۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۴
کد خبر: ۴۸۷۱۱۱

چند خبر کوتاه از استان هرمزگان

برگزاری نشست فصلی کانون مداحان هرمزگان، ديدار استاندار هرمزگان با فرمانده ناوگروه اعزامي نيروي دريايي پاكستان و افزایش خطوط ریلی بندرشهید رجایی از جمله اخبار کوتاه استان هرمزگان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در هرمزگان، علی زامیاد رییس کانون مداحان استان هرمزگان در آخرین نشست فصلی کانون مداحان استان در سال 95 که در سالن کنفرانس تبلیغات اسلامی هرمزگان برگزار شد با اشاره به نقش مداحان در اشاعه فرهنگ دینی در جامعه گفت: مداحان مجموعه ای فاخر از دوستداران اهل بیت(ع) هستند.

وی با اشاره به نقش ویژه مداحان در اشاعه فرهنگ دینی و حب اهل بیت(ع)، افزود: مقام معظم رهبری درباره مداحان می فرمایند، مداحان سربازان خط مقدم عقیدتی و جنگ نرم هستند که این نشان دهنده اهمیت رسالت مداحان در جامعه اسلامی است.

رییس کانون مداحان هرمزگان با اشاره به اینکه مداحان نیز مانند تمام اقشار ممکن است با مشکلات و آسیب هایی روبرو باشند، بیان داشت: امروزه دشمن با دنبال بزرگ کردن اختلافات و مشکلات نهادهای تاثیرگذار درون کشور است لذا اگر در بحث مداحی مشکل و یا آسیبی نیز وجود دارد می بایست با همدلی و وفاق نسبت به رفع آن در داخل خانواده فرهنگی و مذهبی کوشش کنیم و نگذاریم این مشکلات به بیرون منتقل شود.

زامیاد ضمن تاکید بر اهمیت مدح و قداست رسالت مداحان در جامعه، ابراز داشت: از امام رضا(ع) نقل است که ایشان بالاترین هدیه ای که می توان به فردی داد، یعنی لباسی که در آن هزار هزار رکعت نماز شب خوانده بودند را به یک مداح اهل بیت(ع) اعطا فرمودند که این نشان از اهمیت و جایگاه مداحی در دین مبین اسلام است.

وی افزود: مداحان باید بدانند در چنین کار مقدسی فعالیت دارند که لازمه هدیه گرفتن از ائمه اطهار(ع) در این هنر مقدس، تقوای الهی، ارتقای دانش مدح و رفتار مناسب است که خوشبختانه در استان هرمزگان مداحان، مجموعه ای فاخر از دوستداران اهل بیت(ع) هستند که برای هدفی والا تلاش می کنند.

رییس کانون مداحان استان هرمزگان بر تبلیغ در راستای حمایت از ولایت فقیه و رهبری، سطح بندی مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) با رعایت موازین قانونی تاکید کرد و گفت: سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی کمک شایانی به ساماندهی، شناسایی و رفع مشکلات صنفی مداحان و ذاکران کرده است که امیدواریم شاهد ارتقاء کیفیت اشاعه فرهنگ دینی در استان هرمزگان باشیم.

زامیاد با بیان اینکه دفتر کانون مداحان استان هرمزگان با عملکرد خوبی که داشته در رده 10 استان برتر کشور قرار گرفته است گفت: شرایط کنونی کشور اقتضا می کند تا دقتر کانون مداحان بیش از پیش نقش کلیدی و اساسی خود را ایفا کند.

وی همچنین بر تبلیغ در راستای حمایت از ولایت و رهبری، سطح بندی مداحان با رعایت اصول و موازین قانونی، برگزاری جلسات منظم جلسات دفاتر کانون مداحان شهرستانها، تعامل این دفتر با ادارات و سازمان ها و کانون های تابعه و همچنین پیگیری ثبت نام مداحان و ذاکران اهل بیت(,) در سامانه طوبی تاکید کرد.

رییس کانون مداحان استان هرمزگان بر تجهیز برخی دفاتر کانون مداحان، شناسایی و اعزام نیروهای مستعد جهت آموزش تربیت مدرس، رصد مشکلات مداحان و ارائه گزارش به مدیرکل تبلیغات اسلامی جهت رفع مشکلات موجود، تنظیم برنامه 6 ماهه دفتر کانون مداحان، بررسی نقایص و تلاش در جهت رفع آنها، هماهنگی مدیرکل و مسؤولان فرهنگی سازمان با بعضی از ادارات  و سازمان های دارای درآمد درخصوص مساعدت با کانون مداحان تاکید موکد داشت.

روابط اقتصادي ايران و پاكستان مي تواند از طريق هرمزگان توسعه يابد

جاسم جادری استاندار هرمزگان در ديدار با فرمانده ناوگروه اعزامي نيروي دريايي پاكستان و سفير پاكستان در جمهوري اسلامي ايران با تاكيد بر اينكه به دنبال توسعه روابط اقتصادي از طريق هرمزگان با پاكستان هستيم، گفت: هرمزگان و به خصوص بندرعباس با بندر كراچي مي توانند در اين زمينه ظرفيت هاي خوبي ايجاد كنند.

وی، پاكستان را كشور دوست و برادر با ايران دانست و افزود: دو كشور مسلمان و همسايه ايران و پاكستان رابطه اي تاريخي و ديرينه با يكديگر داشته اند و اين امر ايجاب مي كند امروز نيز روابط و همكاري هاي نزديكي داشته باشيم.

استاندار هرمزگان ادامه داد: حضور ناوگروه نيروي دريايي پاكستان در بندرعباس نشان دهنده علاقه دو كشور براي توسعه روابط است و اين رفت و آمد و ديدارها مي تواند منجر به استحكام بيشتر روابط دو كشور شود.

وی با بيان اينكه استان هرمزگان ظرفيت هاي خوبي براي تقويت روابط دو كشور ايران و پاكستان دارد، افزود: ما علاقه منديم ميان هرمزگان و يكي از استان هاي كشور پاكستان روابط خواهرخواندگي ايجاد شود و پيشنهاد ما نيز براي اين كار ايجاد روابط ميان هرمزگان و بندر كراچي در پاكستان است.

جادری با تاكيد بر اينكه به دنبال توسعه روابط اقتصادي از طريق هرمزگان با پاكستان هستيم، تصريح كرد: هرمزگان و به خصوص بندرعباس با بندر كراچي مي توانند در اين زمينه ظرفيت هاي خوبي ايجاد كنند.

وي با بيان اينكه دو كشور ايران و پاكستان روابط استراتژيكي با يكديگر در اين منطقه حساس دارند، اضافه كرد: ما اعتقاد داريم اگر در كنار هم باشيم امنيت اين منطقه نيز بيشتر خواهد شد و اميدواريم اينگونه ديدارها و سفرها منجر به همگرايي بيشتر شود.

كشورهاي منطقه مي توانند امنيت اين منطقه را تامين كنند

فرمانده ناوگروه اعزامي نيروي دريايي پاكستان نيز در اين ديدار با بيان اينكه حامل پيام صلح و دوستي از سوي كشور پاكستان براي ايران هستم، اظهار داشت: ما از لحاظ سياسي و اقتصادي به دنبال همگرايي بيشتر هستيم و استان هايي همچون هرمزگان و سيستان و بلوچستان نقش مهمي در اين زمينه دارند.

ادميرال فواد امين افزود: آبراهاي جنوب ايران به خصوص در منطقه هرمزگان و همچنين جنوب پاكستان از مناطق استراتژيك محسوب مي شوند كه اتصال بندر گوادر به چابهار و همچنين بندر كراچي به بندرعباس مي تواند ارتباط خوبي ميان دو كشور ايجاد كند.

وي با بيان اينكه نقش نيروي دريايي دو كشور در تامين امنيت اين منطقه بسيار مهم است، گفت: ما اعتقاد داريم كشورهاي منطقه مي توانند امنيت اين منطقه را تامين كنند.

بندر كراچي و بندرعباس مي توانند روابط بيشتر و نزديكتري داشته باشند

سفير پاكستان در جمهوري اسلامي ايران نيز در اين ديدار با بيان اينكه دو كشور ايران و پاكستان در طول تاريخ با يكديگر همگرايي و ارتباط نزديك داشته اند، عنوان كرد: بندر كراچي و بندرعباس مي توانند در آينده روابط بيشتر و نزديكتري داشته باشند.

عاصف عليخان دورالي افزود: شهرهاي ساحلي هرمزگان و سيستان بلوچستان در برداشتن قدم هاي مثبت در زمينه توسعه روابط ميان ايران پاكستان نقش مهمي دارند.

وي خاطرنشان كرد: افزايش تبادلات اقتصادي و استفاده بيشتر از منابع دريايي مي تواند در دستور كار دو طرف قرار گيرد و علاقه منديم در اين عرصه ها توسعه روابط داشته باشيم.
 
خطوط ریلی بندرشهید رجایی افزایش می‌یابد

محمد پورفخری مدیرکل راه آهن هرمزگان در نشست خبری با اشاره به اهمیت ویژه راه آهن در دنیای امروزی اظهارداشت: کارشناسان معتقدند که حمل و نقل ریلی از لحاظ اقتصادی، ایمنی، زیست محیطی و حجم بالای کالا و مسافر نسبت به سایر روش‌های حمل و نقل برتری دارد.

وی بیان‌داشت: حمل و نقل ریلی از جمله بخش‌های زیربنای اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و اساس مبادلات بازرگانی و توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می‌شود.

مدیرکل راه آهن هرمزگان ضمن تشریح عملکرد این اداره‌کل در سال 95، افزایش برج‌های تلسکوپی به منظور روشنایی در شب در خطوط کلینگر و ایجاد زمینه تخلیه در شب، تطویل خطوط تخلیه در محوطه موسوم به خطوط کلینگر ایستگاه مانوری، اجرای احداث خط جدید حدفاصل خطوط 4 و 5 کلینگر در ایستگاه مانوری، اختصاص دیزل مانور به پالایشگاه، احداث خطوط کشتیرانی جنوب به شبکه ریلی و ... را از جمله اقدامات انجام شده در سال جاری برشمرد.

پورفخری با اشاره به بخش تخلیه ریلی افزود: در بحش تخلیه در سال گذشته هفت میلیون 934 هزار و 909 تن صورت گرفته و در سال جاری نیز 9 میلیون 435 هزار و 982 تن رسیده که نسبت به سال گذشته 19 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

وی در ادامه افزود: اداره‌کل راه آهن هرمزگان در سال‌جاری به طور میانگین، روزانه 755 واگن تخلیه و بارگیریکرده و در تلاش است تا این رقم را در سال آتی افزایش دهد.

مدیرکل راه آهن هرمزگان با اشاره به عملکرد تخلیه و بارگیری این اداره‌کل در سال‌جاری گفت: در سال گذشته از نظر وزنی 13 میلیون 584 هزار و 548 تخلیه و بارگیری شده بود که امسال این میزان 15 میلیون 824 هزار و 493 رسیده که نسبت به سال گذشته 16 درصد رشد نشان می‌دهد.

پورفخری همچنین افزود: در سال 94، تن‌کیلومتر مرزی 5 میلیارد و 630 میلیون تن‌کیلومتر مرزی بوده که این رقم در سال جاری به 6 میلیارد و 100 میلیون تن افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه تعداد مسافر جابه‌جا شده در 11 ماهه نخست سال جاری برابر با 820 هزار نفر بوده است بیان‌کرد: سهم راه آهن از جابه‌جایی بندر شهیدرجایی در ابتدای سال 92 حدود 5 درصد بوده که این رقم در سال جاری 21.4 درصد رسیده است.

مدیرکل راه آهن هرمزگان همچنین ابرازداشت: پروژه‌هایی نظیر بهسازی و توسعه ایستگاه بندرعباس، احداث سکوی دوم ایستگاه‌های احمدآباد و فین و تکمیل سکوهای ایستگاه‌های خاتون آباد و کهه در دست اقدام است.

پورفخری از پروژه‌های زیباسازی و تجهیز نمازخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی تمامی ایستگاه‌های مسافری و توسعه سرویس‌های بهداشتی ایستگاه خاتون آباد به عنوان پروژه‌های تکمیل شده در استان هرمزگان یادکرد و گفت: پروژه تکمیل سکوی ایستگاه گل‌گهر و توسعه سرویس‌های بهداشتی ایستگاه خاتون آباد نیز درحال اجراست.

وی در ادامه از راه‌اندازی قطار مسافربری بندرعباس- مشهد به صورت روزانه، راه‌اندازی باجه فروش بلیت در ایستگاه سیرجان جهت رضایت مسافران، واگذاری مجوز به متقاضیان دفاتر فروش بلیت در تمامی شهرهای استان هرمزگان به منظور سهولت و دسترسی اسان مردم به بلیت قطار، افزایش واگن خودروبر با هدف انتقال خودروی مازاد مسافران در مسیرهای تهران، اصفهان و مشهد، احداث چاله سرویس جهت بازدید خودروها و کاهش زمان حمل و تحویل خودرو، راه اندازی فیلتراسیون سوخت لکوموتیو قطارهای مسافری در ایستگاه بندرعباس و راه‌اندازی قطارهای ارتحال به صورت منظم، قطار مزدوجین دانشجویی و ... به عنوان اقدامات انجام شده در حوزه مسافری یادکرد.

مدیرکل راه آهن هرمزگان در پایان با اشاره به وضعیت ثبت اراضی ایستگاه، نیم‌ایستگاه و شهرک‌های مسکونی این اداره‌کل واقع در محور بافق- بندرعباس گفت: اداره‌کل راه آهن هرمزگان با مساحتی بالغ بر 630 کیلومتر در سه استان هرمزگان، یزد و کرمان واقع شده که علیرغم گستردگی و پراکندگی حوزه‌های ثبتی این اداره‌کل موفق به اخذ سند صددرصدی اسناد مالکیت و ثبت اراضی به نام راه آهن جمهوری اسلامی ایران شده است./303/851/ب1

ارسال نظرات