۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۰
کد خبر: ۴۸۷۱۹۴
رييس اداره تبليغات اسلامي‌ كاشان:

اعتكاف از رويش هاي انقلاب اسلامي است

رييس اداره تبليغات اسلامي شهرستان كاشان پديده معنوي اعتکاف را از رويش هاي انقلاب اسلامي دانست و گفت: در گذشته سنت حسنه اعتکاف در تعداد انگشت شماري از حوزه هاي علميه با جمعيت هاي محدود برگزار مي شد.
حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني

حجت الاسلام سيد عبدالصاحب حسيني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، با اشاره به جايگاه تربيتي و عبادي اعتکاف، گفت: اعتکاف ميدان مبارزه با نفس و جهاد اکبر و تمرين خودسازي است که زمينه اين امر از سوی مجموعه اي از عبادات از جمله روزه، نماز، دعا، تلاوت قرآن و شب زنده داري و محاسبه نفس فراهم مي‌شود.

وي افزود: روح در طي اين سه روز خود را پالايش مي‌کند و چنان قدرت معنوي براي وي ايجاد مي نمايد که تا ماه ها پس از آن او را از بسياري از آفات و آسيبها مصونيت مي بخشد.

رييس ستاد اعتکاف شهرستان کاشان، پديده معنوي اعتکاف را از رويش هاي انقلاب اسلامي دانست و افزود: در گذشته سنت حسنه اعتکاف در تعداد انگشت شماري از حوزه هاي علميه با جمعيت هاي محدود برگزار مي شد اما امروز به برکت انقلاب اسلامي شاهد اجتماعات گسترده و پرشور همه اقشار اجتماعي به‌ويژه نسل جوان در سراسر ايران اسلامي هستيم و اين موج محدود به ايران اسلامي نيست و همزمان با ايران در بيش از ۶۰ کشور جهان اين مراسم معنوي برگزار مي‌شود.

حجت الاسلام حسيني در ادامه با اشاره به افزايش روز افزون تهديدات دشمنان انقلاب  اسلامي، گفت: با وجود تهاجم فرهنگي گسترده دشمن که به دنبال قتل عام فرهنگي نسل جوان است استقبال گسترده نوجوانان و جوانان از اعتکاف، نشان از توفيق اين حرکت ارزشمند معنوي است که در سنگر مساجد برگزار مي‌شود.

به گفته وي، استقبال جوانان و نوجوانان از اعتكاف به گونه اي است كه در برخي پايگاه ها شاهد تکميل ظرفيت مساجد و کمبود فضا براي حضور معتکفين مشتاق هستيم و با همت تمام دست اندرکاران بايد بتوانيم اقشار مختلف جامعه را در اين ايام به سمت مسجد و حضور در مراسم اعتکاف سوق دهيم.

حجت الاسلام  حسيني، لازمه حضور همه اقشار جامعه در مراسم اعتكاف را هماهنگي و برنامه ريزي تمام دست اندرکاران دانست و ابراز داشت: حضور مردم و نسل جوان نيازمند مناسب سازي مکان، تامين امکانات مورد نياز، آمادگي و حسن رفتار هيأت امناء مساجد، خادمان و ائمه جماعات براي برگزاري اين سنت معنوي است.

به گفته وي،  هر سال تعدادي از معتکفان سال اولي هستند و با فضاي اعتکاف به خوبي آشنا نيستند و بايد به مقتضاي روحيه آنها برخورد داشت و فضا را براي بهره برداري آنان آماده كرد.

وي با اشاره به برخي ملاحظات مسؤولان مساجد در برگزاري اعتکاف خاطر نشان کرد: برخي از مساجد هنگام درخواست ستاد براي برگزاري اعتکاف ملاحظاتي را در باره هزينه ها، نظافت و نظاير آن را  مطرح مي‌کنند در حالي که بايد توجه داشته باشند فلسفه حضور مسجد براي انجام عبادت است و عبادت در مسجد حتي مقدم بر اقامه عزاداري در آن است.

رييس اداره تبليغات اسلامي كاشان خاطرنشان كرد: مسجد جاي اعتکاف، خلوت گزيني و راز و نياز با معبود است و اگر فضاي عبادت در مسجد فراهم نشود کدام مکان گزينه مناسبت تري خواهد بود و بايد از اين که اين ميزان مخاطب مشتاق حضور در مسجد هستند خشنود بوده و تمام قد براي خدمت به آنها تلاش کنيم.

حجت‌الاسلام حسيني در ادامه با اشاره به ضرورت نظارت بر برگزاري اعتکاف تصريح کرد: سازمان تبليغات اسلامي دستگاه ناظر، هماهنگ کننده و برنامه ريزي در موضوع اعتکاف است و برگزاري اعتکاف بدون هماهنگي با ستاد اعتکاف مي تواند تبعات امنيتي، فرهنگي و اجتماعي داشته باشد و ضرورت دارد برگزاري اعتکاف در تمام مراکز با اطلاع و اشراف اين اداره باشد تا زمينه هماهنگي با ساير دستگاه ها همچون نيروي انتظامي، بهداشت، هلال احمر، آتش نشاني، ادارات خدمات رسان انجام شود.

رييس ستاد اعتکاف شهرستان کاشان همچنين، با اشاره به ثبت نام اينترنتي معتکفان در سال جاري يادآور شد: امسال سامانه مناسبي براي ثبت نام اينترنتي معتکفان در سطح استان اصفهان راه اندازي شده است اما اين امر زمينه برنامه ريزي و مديريت بهتر اعتکاف را فراهم نمي كند که در اين زمينه اطلاع ‌رساني لازم در سطح شهرستان انجام خواهد شد، چرا كه اجراي اين امر نيازمند همکاري کليه مراکز اعتکاف است./302/1307/ب1

ارسال نظرات