۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۷:۴۵
کد خبر: ۴۸۷۱۰۴
مطالبه نماینده ولی‌فقیه از شهرداری ارومیه وارد سومین سال شد؛

سهم قرآن از فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه، یک اتاق و دیگر هیچ

باوجود اینکه امام‌جمعه ارومیه دو سال پیش از شورای اسلامی شهر و شهرداری خواستار تدبیری برای خروج فرهنگسرای قرآن و عترت از حالت غیر قرآنی و غیر عترتی شد اما هنوز هیچ اقدامی در این باره انجام نگرفته است.
قرآن و عترت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، مردم آذربایجان‌غربی و به‌ویژه ارومیه مدت‌ها در انتظار بهره‌برداری از فرهنگسرای تخصصی قرآن و عترتی بودند که در دور اول شورای اسلامی شهر ارومیه به تصویب رسیده و در دور سوم شورای این شهر، کلنگ احداث آن به زمین زده شد.

با این وجود روند ساخت این فرهنگسرا به علت مشکلات اعتباری و مالی که امروزه گریبان‌گیر بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان و کشوری است، به‌کندی پیش رفت و به طول انجامید.

بالاخره اردیبهشت سال 92 با افتتاح فرهنگسرای قرآن و عترت در ارومیه به‌عنوان نخستین فرهنگسرای تخصصی شهر در زمینه قرآنی، بارقه‌هایی از امید در دل جامعه قرآنی شهر روشن شد.

تقویت و ترویج انس با قرآن کریم، کشف و پرورش استعدادهای قرآنی شهر و برنامه‌ریزی برای پیشرفت آن‌ها، فضاسازی عمومی قرآنی در شهر، تکریم چهره‌ها و قهرمانان قرآنی و الگوسازی برای نسل جوان، غنی‌سازی اوقات فراغت شهروندان و مخاطبان با برنامه‌های متنوّع قرآنی، فراهم کردن بستری مناسب برای انجام مطالعات راهبردی و تربیت قرآنی و آشنا نمودن شهروندان، قرآن آموزان و مربّیان با مهارت‌های زندگی قرآنی و هدایت و جهت‌دهی فرایندهای آموزشی و تبلیغی قرآن و عترت به سمت کاربردی کردن آموزه‌های قرآن در زندگی فردی و اجتماعی، از اهداف راه‌اندازی فرهنگسرای قرآن و عترت بود که اکنون باگذشت نزدیک به سه سال از فعالیت به‌اصطلاح فرهنگسرای قرآن و عترت، نه‌تنها اهداف اصلی راه‌اندازی فرهنگسرا در زمینه بسط و گسترش فعالیت‌های قرآنی در جامعه و تقویت مبانی دینی و فرهنگی، محقق نشده است بلکه به مکانی برای استقرار سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری ارومیه که فلسفه وجودی آنان ارتباطی با مباحث قرآنی ندارد، تبدیل‌شده است.

نکته حائز اهمیت اینکه در حال حاضر سهم فعالیت‌های قرآنی از فضای 4 هزار و 896 متر مربعی فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه، تنها یک اتاق 30 متری است! و بقیه فضاهای اداری این مجموعه در انحصار سازمان‌های زیرمجموعه شهرداری قرارگرفته است.

فعالیت سازمان‌های غیر مرتبط با موضوع قرآن و عترت در فرهنگسرایی که از پول بیت‌المال به نام قرآن و عترت ساخته‌شده است، نه‌تنها موجب ناراحتی مردم، جامعه قرآنی استان و به‌ویژه شهر ارومیه شده است بلکه موجب انتقاد صریح نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی از تریبون نماز جمعه به این روند نامیمون، شد.

موج نارضایتی‌ها از استقرار نهادهای غیر مرتبط با قرآن و عترت در این فرهنگسرا به‌اندازه‌ای بود که حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قریشی، امام جمعه ارومیه در خطبه نماز جمعه هشتم اسفندماه سال 93، به این موضوع پرداخت.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی در آن خطبه، استقرار سازمان‌های غیر مرتبط در فرهنگسرای قرآن و عترت را غیرشرعی و اقدامی غیرمنطقی از دید عموم تلقی کرده و با صراحت خواستار خروج سازمان‌های غیر مرتبط از ساختمان فرهنگسرای قرآن و عترت شد.

با وجود اینکه امام‌جمعه ارومیه دو سال پیش از شورای اسلامی شهر و شهردار ارومیه خواستار تدبیری برای خروج این مجموعه از حالت غیر قرآنی و غیر عترتی شد ولی هنوز هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته و همچنان شاهد فعالیت نهادهای اداری غیرمرتبط در این مجموعه هستیم.

بی‌اعتنایی مسؤولان شهری و در رأس آن شهردار ارومیه نسبت به تذکرات چندین‌باره نماینده ولی‌فقیه در استان در رابطه با به‌کارگیری فرهنگسرای قرآن و عترت به فعالیت‌های مرتبط قرآنی، این نکته را تداعی می‌کند که افتتاح فرهنگسراها برای مجموعه شهری تنها با نگاه سیاسی و انتخاباتی و نه اقدام مؤثر در زمینه‌های تخصصی صورت می‌گیرد که اگر چنین نبود می‌بایست در دو سال گذشته شاهد اقدام شهرداری ارومیه برای واگذاری این مجموعه تخصصی به فعالان قرآنی و مجموعه‌های فعال در امور دینی، بودیم.

اکنون باید اذعان کرد، بی‌توجهی شهرداری و شورای اسلامی شهر ارومیه به مطالبه نماینده ولی‌فقیه در استان، جامعه قرآنی و مردم این شهر، عملکرد شعارآمیز این مجموعه را در اجرا و بهره‌برداری از پروژه‌ها، بیش از پیش نمایان می‌کند.

جای بسی تأسف است که فرهنگسرای قرآن و عترت ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین فرهنگسرای آذربایجان‌غربی که قرار بود با کاربری قرآنی مورد بهره‌برداری قرار گیرد، هم‌اینک با تغییر کاربری به محیطی فرهنگی و تفریحی و کاملا دور از فعالیتهای قرآن‌محور تبدیل‌شده است.

امید می‌رود مسؤولان استانی خواست مردم خداجوی و رهنمودهای نماینده ولی‌فقیه در استان را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده و فرهنگسرای قرآن و عترت را در اختیار امورات قرآنی- به‌خاطر تحقق اهداف و رسالتی که به‌خاطر آن تأسیس شده بود- قرار دهند./200/936/ب1

ارسال نظرات