشدار داد؛

چهارشنبه سوری مصداق بارز آزار دیگران

حجت الاسلام حاج آقایی گفت: چهارشنبه سوری امروز تبدیل به آزار و ایذاء و سبب اختلال در زندگی مردم شده است.
حجت الاسلام حاج آقایی

حجت الاسلام رضا حاج آقایی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان این که در هر جامعه ای عناوینی وجود دارد که مورد پسند مردم نیست، اظهار داشت: یکی از آن عناوین آزار و اذیت دیگران است که ویژه اسلام نیست و در همه فرهنگ ها مقابله با این امر رایج است.

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان این که افرادی که باعث آزار و اذیت افراد می شود در هر جامعه ای جلوی آنها را می گیرند و در جامعه اسلامی این حساسیت خود را بیشتر نشان می دهد، خاطرنشان کرد: با توجه به دستوراتی که در اسلام وجود دارد جامعه اسلامی به دور از آزار و ایذاء دیگران است و به ویژه در رابطه با خانواده، همسایه و گروه های اجتماعی تحت عنوان ایذاء و آزار روایات زیادی داریم که آن را منع کرده اند.

حجت الاسلام حاج آقایی با بیان این که اصل چهار شنبه صوری را کاری نداریم، افزود: این مسأله در جامعه امروز ما تبدیل به آزار و ایذاء شده است و باعث اختلال در نظام زندگی مردم شده است که باید از آن جلوگیری شود.

وی با اشاره به روایتی از صحیفه سجادیه اظهار داشت: حضرت سجاد(ع) از این که به کسی آزار رسانده باشد به خدا پناه می برد و خطاب به خداوند می فرماید هر کدام از بندگانت که از سوی من آزاری متوجه او شده است و ستمی بر او رفته است و حق او را پایمال کرده ام او را به توانگری خود از من خوشنود فرما و این نشان می دهد که انسان در برابر آزار دیگران مسؤول است و باید از آنها رضایت بطلبد.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) دماوند با بیان این که تفریح، شادی و نشاط خوب است ولی باید معقول باشد، تصریح کرد: اگر شادی خارج از عقلانیت باشد موجب ظلم و ستم خواهد بود و حتی در جامعه غیر دینی و غیر اخلاقی هم نباید این نوع حرکات باشد و خلاف شؤونات یک انسان است.

وی با اشاره به این که این این رفتارها سبب بدبینی دیگر ملت ها به ایران می شود و بازخورد مناسبی در نگاه سایر ملت ها و فرهنگ ها به تمدن ایرانی ندارد، افزود: هیچ تفریح و نشاطی نباید سبب این شود که عده ای آسیب بینند و باید یک جامعه عقلانی و با فرهنگ این ها را از خود دور کند./843/ت302/س

ارسال نظرات