۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۱
کد خبر: ۴۸۷۱۰۲
حجت الاسلام برقعی خبرداد؛

انتشار 109 اثر علمی از سوی پژوهشکده فقه و حقوق

کارشناسس ارتباطات دفتر تبلیغات اسلامی از انتشار 109 اثر علمی و 82 شماره از مجله علمی پژوهشی کاوشی نو در فقه از سوی پژوهشکده فقه و حقوق خبر داد.
حجت الاسلام برقعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم رونمایی از آثار جدید پژوهشکده فقه و حقوق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی امروز در سالن همایش های این پژوهشگاه برگزار شد.

حجت الاسلام سید محمدرضا برقعی کارشناس مسؤول ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی به معرفی پژوهشکده فقه و حقوق و اهداف این مرکز پرداخت و اظهار داشت: پژوهشکده فقه و حقوق در سال 1374 تشکیل شد و حوزه پژوهشی آن به معارف فقهی و حقوقی اسلام و علوم وابسته به آن اختصاص دارد.

وی ادامه داد: این پژوهشکده با توجه به ملاک هایی همچون نیاز جامعه، عدم وجود پژوهش در موضوع خاص و مسائل مهم دیگر اولویت های پژوهش خود را تعریف و تصویب می کند که مشخصه اصلی تمام این مطالعات عنصر نوآوری است و به دنبال تبیین و تنقیح مبانی و چارچوب های نظری دانش فقه به منظور توانمند سازی و توسعه آن به عرصه های گوناگون فردی و اجتماعی است.

کارشناس مسؤول ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر تبلیغات اسلامی با اشاره به دیگر اهداف پژوهشکده فقه و حقوق ابراز داشت: ارائه الگوهای کارآمد فقهی در جهت پاسخگویی به نیازها و پرسش های اساسی انسان و جامعه معاصر و همچنین تبیین و ترسیم نظام حقوقی اسلام و نشان دادن برتری آن نسبت به سایر نظام های حقوقی از جمله اهداف و انگیزه های این پژوهشکده به شمار می رود که البته این این مرکز علمی از آسیب شناسی فقهی حقوقی نهادهای تقنینی، قضایی و اجرایی نظام جمهوری اسلامی نیز غافل نیست.

وی ضمن معرفی گروه های پژوهشی این پژوهشکده به طرح های پژوهشی، انتشارات و نشریات علمی نیز اشاره کرد و یادآور شد: در این پژوهشکده تا کنون دایرة المعارف ها، موسوعه ها، کلان پروژه ها و پروژه های زیادی به سرانجام رسیده و همچنین تا کنون 109 اثر علمی و 82 شماره از مجله علمی پژوهشی کاوشی نو در فقه منتشر شده است.

حجت الاسلام برقعی عنوان کرد: کتاب «نقش تقیه در استنباط احکام» نوشته نعمت الله صفری، کتاب «جایگاه مبانی کلامی در اجتهاد» به قلم سعید ضیایی فر و همچنین کتاب «مدارای بین مذاهب» به کوشش سیدصادق حسینی هاشمی از جمله آثاری است که در جشنواره بین المللی فارابی حائر رتبه های برتر شده اند.

وی اضافه کرد: البته از پژوهشکده فقه و حقوق تا به امروز تعداد 40 اثر در جشنواره های مختلف از جمله کتاب سال حوزه، کنگره دین پژوهان کشور، کتاب فصل جمهوری اسلامی و کتاب سال دانشجویی به رتبه های برتر دست پیدا کرده است./1330/پ202/ج

ارسال نظرات