۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۴۸۷۲۶۵
حجت الاسلام رفیعی تشریح کرد؛

شاخصه های فرد انقلابی/ انقلابی براساس زمان جلو می رود

حجت الاسلام رفیعی با تشریح شش شاخصه یک فرد انقلابی، گفت: یک انقلابی باید در امورات گوناگون منعطف باشد، حوزه‌های مختلف را با هم خلط نکند و باید بر اساس زمان جلو برود.
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش خبرگزاری رسا در اهواز، به نقل از ستاد مرکزی راهیان نور، حجت الاسلام ناصر رفیعی محمدی، عضو هیأت علمی جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به ویژگی‌های فرد انقلابی از نگاه قرآن و اهل بیت(ع)، اظهار داشت: یک انقلابی باید چند شاخصه داشته باشد که برخی از این شاخصه‌ها جنبه فکری و عملی است.

وی گفت: نخستین شاخصه یک فرد انقلابی باور به انقلابی و سیاسی بودن دین است و یک فردی که اعتقاد دارد دین از سیاست جداست، نمی تواند انقلابی باشد، کسی که معتقد است دین کاملا فردای است و یا نگاهش نگاه درونی است نمی تواند انقلابی باشد.

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به فرمایش امام خمینی(ره) مبنی بر این که اگر کسی قائل بر این باشد که دین از سیاست جداست، جاهل است، این فرد نه دین را شناخته و نه از سیاست سر در می‌آورد، ادامه داد: در زیارتنامه‌های ائمه اطهار آمده که شما(أئمه) سیاسیون جامعه هستید؛ امام معصوم آشنا به سیاست است. پس نخستین عقبه انقلابی بودن باور این است که دین از سیاست جدا نیست.

این استاد حوزه و دانشگاه شاخصه دوم یک فرد انقلابی را ظلم ستیزی و دفاع از مظلوم دانست و تصریح کرد: مصداق ظالم در دنیای امروزی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و مصداق مظلوم ملت فلسطین است.

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به این که  شاخصه سوم یک فرد انقلابی ولایت پذیری و مطیع ولایت بودن است، افزود: در تاریخ اسلام فرد انقلابی و شجاعی مثل خالد بن ولید داشتیم ولی ولایت پذیر نبود؛ خوارج نیز در تاریخ اسلام انسان‌های شجاعی بودند ولی ولایت پذیر نبودند.

استاد برجسته حوزه علمیه با اشاره به این که عبدالله بن عبید یکی از نمونه‌های یک فرد انقلابی بود که وی نیز ولایت پذیر نبود، افزود: خطر انقلابیونی که انقلابی هستند ولی ولایت پذیر نیستند، کمتر از ضد انقلاب نیست.

این کارشناس مسائل دینی با بیان اینکه امام خمینی(ره) مرتب بر این نکته تاکید می‌فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید، گفت: امروز ما در جامعه خودمان می‌بینیم افراد و جریان‌هایی وجود دارد که ممکن است سیاسی یا به سیاسی بودن دین باور داشته باشند و از مظلوم دفاع و علیه ظالم هم مبارزه کنند ولی اعتقادی به ولایت فقیه نداشته باشند، این کار را خراب می‌کند.

وی فلسفه پیروی یک فرد انقلابی از ولایت فقیه را اینگونه تشریح کرد: یک فرد انقلابی وقتی ولایت فقیه فرمان توقف جنگ را می‌دهد، گوش به فرمان ولایت فقیه می شود.

این پژوهشگر حوزوی شاخصه چهارم یک فرد انقلابی را تدین خواند و افزود: یک انقلابی باید متدین باشد، خوارج نمونه بارز یک فرد انقلابی بودند ولی این شاخصه را نداشتند، قرآن می‌خواندند ولی قرآن را پاره می‌کردند؛ امروزه داعشی‌ها افرادی انقلابی هستند و از رهبر خود هم پیروی می‌کنند؛ اما خلاف شرع عمل می‌کنند، مردم را می‌کشند، سر افراد مظلوم را می‌برند. پس یک فرد انقلابی باید متدین باشد؛ تدین یعنی تقید به قرآن، نماز، حق الناس و دفاع از خون مظلوم.

این استاد حوزه و دانشگاه شاخصه پنجم یک فرد انقلابی را انعطاف پذیر بودن دانست و بیان داشت: یک انقلابی باید در امورات گوناگون منعطف باشد و حوزه‌های مختلف را با هم خلط نکند. یک فرد انقلابی باید بر اساس زمان جلو برود، زمانی اسلحه به دست بودن نیاز بود و اکنون اقتضا می‌کند که پل بسازد لذا وارد این عرصه نیز می شود.

وی در پایان بیان داشت: شاخصه ششم یک فرد انقلابی پرهیز از افراط و تفریط است. یک انقلابی باید معتدل و عالم باشد و انقلابی بودنش هم از روی علم باشد. انقلابی از روی فهم و احساس کاری انجام نمی‌دهد./101/9453/ب1

ارسال نظرات