۲۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۸
کد خبر: ۴۸۷۳۰۶

فصلنامه رسانه ویژه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل راهی بازار نشر شد

فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی رسانه، ویژه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل منتشر شد.
فصلنامه رسانه ویژه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی رسانه، ویژه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را به مدیر مسؤولی گیتا علی آبادی، چاپ و روانه بازار نشر کرد.

در این شماره مقالات زیر را می‌خوانیم:

نسخه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی

درآمدی بر مدل گفتمان سازی رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی

بررسی ابعاد مفهومی اقتصاد مقاومتی

نگاهی به حال و آینده چارچوب‌های شناختی هنجاری اقتصاد مقاومتی در افکار عمومی و رسانه‌ها با استفاده از روش CLA

نگرش خبرنگاران اقتصادی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی از منظر اقتصاد سیاسی

اعتماد؛ لازمه اقتصاد مقاومتی

نشست تخصصی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها

 

نسخه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی

حسین خجسته باقرزاده

چکیده: اصطلاح نسخه رسانه‌ای Media prescription)) وام گرفته از حوزه پزشکی است به منظور نشان دادن تفاوت آنچه از یک رسانه می‌خواهند و آنچه باید بر حسب ماهیت رسانه عمل کند.

 نسخه‌های رسانه‌ای دارای دو بخش اصلی هستند؛ بخش نظری که تبیین و توضیح و توصیف از چیستی و  چرایی موضوع در آن مورد نظر است و بخش دوم، از چگونگی تولید و عرضه رسانه‌ای آن سخن می‌گوید.

متأسفانه در مجموعه ادبیات موجود رسانه، بیشتر به بخش دوم پرداخته شده است و از بخش نخست که راهنمای اصلی برای اقدامات ترویجی و تبلیغی رسانه است، غفلت بزرگی شده است.

این مقاله درصدد شرح بخش اول نسخه رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی است. به این تربیت، هم شش‌گام بخش اول نسخه رسانه تبیین شده و هم بخش نخست رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی تشریح شده است. از بخش دوم، به دلیل وجود ادبیات غنی در انواع بازاریابی یا الگوهای تبلیغی که موجود است، جز اشاره‌ای کوتاه|، صرف نظر شده است.

درآمدی بر مدل گفتمان سازی رسانه‌ای اقتصاد مقاومتی

محمد سلطانی‌فر

چکیده: با آنکه یکی از الزامات تحقق اقتصاد مقاومتی اجرای بند 21 سیاست کلی مورد اشاره است، به دلایل متعددی تاکنون مدل مفهومی در خصوص نقش کارکردهای رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی ارائه نشده است. این مقاله ضمن بررسی نقش ابعاد ارتباطی و اقتصاد مقاومتی، با ارائه مدل‌هایی نظیر چرخه گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی، ابعاد مختلف تحقیق گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی، ابعاد مختلف تحقق اقتصاد مقاومتی و الگوها و مدل‌های روزنامه‌نگارانه را برای تحقق ابعاد مختلف اقتصاد مقاومتی مورد بررسی قرار داده و تلاش کرده به رهیافت‌ها نوین در قالب مدل و الگو دست پیدا کند.

مسأله مهم اینکه، شمار تحقیقات میان رشته‌ای در حوزه اقتصاد مقاومتی و رسانه تاکنون آن‌گونه نبوده است که به بسط ادبیات موضوعی کمک شایانی کند و مقاله حاضر جزء اولین بافت‌های تحلیل با تلاش برای تبیین نقش رسانه در گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی است.

 

بررسی ابعاد مفهومی اقتصاد مقاومتی

سید مجید قاسمی

چکیده: این مقاله تلاشی است برای فهم صحیح و دقیق از مفاهیم و م‍ؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان سیاست‌های کلی نظام تبیین و ابلاغ شده است. واقعیت این است، با وجود اینکه مدت قابل ملاحظه‌ای از زمان ابلاغ سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی می‌گذرد، اما در رسانه‌های کشور در هنگام تعریف و توصیف ابعاد آن، از تعابیر و تفاسیری استفاده می‌شود که با فلسفه و خاستگاه سیاست‌ها اقتصاد مقاومتی متفاوت است.

از این رو، هدف از انتشار این مقاله آن  است که به صورت بسیار کاربردی و موجز تمامی ابعاد و آثار اجرایی سیاست‌های مزبور را برای مخاطبان بیان کند تا در درک از اقتصاد مقاومتی به تجربه مشترک دست یابیم.

نقش روابط عمومی در تحقق اقتصاد مقاومتی

محمد جواد محسن زاده

چکیده: ارتباطات و ارتباط متقابل در همه عصرها یکی از دغدغه‌های بشر بوده است. رسانه‌ها همواره در طول تاریخ حیات خود کوشیده‌اند با بهره‌گیری از انواع ابزارها و روش‌ها به ارائه اطلاعات و اخبار اقدام کنند تا ضمن انجام وظایف اصلی خود موجب جلب و جذب بیشتر مخاطبان به منظور تحقق اهداف سامانی و مدیریتی خویش شوند.

بی‌تردید، کارشناسان روابط عمومی‌ها به عنوان کانون مهم نظام ارتباطی و اطلاع‌رسانی با استفاده از ابزار هنر و بهره‌وری از داشتن ارتباطات گرافیکی، فناوری اطلاعات و ارتباطات جمعی، نقش تعیین کننده‌ای در افزایش آگاهی‌های عمومی جامعه، فرهنگ‌سازی و تنویر افکار عمومی دارند.

با توجه به نامگذاری سال 1395 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ به نام سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل»، نخبگان و مدیران روابط عمومی با برنامه‌ریزی و انجام وظایف خود در حوزه‌های اطلاع‌رسانی، آموزش، تبلیغ و انتشار نتایج نظرسنجی می‌توانند اعتمادبخش، وحدت آفرین، مردم محور و منجر به توسعه و رشد اقتصادی درون‌زا و برون‌زا شوند.

 

 نگاهی به حال و آینده چارچوب‌های شناختی هنجاری اقتصاد مقاومتی در افکار عمومی و رسانه‌ها با استفاده از روش CLA

محمد پیرعلی

 چکیده: بی‌تردید، یکی از کاراترین نسخ رویاروی با موانع و محدودیت‌های اقتصادی که کشورمان، با آن مواجه است، از منظر کارشناسان مجرب، راهبرد «اقتصاد مقاومتی» است. راهبردی که تعیین کننده رویکردها و الزامات متعددی در نوع نگاه به سیاست‌های اقتصادی است و در این راستا این مقاله بنا دارد، ضمن نگاهی متفاوت به مؤلفه بسیار پررنگ و اساسی اقتصاد مقاومتی، یعنی «اصلاح الگوی مصرف» به نقش اساسی رسانه در پیاده سازی این مؤلفه بپردازد.

 از این رو محقق تلاش دارد با ارائه یک بینش و درک کلی نسبت به مقوله مصرف نسبت به مقوله مصرف و دیدگاه‌های گوناگون افکار عمومی، تصویر ذهنی درستی از فضا و محیط فکری و متعاقباً به ترسیم وضعیت مبادرت کند. بدین ترتیب درخواهیم یافت که گروه‌ها و اقشار مختلف و پاردایم‌های دیرین مصرفی که بر آنها حاکم است با روندهایی که ممکن است نویدبخش یک تغییر در سبک زندگی و مدیریت مصرف در کشور باشد، در تضادند.

 بنابراین، تغییر دیدگاه طیف‌های مختلف فکری با مدد جستن از ابراز رسانه، پیش رو قرار می‌گیرد که این امر متضمن تحول در چارچوب‌های شناختی هنجاری فلسفه اقتصاد مقاومتی در حوزه عمل متولیان و همچنین دست‌اندرکاران عرصه رسانه است و لذا میزان اهتمام به مؤلفه‌های مصرف و نقش رسانه؛ متناظر با آنچه به صورت عینی مشاهده می‌شود و همچنین نظامات، جهان بینی و چارچوب روش تحلیل لایه‌ای علت‌ها مورد بررسی و مداقه قرار گرفته است.

 

نگرش خبرنگاران اقتصادی به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی

افسانه مظفری

 محسن میرزا ابوالحسن خان ایلجی

چکیده: این مقاله تلاش کرده است، نگرش خبرنگاران اقتصادی فعال در روزنامه‌های اقتصادی و خبرگزاری‌های تأثیرگذار را نسبت به برخی از ابعاد اقتصاد مقاومتی به عنوان سیاست کلان و زیربنای برنامه پنح ساله ششم توسعه کشور مورد بررسی قرار دهد.

پرسش اصل مقاله این است که فعالان عرصه رسانه‌های اقتصادی چگونه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی می‌نگرند و آیا در کل، پوشش رسانه‌ای مناسبی روی ابعاد سیاست کلی اقتصادی داشته‌اند یا خیر؛ در واقع، هدف نهایی از انجام تحقیق فوق بررسی میزان شناخت، آشنایی و نگرش خبرنگاران اقتصادی نسبت به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی است

روش تحقیق مورد استفاده روش پیمایشی است و جامعه هدف تحقیق را 300 نفر از خبرنگاران اقتصادی تشکیل می‌دهند که در نهایت، حجم نمونه صد نفر از خبرنگارانی هستند که داوطلب پاسخ به سؤالات با روش نمونه‌گیری تصادفی ـ سهمیه‌ای شده‌اند.

نتایج نشان داده است که خبرنگاران نگرش‌های کاملاً متفاوتی نسبت به سیاست‌ها کلی اقتصاد مقاومتی داشته که در برخی از موارد با واقعیت‌های درون متنی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تعارض است و خبرنگاران اقتصادی اذعان دارند که رسانه ها سیاست‌های کلی اقتصاد کشور را تبیین نکرده‌اند.

 

اقتصاد مقاومتی از منظر اقتصاد سیاسی

 محمدصادق جنان‌صفت

چکیده: اقتصاد مقاومتی از ابعاد مختلفی قابل تأمل و بررسی است. دیدگاه عده‌ای این است که اقتصاد مقاومتی فقط در قالب یک متن و روایت ایدئولوژیک قابل تبیین است. در حالی که برخی بر این باورند، شکل‌گیری اقتصاد مقاومتی در قالب تحولات جهانی پدید آمده و نمی‌تواند بر آن حکم تملک گفتمانی صادر کرد.

در این گفتار با اشاره به خاستگاه ظهور اقتصاد مقاومتی و توجه جهانی به بعد از بحران مالی 2008 و همچنین علل به کارگیری آن در سیاست‌های کلی نظام اقتصادی کشور، دو مسئله درون‌زایی و برون‌گرایی که در آن سیاست‌های اقتصادی مورد تأکید قرار گرفته است؛ از زوایای رقابت‌پذیری اقتصاد و رفع انحصار به معنای راهکار تأثیرگذاری اقتصاد ایران در بازارهای جهانی مورد توجه قرار گرفته است.

 

اعتماد لازمه اقتصاد مقاومتی

زهره جوادیه

چکیده: اقتصاد مقاومتی عبارت است از اقتصاد خودکفا، مولّد، مستقل و شکوفایی که بتواند در برابر همه فشارها، مقاومت و ستون‌های جامعه را به استواری محافظت کند. خودباوری و اعتماد جامعه از مهمترین مؤلفه‌ها و شاخصه‌های اقتصاد مقاومتی است تا زمانی که جامعه از نظر فکری و فرهنگی به این مرحله از رشد و بالندگی نرسد، چنین اقتصادی هرگز نمی‌تواند در جامعه شکل گیرد.

طراحی  فرهنگ اقتصاد مقاومتی به معنای مدیریت افکارسازی جامعه به گونه‌ای است که بتواند نسبت تعادلی و تکاملی را میان عوامل و متغیرهای تشکل دهنده اقتصاد مقاومتی شکل دهد و در این میان، رسانه‌ها می‌توانند این باور ر ا در جامعه ایجاد کنند؛ زیرا تا چنین رویکرد فرهنگی در جامعه پدید نیاید، رسیدن به هدفی جون اقتصاد مقاومتی هم حادث نخواهد شد.

 

نشست تخصصی گفتمان سازی اقتصاد مقاومتی در رسانه‌ها

چکیده: اقتصاد مقاومتی اصطلاحی است که اولین بار در سال 1389، از سوی رمقام معظم رهبری، در دیدار با جمعی از کارآفرینان کشور، مطرح و پس از آن نیز در سخنرانی‌های متعددی مورد تأیید ایشان گرفت. اقتصاد مقاومتی در حقیقت اقتصادی را ترسیم می‌کند که توانایی مقابله با شوک‌های وارد بر اقتصاد را دارد و چنین اقتصادی باید قابلیت انعطاف در شرایط مختلف و توانایی عبور از بحران را داشته باشد.

برای دستیابی به چنین اقتصادی لازم است نگاه بلندمدت به سیاست‌های اقتصادی وجود داشته باشد و زیرساخت‌های اقتصاد به گونه‌ای طراحی شوند تا در آینده چارچوب کلی اقتصاد در برابر ناملایمات تقویت شود.

در این میان، رسانه‌ها می‌توانند با اتخاذ سیاست‌های خاص خود در جامعه موجب تغییر سبک زندگی افراد شوند و بدین ترتیب کمک شایانی به بسترسازی و تحقق اقتصاد مقاومتی در جامعه کنند. این امر فقط با به جریان انداختن گفتمان رسانه‌ای از طریق رسانه در جامعه ایجاد می‌شود.

گفتنی است، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، فصلنامه علمی ترویجی وسایل ارتباط جمعی رسانه ویژه اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل را در 140 صفحه منتشر کرده است./998/ن 602/ش

ارسال نظرات